۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۶۵۱۶۳۷
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

نعمت شناسی در گرو زدودن قلب از خواب غفلت است

نعمت شناسی در گرو زدودن قلب از خواب غفلت است
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه انسان باید قلب را از خواب غفلت بزداید، گفت: چنین زدودنی به معنای نعمت شناسی و دیدن نعمت‌های الهی با نور عقل است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شامگاه گذشته در ویژه برنامه ماه رمضان شبکه استانی خوزستان «جرعه معرفت» با اشاره به اینکه منزل «یقظه» به عنوان نخستین منزل سلوک عرفانی مورد تأکید عارفان است، اظهار داشت: انسان باید از خواب غفلت بیدار شود، خداوند در آیه ۴۶ سبأ بیان می‌کند که انسان باید در سلوک، اهل تفکر باشد.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه پیش از هر تفکر و تدبری باید از خواب غفلت بیدار شد، عنوان داشت: انسان، قلب را از خواب غفلت بزداید، چنین زدودنی به معنای نعمت شناسی و دیدن نعمت‌های الهی با نور عقل است، انسان باید نعمت‌ها را یادآوری و از اقوام گذشته نفرین شده، عبرت بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه نعمت شناسی نیازمند قدر دانستن نعمت و از خواب غفلت بیدار شدن است، ادامه داد: انسان برای گناه شناسی باید از خواب غفلت بیدار شود، با کسب چنین بیداری به انابه «بازگشت به سوی خدا، گریستن و پشیمان شدن» روی می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه توبه دیگر منزل اهل معرفت است، اضافه کرد: آنانی که توبه نمی‌کنند به خود ظلم می‌کنند، توبه به معنای بزرگ دانستن گناه و نادیده شمردن توبه خود و ادای حقوق دیگران و پوزش در برابر ذات باری تعالی است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اهل خواص توبه‌های ویژه خود را دارند که اهل معرفت بیان کردند./۹۴۵۶/پ310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات