۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۶۵۰۵۳۰
تولیت مدرسه علمیه مروی:

خودخواهی منشأ ابتلا به هوای نفس است

خودخواهی منشأ ابتلا به هوای نفس است
آیت‌الله تحریری با بیان اینکه خودخواهی منشأ ابتلا به هوای نفس است، گفت: نتیجه و ثمره حب نفس انحراف فکری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه مجازی درس اخلاق شرح کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) گفت: انسان در زندگانی دنیا ممکن است به رذایلی مبتلا شود که بعضاً در دستورات شرع مقدس به ریشه این رذایل اشاره‌ شده است.

وی افزود: انسان در زندگانی عملی باید بداند چه راه‌کارهایی را باید بر اساس شرع مقدس دنبال کند تا اولاً این ریشه‌ها در وجود او قوی نشود و ثانیاً به آثار نفسانی این صفات مبتلا نشود.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه هوای نفس ریشه همه رذایل اخلاقی و عملی بلکه انحرافات فکری است، عنوان کرد: برای انسان تمایلات گوناگونی در این عالم وجود دارد و این تمایلات دو گونه است نخست تمایلاتی که برای رسیدن به حقایق و واقعیات بوده و دیگر مربوط به تمایلاتی می‌شود که جنبه‌های عملی دارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی منشأ ابتلا به هوای نفس که از آن در آیات و روایات مذمت شده را همان حب به نفس و خودخواهی دانست و گفت: نتیجه و ثمره حب نفس انحراف فکری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه گاهی تمایلات انسان موجب ظهور هوای نفس می‌شود، بیان کرد: قرآن کریم یک رکن تبعیت از هوای نفس را تبعیت به غیر علم بیان می‌کند برای مثال انسانی که به جهل خود پافشاری می‌کند این پافشاری تبعیت از غیر علم بوده و مذموم است.

آیت‌الله تحریری با تأکید بر اینکه خودخواهی و تبعیت از نقش سبب نابودی حق‌طلبی در وجود انسان می‌شود، گفت: اگر حق برای چنین انسانی روشن شود هرگز آن را نخواهد پذیرفت. انسان همان‌گونه که از دشمن می‌ترسد و مراقب کید اوست باید به همان مقدار از هوای نفس اجتناب کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی بیان داشت: گاهی انسان در مرحله بینش با تبعیت از هوای نفس به کفر و شرک مبتلا می‌شود بنابراین تبعیت از هوای نفس موجب نابودی و ضایع شدن آدمی می‌شود.

وی افزود: اگر‌چه انسان به اقتضاء خودش به دنبال سود است اما در حقیقت آن سود نصیب او نمی‌شود چون باید ابتدا بداند سود و سعادت واقعی‌اش کجاست بعد آن سود خود را با حرکت در مسیر هدایت الهی تطبیق دهد./813/پ210/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات