۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۶۵۰۴۷۲

اهمیت جایگاه همسایه در نگاه رهبر انقلاب

اهمیت جایگاه همسایه در نگاه رهبر انقلاب
صفحه اینستاگرامی ریحانه منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب بخشی از بیانات ایشان درباره همسایه را بازنشر داد.

به گزارش خبرگزاري رسا، با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، موج دوم رزمایش همدلی که از اوایل شروع ویروس کرونا در ایران رواج یافت، آغاز شد؛ بر اساس این رزمایش، مردم برای کمک به همنوعان خود بسیج می‌شوند و تلاش می‌کنند.

صفحه اینستاگرامی ریحانه منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، پستی را در این رابطه منتشر و بخشی از بیانات ایشان با موضوع همسایه داری و توجه به همسایه را در این پست بازنشر داد.

بر اساس پست صفحه ریحانه، رزمایش همدلی باید از همسایه‌ها شروع شده و بهانه‌ای برای ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه شود.

رهبر انقلاب در بخشی از بیانات خود همسایگی را پیوندی عظیم و اجتماعی عنوان کردند که در حال حاضر در بین مردم مورد غفلت قرار گرفته است؛ ایشان توجه به حال همسایه از لحاظ تمام جنبه‌های انسانی را ضروری عنوان کردند.

در ادامه متن و پست منتشر شده توسط صفحه ریحانه را مشاهده می‌کنید:

" به همسایگان خود رسیدگی کنید

با شروع ماه مبارک رمضان، موج دوم رزمایش همدلی در سراسر کشور آغاز شده است. رزمایشی که حتی می‌تواند از ساختمانی که در آن سکونت داریم و از همسایه‌هایمان شروع شود.

چه خوب است که به این بهانه، سبک زندگی صحیح اسلامی در جامعه‌ی ما زنده شود.

رهبر انقلاب نیز درباره‌ی احیای این فرهنگ اسلامی می‌فرمایند:

«موضوع همسایگی یک پیوند عظیم اجتماعی است که اسلام به آن توجّه دارد و طبق فطرت انسانهاست.
منتها در پیچ وخم تمدّنهای دور ازفطرت انسانی، این ارزش‌ها گم شده است. فرد نمیداند در همسایگی‌اش چه کسی ساکن است و چگونه زندگی رامیگذراند! به نیاز‌های افراد در هنگام مشکلات، چه کسی باید رسیدگی کند؟
باید همسایگانتان را رعایت کنید. نه فقط از لحاظ بُعد اقتصادی بلکه ازهمه جهات انسانی.» ۱۳۷۲/۱۲/۱۳ "

از تمام جهات انسانی به همسایگان خود رسیدگی کنید

/1360/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «حُرْمَةُ الْجَارِ عَلَی الْإِنْسَانِ کَحُرْمَةِ أُمِّهِ؛ حرمت همسایه بر [عهده] انسان مانند احترام مادرش می باشد.»
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
سعادت دنیا و آخرت انسان و آرامش دنیایی و سعادت آخرتی او به اموری بستگی دارد که یکی از آنها خوب همسایه داری کردن و همسایه نیک داشتن است.
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره حقوق همسایه فرمود: «اِنِ اسْتَغاثَکَ اَغَثْتَهُ وَ اِنِ اسْتَقْرَضَکَ اَقْرَضْتَهُ وَ اِنِ افْتَقَرَ عُدْتَ عَلَیْهِ وَ اِنْ اَصابَتْهُ عَزَّیْتَهُ وَ اِنْ اَصابَهُ خَیْرٌ هَنَّأْتَهُ وَ اِنْ مَرِضَ عُدْتَهُ وَ اِنْ ماتَ اتَّبَعْتَ جَنازَتَهُ؛ اگر کمک خواست، کمکش کنی و اگر قرض خواست، قرضش دهی و اگر ندار شد، تأمینش کنی و اگر مصیبت دید، تغریتش گویی، اگر خیری به او رسید، به او تبریک گویی و اگر بیمار شد، به عیادتش روی و اگر از دنیا رفت، به تشییع جنازه او روی.»
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
هر کار خیر و نیک، آثاری دارد و از جمله، خوب همسایه داری کردن، دارای آثار و برکات فراوانی است همچون: دفع بلا، کسب سعادت دنیا و آخرت و محبوبیّت در نزد خدا و رسولش وهمچنین ، آبادی شهرها و طولان شدن عمرها را نیز می توان از برکاتِ همسایه داری نیکو برشمرد.
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
نقل کرده اند که سید بحر العلوم شبانگاهی یکی از شاگردانش را خواست و با تمام خشم و عصبانیّت بر او خروشید و گفت: در همسایگی تو فردی است بینوا که با چند کودک خود گرسنه به سر می برد.

چرا به حال آنها رسیدگی نمی کنی؟ شاگرد گفت: به خدا سوگند! نمی دانستم که آنها چنین مشکلی دارند. سید گفت: همین که نمی دانستی، مرا خشمگین کرده و الّا اگر می دانستی و اقدام نمی کردی، کافر بودی
0
0