۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۵۱۴۴۵
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

حاج قاسم سلیمانی تربیت شده مکتب عرفانی امام راحل بود

حاج قاسم سلیمانی تربیت شده مکتب عرفانی امام راحل بود
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی که خداوند بالاترین درجات را به وی ارزانی داشت، شهیدی است که در مکتب امام راحل سیر و سلوک کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شامگاه گذشته در ویژه برنامه ماه رمضان شبکه استانی خوزستان «جرعه معرفت» با بیان اینکه در ماه رمضان باید معرفت و سلوک معنوی را بهره‌مند شویم، اظهار داشت: بسیاری از عارفان بزرگ تاریخ منازل و سیر و سلوک را براساس قرآن و سنت توصیه کرده و بهره بردند که یکی از آن‌ها امام راحل است.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه امام راحل، عارف و عارف ساز بود، عنوان داشت: تألیفات عرفانی بسیاری از سوی امام راحل همچون جهاد اکبر، شرح ۴۰ حدیث، شرح حدیث جنود عقل و جهل، شرح دعای سحر و مصباح الهدایه وجود دارد ضمن اینکه در دیگر تألیفات به مباحث عرفانی اشاره کرده است.

استاد حوزه با بیان اینکه امام راحل ترتیب منازل را بیان نکرده است، خاطرنشان کرد: از مجموعه آثار می‌توان دریافت که سیر و سلوک چگونه باید باشد، نخستین منزل را «یقظه» (بیدار شدن از خواب غفلت) و منزل دوم را «عزم» و سومین منزل را «توبه» می‌داند.

وی با بیان اینکه از دید امام راحل منازل چهارم «تفکر»، پنجم «تذکر» و ششم «ذکر» است، ادامه داد: یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است، انسان باید در عظمت و نعمت‌های الهی تفکر کند، انسان باید بداند که بوده و چگونه مسیر را طی می‌کند.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه انسان باید ذکر زبانی، قلبی و وجودی بگوید، اضافه کرد: «خوف»، «رجا»، «زهد»، «اخلاص»، «صبر»، «رضا»، «تسلیم»، «توکل»، «شکر» و «تواضع» دیگر منازل هستند که می‌توان از کلام امام استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: مصداق بارز عرفانی که در مکتب امام عارف شد، شهید حاج قاسم سلیمانی بود که خداوند بالاترین درجات را به وی ارزانی داشت، شهیدی که در مکتب امام، سیر و سلوک کرد./۹۴۵۶/پ310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
آیا مسیر حرکت چالشی برای از بین بردن اساتید انقلابی در حوزه علمیه قم شروع شده است؟
0
0