۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۶۵۱۹۲۲
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری:

انسان باید در بندگی کردن همت بلند داشته باشد

انسان باید در بندگی کردن همت بلند داشته باشد
آیت الله مهدوی با بیان اینکه انسان باید با همت بلند به دنبال کسب معارف دین و بندگی کردن برود، گفت: همت بلند نباید سبب تکبر در انسان بشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، در درس اخلاق مجازی امروز خود، با بیان اینکه اشتباه در مقصد در افرادی که همت بلند دارند ممکن است انسان را در مسیر اشتباه در زندگی قرار دهد، گفت: تعیین مقصد اشتباه یا تعیین مسیر اشتباه علت این است که همت بلند انسان به نتیجه صحیح نرسد.

توهم همت بلند داشتن مانع به مقصد رسیدن است

وی در ادامه افزود: گاهی نیز ممکن است شخص توهم کند که اهتمام او به اندازه رسیدن به مقصد است، این توهم مطابق با واقعیت نیست و بعد از اینکه جوانی و عمر او می‌گذرد متوجه می‌شود که به مقصد نخواهد رسید یا اینکه وقتی به مقصد می‌رسد متوجه می‌شود اهتمام درستی نداشته است و همت او کافی نبوده است.

آیت الله مهدوی با اشاره به اهمیت توجه کردن انسان به افرادی که همت بالاتری دارند، اظهار کرد: کسی که به اشتباه خیال می کند همت بلند دارم یا فخور است یا متعظم، یعنی کسی که به اشتباه به خود افتخار می‌کند یا خود را بزرگ می‌شمارد و هر دو این حالت باعث می‌شود اشخاص در مسیر زندگی دچار اشتباه شوند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه انسان وقتی به جایی می‌رسد لزومی ندارد نقل کند، یا حتی اگر نقل کرد سعی کند نام نبرد از خودش، خاطرنشان کرد: حتی اگر شخصی ناچار شد نام ببرد باید بداند که هرچی صفات خوب پیدا کند بازهم تکبر کردن ندارد چرا که استقلال در داشتن این صفات ندارد و خداوند به او عطا کرده است.

وی در ادامه افزود: اینکه انسان همت بالا داشته باشد مهم و پسندیده است اما نباید علم به اینکه همت بالا دارد باعث شود متوقف شود و همت او ادامه پیدا نکند، عقیده انسان بر اینکه همت بالا دارد و بیشتر از این نیاز ندارد اشتباه است، انسان باید سعی کند نفر اول باشد اما نباید خود را نفر اول بداند تا مبادا غرور و تکبر او را فریب دهد.

همت در فهم معارف دین بسیار ارزنده است

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان، همت در فهم معارف دین را بسیار ارزنده توصیف کرد و گفت: فهمیدن معارف دین بسیار گسترده و بسیار سازنده است، فهم توحید و صفات خداوند از مهمترین بخش‌های معارف دین است، در کنار همت توکل و توفیق است، وقتی انسان همت کند و توکل به خداوند داشته باشد توفیق فهم مسائل مهم نظیر معارف دین را پیدا خواهد کرد.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه انسان باید همت در بندگی خدا داشته باشد، تصریح کرد: اخلاق و اعمال دو عرصه‌ای هستند که در بندگی خداوند باید داشته باشیم، در اخلاق صرف انجام دادن  کافی نیست بلکه باید روحیه و ملکه این کار را داشته باشیم، روحیه و عادت داشتن به اخلاق پسندیده بسیار مهم و نیازمند همت است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت همت داشتن انسان در انجام دادن اعمال، خاطرنشان کرد: اعمال بر چهار قسم است، اعمال عبادی، اعمال مربوط به معاملات، اعمال مربوط به وظایف اجتماعی و سیاسی و احکامی که در مباشرت با خانواده و نزدیکان خود داریم.

وی ادامه داد: در همه این انواع اعمال باید همت بلند داشته باشیم تا بر مبنای وظایف دینی خود عمل کنیم و باید توجه داشته باشیم این اعمال همگی احکام مربوط به خود را دارند و کسی که این احکام را رعایت کند عمل صالح خواهد داشت و همت بلند او در بندگی کردن خداوند نتیجه و ثمر داشته است./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات