۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۶۵۱۰۱۹
شرح دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان؛

تکریم ایتام؛ زمینه جلب رحمت الهی

تکریم ایتام؛ زمینه جلب رحمت الهی
آیت‌الله تحریری در تبیین شرح دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان تکریم ایتام را زمینه جلب رحمت الهی دانست و توفیق اطعام روزه‌دار را نشانه پذیرش الهی بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز عصر در تبیین شرح دعای هشتم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ و إطْعامِ الطّعامِ و إفْشاءِ السّلامِ و صُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلی» گفت: در این دعا از خداوند می‌خواهیم، بارالها؛ در این ماه، مهرورزی به ایتام، و خوراندن طعام، و آشکار کردن سلام، و هم‌نشینی با اهل کرامت را نصیبم فرما، به عطایت ای پناهگاه آرزومندان.

وی با اشاره به اینکه رحمت خداوند در ماه مبارک رمضان بر همه انسان‌ها بخصوص مؤمنان نازل می‌شود، ادامه داد: انسان با نشان دادن رحمت‌های گوناگون در وجود خودش می‌تواند زمینه دریافت رحمت‌های الهی را فراهم کند.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه در دعای روز هشتم چند خواسته از خداوند درخواست می‌شود، بیان داشت: این خواسته‌ها بیانگر آن است که انسان سعی کند در ماه مبارک رمضان به‌صورت خاص به انجام آن امور ملتزم باشد.

تولیت مدرسه علمیه مروی ترحم به ایتام را یکی از خواسته‌های دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان برشمرد و گفت: یتیم آن‌کسی است که سرپرست خود را ازدست‌داده بر همین اساس مردم و حکومت نسبت به او وظایفی دارند که باید انجام دهند.

وی افزود: نخستین ترحم نسبت به ایتام آن است که اموال یتیم صحیح حفظ شود و کسانی که اجازه تصرف اموال او را دارند باید نسبت به وظایف خودشان آگاهی داشته باشند تا بتوانند مصالح یتیم را تا هنگام بلوغ عقلی او فراهم کنند.

آیت‌الله تحریری درباره وظایف اخلاقی نسبت به یتیم، گفت: انسان باید برخورد رحمت گونه با فرد یتیم داشته باشد تا مبادا او احساس تنهایی و بی‌کسی کند؛ انسان اگر با ایتام چنین رفتاری داشته باشد به‌طور شک دیگران نیز با او همان‌گونه رفتار خواهند کرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: روایت است رحم کنید تا مورد رحمت خدا قرار بگیرید؛ همچنین در قرآن کریم آمده کسی که قیامت را تکذیب می‌کند یتیم را رها می‌سازد.

وی ادامه داد: سفارش‌های گوناگون حقوقی و اخلاقی نسبت به برخورد با ایتام شده است بخصوص در این ایام که ملاحظه می‌شود دشمنان نسبت به مسلمانان و مؤمنان این‌گونه اجحاف دارند و به ممالک گوناگون بخصوص کشور مظلوم یمن تجاوز می‌کنند باید سعی کنیم به شکل‌های مختلف حالت ترحم را داشته باشیم.

آیت‌الله تحریری در پایان خاطرنشان کرد: سه درخواست دیگری که در دعای روز هشتم به آن اشاره می‌شود شامل اطعام، مصاحبت با مؤمنان و سعه روح داشتن است؛ یکی از نشانه‌های پذیرش الهی و سعه روح در این ماه اطعام روزه‌داران است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات