۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۶۵۱۶۷۲

متحدان علیه توهم کرونایی ترامپ

متحدان علیه توهم کرونایی ترامپ
دولت امریکا روز به روز در تأیید فرضیه منشأ آزمایشگاهی ویروس کرونا تنهاتر می‌شود. رئیس‌جمهور امریکا و اعضای دولت او از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه مصرند منشأ ویروس کرونا را آزمایشگاهی در شهر ووهان چین معرفی کنند، اما حالا حتی برآورد اطلاعاتی گروه امنیتی غربی موسوم به «پنج چشم» متشکل از متحدان نزدیک امریکا هم این فرضیه را رد می‌کند. دیروز سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرد که ویروس کرونا معمولاً در میان خفاش‌ها سرایت می‌کند و توالی ژنی ۱۵ هزار ویروس نشان می‌دهد که کووید-۱۹ ساختگی نیست.
به گزارش خبرگزاري رسا، فرضیه دولت امریکا درباره اینکه ویروس کرونا محصول یک آزمایشگاه در ووهان چین است، حتی در داخل امریکا هم در حال رنگ باختن است. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، یک شنبه شب یک بار دیگر گفت که ویروس کرونا از مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان آمده است. پمپئو گفته که چین سابقه «اداره لابراتوار‌های غیراستاندارد» را دارد و این نخستین بار نیست که جهان در معرض ویروس‌هایی قرار می‌گیرد که نتیجه خطا‌های صورت گرفته در آزمایشگاهی چینی هستند. اما به‌نظر می‌رسد این دیدگاه دولت امریکا حتی در داخل دولت حامیان چندانی ندارد.
 
آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی امریکا در گفتگو با روزنامه نشنال جئوگرافیک گفته که هیچ دلیل علمی دال بر نشت یا خروج ویروس کرونا از آزمایشگاه‌ها وجود ندارد. فائوچی می‌گوید: «اگر به تکامل ویروس در خفاش‌ها و آنچه اکنون وجود دارد نگاه کنید، شواهد علمی قوی وجود دارد که نشان می‌دهد این ویروس نمی‌تواند به صورت مصنوعی یا عمدی در آزمایشگاه دستکاری شود. قانونگذاران دموکرات در کنگره امریکا از چند روز قبل خواستار حضور «فائوچی» شده‌اند که همزمان رئیس کارگروه کرونای کاخ سفید نیز هست، ولی کاخ سفید روز دو شنبه با ممنوع کردن حضور فائوچی و دیگر اعضای کارگروه در جلسه استماع کنگره، اعلام کرد آن‌ها حق ندارند دعوت کنگره را برای حضور در جلسات استماع که در همین ماه می‌برگزار می‌شود، بپذیرند. مقام‌های کاخ سفید استدلال می‌کنند، دلیل مخالفت با فائوچی و سایر اعضای کمیته کرونا، این است که آن‌ها باید در این برهه روی کار خود تمرکز کنند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا که سابقه یک بار استیضاح ترامپ را هم در پرونده دارد، گفته است: «شاید آن‌ها (دولت ترامپ) نگران مطرح شدن حقایق هستند.»

تأیید متحدان بر برآورد ۱۶ نهاد

آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته که دلیل حملات ترامپ به چین به خاطر پنهان کردن رسوایی کرونا است، تحلیلی که البته روز به روز بر صف حامیانش اضافه می‌شود. به نوشته آسوشیتدپرس، تقریباً همه در امریکا نسبت به پاسخ ترامپ به شیوع کرونا انتقاد دارند: «درحقیقت ترامپ قصد دارد با تاکتیک حمله به چین، اعتبار امریکا را در سطح جهانی و احتمالاً در مذاکرات آتی در مورد مسائل تجاری و سیاسی با پکن بالاتر ببرد و از سوی دیگر ناکارآمدی خود در مقابله با کرونا در امریکا را نیز بپوشاند.» جدای از بحث‌های داخلی امریکا، متحدان امریکا هم در حال جداکردن صف خود از فرضیه منشأ آزمایشگاهی ویروس کرونا هستند. دو منبع امنیتی غربی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود به سی‌ان‌ان گفته‌اند اطلاعاتی که میان کشور‌های عضو گروه امنیتی غربی موسوم به «پنج چشم» به اشتراک گذاشته شده، شیوع ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین را «به میزان بالایی نامحتمل» می‌داند. این ارزیابی تقریبا مشابه همان ارزیابی است که پنج شنبه گذشته از نهاد اطلاعات ملی امریکا (NDI)، متشکل از ۱۶ نهاد اطلاعاتی امریکا منتشر شد مبنی بر اینکه ویروس کرونا «ساخته دست انسان یا از نظر ژنتیکی اصلاح شده» نیست، هرچند هنوز درحال تحقیق درباره سرمنشأ انتشار آن است. ائتلاف «پنج چشم» که از استرالیا، بریتانیا، کانادا، نیوزیلند و امریکا تشکیل شده و یکی از مهم‌ترین توافقات چندجانبه بین‌المللی در موضوع امنیتی است، معتقد است که منشأ ویروس «احتمالاً» یک بازار فروش حیوانات در چین است.

