۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۶۵۰۷۵۳
جلسه ششم تفسیر سوره مائده؛

مومن خداباور و مراقب اعمال خود است

مومن خداباور و مراقب اعمال خود است
آیت الله علم الهدی گفت: مومنان کسانی هستند که خداوند را باور داشته، او را ناظر بر حال خود می دانند و مراقب اعمال خود هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در ماه مبارک رمضان در شبکه استانی خراسان رضوی، گفت: جمله: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» اولین جمله این سوره مبارکه است که خداوند مومنان را مورد خطاب قرار می دهد.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) که می فرماید: «به اندازه ای که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» در قرآن آمده است، بنی اسرائیل در تورات با عنوان «مساکین» مورد خطاب قرار گرفته شده اند»، اظهار کرد: این گونه خطاب قرار دادن مسلمانان و بنی اسرائیل توسط خداوند از دو جهت محتمل است، یکی این که بنی اسرائیل در زمان فرعونیان زندگی می کردند و دستگاه های طاغوتی و فرعونی برای استثمار، آن ها را فقیر نگه داشته بودند.

آیت الله علم الهدی افزود: خداوند در قرآن می فرماید: «فرعون در زندگی استکبار ورزید و اهل زمین را پیرو خود قرار داده و عده ای را ضعیف قرار داد.»، منظور قرآن از آن عده که ضعیف قرار داده شدند شاید همین بنی اسرائیل باشند، بنی اسرائیل به خاطر فقر و تنگ دستی خود در برابر دارایی فرعونیان احساس حقارت می کردند اما خداوند آن ها را مورد خطاب قرار داده و با بیان یا ایها المساکین به آن ها تأکید می کند که شما مورد توجه در درگاه خداوند هستید.

امام جمعه مشهد ابراز کرد: از وجه دیگر مورد خطاب قرار گرفتن بنی اسرائیل به عنوان مساکین از جانب خداوند این است که بنی اسرائیل مردمی مادی و به دنبال توان و قدرت اقتصادی بالا بودند اما در بین بنی اسرائیل برخی بودند که متدین بوده و به دنبال ثروت نبودند، از همه استعدادهای خود در عبودیت پروردگار استفاده می کردند بنابراین خداوند برای این که آن ها برای خدا از دنیا چشم پوشی کرده بودند آن را بزرگترین سرمایه در نزد خداوند دانسته و با «یَا أَیُّهَا الْمَسَاکِینُ» مورد خطاب قرار داده است.

وی بیان داشت: در آیه يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا در امت اسلام خطاب امت مومن است، همه مسلمانان مومن نبودند، خداوند آن دسته ای را مورد خطاب قرار داده است که خدا و معاد را باور داشته اند همان گونه که در یَا أَیُّهَا الْمَسَاکِینُ نیز کسانی را مورد خطاب قرار می دهد که در آن جا هم آدم های متدین از زندگی مادی خود کاسته، به دنبال دنیا مداری نبودند و همه توان خود را در عبودیت و بندگی خدا صرف کرده و در مسکنت به سر برده اند و این بالاترین عنوان خطاب است.

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: یکی از ویژگی های سوره های مائده این است که بیش از همه سوره ها عبارت يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمده است حتی در سوره بقره که بزرگترین سوره قران است 11 بار این عبادت آمده اما در سوره مائده 16 بار افراد مومن مخاطب خداوند قرار گرفته اند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی معنای ایمان را مقام باورمندی عنوان و اظهار کرد: ایمان بالاتر از مسلمانی و اعتقاد به وحی و توحید و معاد است، آدم های با ایمان کسانی هستند که وجود خدا را باور کردند، این که علم به وجود خدا داشته باشند و یا فیلسوفی ده ها دلیل علمی برای اثبات خداوند بیاورد اما خدا را باور نداشته باشد، متفاوت با انسان با ایمان است.

وی افزود: همه مسلمانان باورمند نیستند و نسبت به خدا و معاد ایمان ندارند، باورمندی در جایی است که اگر باور داشت رفتاری برخلاف باور خود انجام نمی دهد؛ کسی که خداوند را باور داشته و او را ناظر بر حال خود می داند، مراقب اعمال خود است.

آیت الله علم الهدی در ادامه با اشاره به روایات مختلف از اهل بیت(ع) در این که در رأس مومنان حضرت علی(ع) قرار دارد، گفت: حضرت علی(ع) و اهل بیت بر این امر تأکید دارند که هر آیه ای که مومنان را مورد خطاب قرار داده است در رأس آن ها حضرت علی(ع) و بعد اهل بیت(ع) قرار دارد و لفظ امیرالمومنین تنها به حضرت علی(ع) اختصاص دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: امام رضا(ع) می فرماید: «در قرآن آیه ای نیست که يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا بگوید مگر این که مخاطب اول آن ما اهل بیت باشیم.»، امام صادق(ع) در این مورد می فرماید:«خداوند در هیچ کجای قرآن يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا نمی گوید مگر در راس آن علی بن ابی طالب است.»/864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات