۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۶۵۱۴۹۷

پیش‌بینی افزایش شدید ابتلا و مرگ بر اثر «کرونا» در آمریکا

پیش‌بینی افزایش شدید ابتلا و مرگ بر اثر «کرونا» در آمریکا
ایالات متحده آمریکا درگیرترین کشور جهان با بحران کرونا است. بر پایه برخی برآوردها تعداد موارد جدید ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ در آمریکا تا حدود یک ماه دیگر ممکن است به چند برابر در روز افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاري رسا، یک موسسه معتبر مدل‌سازی در دانشگاه سیاتل که معمولا از سوی کاخ‌سفید و ایالت‌های آمریکا به عنوان منبع پیش‌بینی آمار شیوع کرونا مورد استناد قرار می‌گیرد با اصلاح مدل خود می‌گوید اکنون انتظار مرگ ۱۳۵ هزار نفر بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا تا روز چهارم ماه اوت امسال را دارد. این مرکز افزایش رفت و آمدها میان مردم و لغو زودهنگام محدودیت‌ها را از مهمترین دلایل این تغییر اعلام کرده است.

موسسه آی‌اچ‌ام‌ای که در دانشگاه شهر سیاتل از ایالت واشنگتن مستقر است و در دو ماه گذشته ارایه‌کننده یکی از مدل‌های مورد استناد در آمریکا بوده روز دوشنبه اعلام کرد از آنجا که قرار است تا چند روز دیگر محدودیت‌های کرونا در ۳۱ ایالت آمریکا لغو شود و متعاقب آن تعاملات اجتماعی میان افراد جامعه افزایش خواهد یافت، این موسسه انتظار افزایش قابل ملاحظه آمار مبتلایان جدید و در پی آن بالا رفتن میزان مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ را دارد.

این موسسه در توضیح اصلاحات جدید مدل پیش‌بین خود گفته: "از آنجا که انتظار می‌رود تحرکات و تعاملات افراد در ۳۱ ایالت تا روز ۱۱ مه، یک هفته دیگر، افزایش یابد و همچنین محدودیت‌هایی که برای فاصله‌گیری فیزیکی در نظر گرفته شده بود ممکن است در پی آن کمرنگ شود، افراد نقش ناقل ویروس کرونا را ایفا خواهند کرد."

آنچه این موسسه دانشگاهی روز دوشنبه گوشزد کرده همسو با نگرانی‌های کارشناسان طی چند هفته اخیر است که گفته بودند چنانچه محدودیت‌های کرونا به طور زودهنگام لغو شود شیوع کرونا در آمریکا به وضعیتی که در اواخر ماه مارس و اوایل ماه آوریل به اوج خود رسیده بود باز خواهد گشت؛ یعنی افزایش نجومی تعداد مبتلایان، هجوم بیماران به بیمارستان‌ها و کمبود تخت بیمارستانی و اتاق مراقبت‌های ویژه برای بیماران وخیم الحال.

دکتر کریستوفر موری، مدیر موسسه سنجش و ارزیابی سلامت دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «ما انتظار داریم که در تابستان این بیماری همه گیر در بسیاری از ایالت ها گسترش یابد.»

مطابق گزارش محرمانه وزارت بهداشت و آژانس مدیریت بحران فدرال آمریکا تعداد مبتلایان شناسایی شده به ویروس کرونا نیز که اکنون در روز به حدود ۳۰ هزار نفر می‌رسد ممکن است تا اول ژوئن به ۲۰۰ هزار نفر، نزدیک به هفت برابر افزایش یابد.

بر پایه آمار دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز تا صبح سه‌شنبه بیش از یک میلیون و ۱۸۰ هزار مبتلا به ویروس کرونا در آمریکا شناسایی شده و نزدیک به ۶۹ هزار نفر بر اثر بیماری کووید- ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

بحران کرونا و پیامدهای آن هزینه‌های کم‌سابقه‌ای به اقتصاد ایالات متحده وارد کرده است. با تصمیم مشترک کنگره و دولت ۲ تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار برای کمک به شهروندان و شرکت‌های آمریکایی اختصاص یافته است.

در این میان دونالد ترامپ به تازگی ابراز امیدواری کرده که پیش از پایان سال جاری میلادی واکسن کرونا به تولید انبوه برسد. این سخنان در حالی مطرح شده که سازمان بهداشت جهانی، کارشناسان کشورهای مختلف و حتی مشاوران ارشد کاخ سفید نیز معتقدند که تولید واکسن بیماری کووید- ۱۹ دست‌کم بین ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان می‌برد.

آنتونی فائوچی، مشاور کاخ سفید و عضو کارگروه مقابله با کرونا روز پنج‌شنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفته بود در بهترین حالت ممکن تولید واکسن پیشگیری از بیماری کووید- ۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۱ طول خواهد کشید./1360/

منبع:جام نیوز

ارسال نظرات