۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۶۵۰۳۰۶
شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان؛

از درخواست بینش و آگاهی تا دوری از صفات ناپسند

از درخواست بینش و آگاهی تا دوری از صفات ناپسند
آیت الله شیرازی نعمت هوش و آگاهی را وسیله تفکر در آفرینش و خلقت و رسیدن به خدا دانست که در کنار درخواست دوری از سفاهت و نادانی و مکر و نیرنگ، در دعا از خدا طلب می کنیم.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه و اصول حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ و التّنَبیهَ و باعِدْنی فیهِ من السّفاهة و التّمْویهِ و اجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ» بیان داشت: خدایا روزی کن مرا در آن روز هوش و خودآگاهی را و دور بدار در آن روز از نادانی و گمراهی و قرار بده مرا بهره و فایده از هر چیزی که فرود آوردی در آن به بخشش خودت، ای بخشنده‌ترین بخشندگان.

آیت الله شیرازی بیان داشت: امروز از خداوند نعمت هوش و آگاهی و بینش را طلب می کنیم نعمتی که از بین مخلوقات خداوند نصیب انسان شده و بس گرانبهاست. از این نعمت اگر استفاده نیک ببریم به سعادت رهنمون می شویم اما اگر استفاده نادرست کردیم به خطا و زوال کشیده می شویم.

وی افزود: تفکر در آفرینش و خلقت آسمانها و زمین و بهره برداری از نعمتهای الهی، تفکر در نفس و قوای آن و نیز راه های پیشرفت جامعه بشری مواردی است که سبب رشد ذهن و تقویت عقلانیت انسان می شود و نتیجه آن نزدیک شدن به خالق است.

آیت الله شیرازی ادامه داد: اما اگر ذهن خویش را به افکار شیطانی و حیوانی نزدیک کنیم به سمت خرافات و باطل و حتی تفکرات ضد انسانی و دینی کشیده می شویم و از رحمت و مغفرت خدا دور می شویم و نتیجه ای جز عذاب و قهر الهی در پایان نخواهد داشت.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: در ادامه از خداوند طلب دوری از سفاهت و نادانی و نیرنگ و حیله گری و گمراهی داریم. این ها صفاتی هستند که انسان را از خدا و دین دور می کند به شیطان و خوی حیوانی نزدیک می کند.

وی افزود: هر عقل سلیمی در این دنیا از این دو مورد پرهیز می کند و به مرتکبین آن به دیده قبح می نگرد در روایات هم سفارش بسیاری نسبت به کسب علم و آگاهی و نیز صداقت و دوری از مکر و خدعه داریم که باید چراغ راه ما قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: بنابراین ابتدای دعا  از خدا هوش و آگاهی خواستیم و بعد دوری از این صفات ناپسند که با نعمت آگاهی و بینش الهی مهیا می شود.

آیت الله شیرازی در بیان بخش سوم دعا گفت: شبانه روز موجودات عالم از فیوضات الهی بهره مند می شوند و استفاده می کنند خداوند خیر خویش را به سمت مخلوقاتش روانه می کند ما از خداوند می خواهیم هر خیری که می فرستد از آن نصیبی هم برای ما قرار دهد.

وی افزود: وقتی از هر خیری نصیبی برای ما باشد دلهای ما بیدار و توفیقات ما افزون می شود و خیر و برکت سرشار روانه کارو زندگی ما می شود که سبب تحول در امور و زندگی نیز می شود. این درخواست بزرگی است برای ما اما در برابر جود الهی چیزی نیست که در این دعا از ایشان طلب می کنیم./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
جعفری
Iran, Islamic Republic of
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
استفاده کردیم تشکر از رسا
0
0