۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۰
کد خبر: ۶۵۰۷۰۴
یادداشت؛

تکرارهایی که عادت سبک زندگی می‌شود

تکرارهایی که عادت سبک زندگی می‌شود
شیوه‌های کثیف سبک زندگی را آنقدر به تصویر می‌کشند تا درک مخاطب از واقعیت‌های موجود زندگی را تحت الشعاع حاشیه‌ها کنند و همین دست فرمان را تا انتهای زندگی خواهند راند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سینما و سریال‌های خانگی، پدیده‌هایی هستند که جای خود را طی سال‌های اخیر در میان جوامع بشری بازنموده و به شکل های گوناگون و در قالب‌های مختلف به سبد مصرفی مردم تبدیل شده است، به خصوص در زمان حال که لذت‌جویی از فرهنگ تصویری بر بهره‌مندی چیرگی یافته است.

از آنجا که این رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در ایجاد، خلق و تغییر فرهنگ جامعه دارد، ثاثیرات خود را بر روی افراد مختلف به شیوه‌های متفاوتی برجای می‌گذارد و لازم است تا به این نکته توجه شود که مهمترین وسایل ارتباط جمعی در زندگی روزمره افراد، دادوستدهای اجتماعی، ساختار زندگی انسان‌ها و نحوه برقراری ارتباط درون‌گروهی و برون‌گروهی و حتی اندیشه هر فرد برای چگونه زیستن، با رسانه همراه شده است.

اصطلاحات نشانه‌گذاری شده و رمزگان به کار رفته در آثار مختلف سینمایی کلیدواژه‌هایی را به مخاطب عرضه می‌دارد که در ذهن او قضاوتی از آینده را شکل می‌دهد و صد البته این مسئله فقط به کشور ما محدود نمی‌شود و در سطوح مختلفی از این اتفاقات در حوزه سبک زندگی رخ می‌دهد.

عشق، دوستی، خیانت، روایتی از زندگی زن و مرد تنها و نمایشی از روابط زندگی خارج از بستر خانواده مفاهیمی است که آینده زندگی ایرانی-اسلامی مردم را تحت الشعاع قرار می‌دهد و همین تناقض در جان مخاطب ابهام ایجاد می‌کند و آغازی از سردرگمی فرهنگی در وجودش رقم می‌زند.

عادت‌های تکرارساز مهمترین تکنیک رسانه‌ها

دل، هم‌گناه، کرگدن، مانکن و سریال‌های بسیار دیگری را می‌توانیم نام ببریم که در شیوه و مدل نرم‌افزاری ارائه یک سبک زندگی برای شخصیت‌های اصلی خود دچار تشویش و اعوجاج است. خانواده‌ای در کار نیست و همه در کنار همدیگر به دنبال عیش و نوش و از هیچ موضوع حاشیه‌ای و کار کثیف دریغ نمی‌کنند.

قطعا تاثیر این فیلم‌ها بر جان مخاطب جوان و به خصوص نوجوان زیاد است و گاهی تاثیر این فیلم‌ها به تقلید و تکرار می‌انجامد، عادت‌هایی که سبک زندگی آینده فرد را می‌سازد و جاده‌ای که انتهایش بن بست فکری و اعتقادی است و در انتها خودکشی از سرخوشی یا سرخوردگی نصیب آن مخاطب بیچاره می‌شود.

سینمای ایران قهرمان‌پرور نیست، هالیوود هم با تمام پستی و پلندی دارای چارچوبی است که نباید کسی از خط بیرون بزند، اما در کشور ما اینگونه نیست و نمایش خانگی متعهد به جایی نیست و هر آن کاری که دوست دارد، انجام می‌دهد و برای رسیدن به مقاصد خود به کسی پاسخگو نیست.

پیوست فرهنگی در این مجموعه تولیدات زیاد و کیلویی بیشتر شبیه طنز تلخ است و همین در نتیجه به بی رغبتی، افسردگی، ناامیدی و ناکامی مردم ایران می‌انجامد، در میان خروارها خبر بد از دولت همچون ناپدید شدن 4.8 میلیارد دلار باید هم نسخه‌ای پیچیده شود تا غفلت در جان مخاطب بنشیند. /882/ 703/

حسام ملا محمد علی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲
خوب مسئله‌ای را مطرح کردید
خداقوت......
2
0
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲
خوب مسئله‌ای را مطرح کردید
خداقوت......
2
0
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲
خوب مسئله‌ای را مطرح کردید
خداقوت......
2
0
محمد امین
United Kingdom
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
یادداشت عالی بود؛خدا قوت
ممنون از سرویس فرهنگی رسا
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷
شهید مطهری که مغز متفکر و یکی از معماران نظام جمهوری اسلامی ایران بود در شهر فریمان به دنیا آمد, پس از تحصیل مقدمات, راهی حوزه علمیه قم شد و از محضر بزرگانی چون آیت الله بروجردی, علامه طباطبایی و حضرت امام خمینی بهره برد و در همه این سالها ضمن تحصیل علوم مختلف به تزکیه و تهذیب نفس پرداخت چنانکه به روشن بینی و هوش و ذکاوت و دقت علمی کم نظیری دست یافت. با شروع نهضت اسلامی ایران از سالهای 42 و 1341 شهید مطهری نیز فعالانه وارد صفوف نهضت شد و اوج فعالیت هایش در 15 خرداد 1342 بود که توسط ساواک دستگیر و زندانی شد و پس از آزادی نیز تمام هم و غم خود را مصروف تشکل نیروهای مبارز و مسلمان و حفظ نهضت از آسیب ها و انحرافات کرد.

در این سالها, استاد به تبیین فرهنگ اسلامی در جامعه پرداخت و در پایگاه های مختلف مخصوصا حسینیه ارشاد , مسجد جاوید ، مسجد الجواد و ... به آگاهی بخشیدن به نسل جوان و دیگر اقشار جامعه ایران پرداخت تا اینکه در سال 1351 توسط ساواک دستگیر و ممنوع المنبر شدند. با این همه استاد فعالیت های خود را ادامه داد و رابط اصلی امام امت (ره) در کشور با مردم و گروه های مختلف و هدایت کننده خط فکری نهضت به شمار می رفتند و در آستانه انقلاب نقش بسیار مهمی را در شورای انقلاب و ... در پیروزی انقلاب ایفا نمودند.

سرانجام این مبارز خستگی ناپذیر و دانشمند و فقیه عالی مقام به دست جنایتکاران جاهل گروهک "فرقان" در شب دوازدهم اردیبهشت 1358 به شهادت رسید. شهید مطهری دارای خصوصیات منحصر به فردی بود که مهمترین آنها جامعیت ایشان بود به طوریکه در همه صحنه های عملی و نظری حضور فعال داشتند. از ایشان آثار گرانقدری در زمینه های مختلف به جای مانده که همواره تبیین کننده اسلام ناب محمدی (ص) و دارای دقت , ظرافت , روشن بینی و جامعیت کم نظیری بوده و هست
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۱
خسته نباشید
2
0