یک دیپلمات امریکایی درباره ارزیابی ائتلاف پنج چشم به سی‌ان‌ان گفته است: «احتمال بالایی وجود دارد که شیوع ویروس در نتیجه یک حادثه طبیعی بوده و سرایت بیماری در اثر ارتباط طبیعی انسان و حیوان صورت گرفته باشد.» همزمان، دیروز سازمان جهانی بهداشت رسماً اعلام کرد که توالی ژنی ۱۵ هزار ویروس نشان می‌دهد که کووید-۱۹ ساختگی نیست. به گزارش تسنیم، «ماریا وان کرکهُوه» مسئول فناوری پروژه‌های اضطراری سازمان بهداشت جهانی دو شنبه گفت: «کروناویروس معمولاً در میان خفاش‌ها سرایت می‌کند. توالی ژنی ۱۵ هزار ویروس نشان می‌دهد که کروناویروس جدید ساختگی نیست. همچنین مایکل رایان مسئول پروژه‌های اضطراری سازمان بهداشت جهانی گفته است: «سازمان بهداشت جهانی شواهد ادعایی امریکا دال بر خارج شدن ویروس کرونا از آزمایشگاه وو هان را دریافت نکرده است.»

وی افزود: «از نگاه ما، این هنوز یک حدس است و ما مثل هر سازمان سندمحوری مشتاقیم که هر اطلاعاتی را درباره منشأ این ویروس دریافت کنیم.» پنج شنبه قبل ترامپ در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او پرسیده بود آیا تاکنون چیزی دیده اید که باعث اطمینان زیاد شما شود که مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان سرمنشأ این ویروس بوده، گفت: «دیده‌ایم. بله، دیده ام؛ و فکر می‌کنم سازمان بهداشت جهانی باید از خود خجالت بکشد، چون مثل روابط عمومی چین عمل می‌کند.»‌روز یک شنبه فارین‌پالیسی از «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا بدون اشاره به ترامپ، درباره ارزیابی‌های مربوط به منشأ آزمایشگاهی کرونا پرسید که او در جواب گفت: «هنوز برای نتیجه‌گیری قطعی بسیار زود است.»‌به نوشته فارین پالیسی، مقامات استرالیا کمی بی‌پرواتر عمل کردند و به روزنامه «دیلی تلگراف» چاپ سیدنی گفتند که معتقدند ویروس همانطور که پکن گفته از بازاری خیس در ووهان شیوع یافته و احتمال نشت آزمایشگاهی آن را تنها ۵ درصد دانستند.

حمله چینی‌ها به امریکا

«گاردین» دیروز پا از این هم فراتر گذاشته و با استناد به منابع اطلاعاتی نوشته که اطلاعات مخفی کاری چین را منتشر می‌کند تا بر چین فشار آورند. نماینده سازمان اطلاعات استرالیا به گاردین گفته است: «حسی به من می‌گوید که این نشر خبری یک نوع اقدام ضد تبلیغاتی و برای وارد کردن فشار بر چین صورت گرفته است». روزنامه انگلیسی زبان گلوبال‌تایمز پمپئو را به نشر «نظریه‌های مهمل و چرخاندن واقعیات» متهم کرد و دیروز هم حملات لفظی خود علیه وزیر خارجه امریکا را ادامه داد و نوشت: «پمپئو در نظر دارد با پراکندن مجعولات با یک تیر دو نشان را بزند.» در ادامه سرمقاله آمده است: «او می‌خواهد به ترامپ کمک کند که انتخابات ماه نوامبر را ببرد و دوم اینکه پمپئو از چین سوسیالیستی نفرت دارد و به خصوص نمی‌تواند پیشرفت چین را قبول کند.»/1360/
ارسال نظرات