۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۶۵۱۹۵۶
آیت الله رجبی در گفت وگو با رسا:

فرهنگ دینی تهدیداتی مانند کرونا را به فرصت تبدیل می‌کند

فرهنگ دینی تهدیداتی مانند کرونا را به فرصت تبدیل می‌کند
عضو جامعه مدرسین با اشاره به نقش مهم فرهنگ دینی برای گذر از بحرانها گفت: دشمن به بهانه بیماری کرونا تمام توان خود را به کار گرفت تا به عنصر مهم فرهنگ دینی ضربه بزند.

آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با بیان این که پیشرفت انقلاب و مقاومت در سایه فرهنگ دینی و رهبری حکیمانه ولی فقیه است، گفت: رهبری نظام و فرهنگ دینی توانسته انقلاب را در برابر تمام توطئه های استکبار موفق و پیروز قرار دهد.

وی افزود: دشمنان می دانند که فرهنگ دینی عنصر اصلی همه پیشرفت ها و مقاومت ها و پیروزی ها است و به صورت طبیعی بر این مسأله سرمایه گذاری می کنند و هرچه در توان دارد را برای تضعیف آن به کار می گیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که دشمن از هر فرصتی برای تضعیف و ضربه زدن به فرهنگ غنی دینی استفاده می کند، اظهار داشت: مشاهده کردیم که دشمن به بهانه بیماری کرونا تمام توان خود را به کار گرفت تا به عنصر مهم فرهنگ دینی ضربه بزند.

وی ادامه داد: در بحران کرونا یکی از عناصر بسیار اثرگذار در مقابله با این آسیب و عبور از آن همین فرهنگ دینی است، در فرهنگ دینی بر رعایت مسائل بهداشتی و توجه به نظرات کارشناسان و خبرگان نیز تأکید شده است.

آیت الله رجبی با بیان این که فرهنگ دینی می تواند در بحران ها آرامش لازم که شرط اساسی پیروزی بر مصائب و بیماری است را تأمین کند، ابراز داشت: دشمن مقابله با فرهنگ دینی را در دستور کار خود قرار داد تا جامعه نتواند به خوبی و به زودی بحران را پشت سر بگذارد.

وی عنوان کرد: فرهنگ دینی می تواند تهدیداتی مانند کرونا را به فرصت تبدیل کند، همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر بر اساس فرهنگ دینی حرکت کنیم و هم دستورات بهداشتی را جدی بگیریم و هم ارتباط خود را با خدا و اهل بیت(ع) تقویت کنیم می توانیم بر این بحران فائق شویم و تجارب خوبی از این مسأله برای آینده داشته باشیم.

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: طبیعی است که دشمن برای جلوگیری از موفقیت در این عرصه با فرهنگ دینی مقابله کند تا اثرگذاری این فرهنگ در حل مشکلات و پشتوانه مردم برای رعایت مسائل بهداشتی را از مردم بگیرد و از این طریق آسیب بزند.

وی اضافه کرد: دشمن با تحریم ها خواسته ملت و نظام را به چالش بکشد، اگر بتوانیم بر بحران فعلی پیروز شویم اثرگذاری تحریم ها هم از بین خواهد رفت اما اگر خدایی نکرده در زمینه فرهنگ دینی، رعایت دستورات بهداشتی و پشتوانه معنوی دچار آسیب شویم زمینه برای اثرگذاری تحریم های دشمن فراهم خواهد شد.

آیت الله رجبی با بیان این که فرهنگ دینی در مهار آسیب ها و عبور موفقیت آمیز از تهدیدها نقش ویژه ای دارد، به رابطه علم و دین اشاره کرد و گفت: مکتبی که بیش از مکاتب دیگر به علم و اهتمام نظر کارشناسی اهتمام می ورزد مکتب اسلام است، فرهنگ ناب محمدی و معنویت آن عجین با علم و کار کارشناسی و اقدام حکیمانه است، قطعا در هیچ مکتبی به اندازه اسلام بر اهمیت علم و نکوهش جهل تأکید نشده است.

وی علم و معنویت در اسلام را دو روی یک سکه دانست و افزود: این که گفته شود بین معنویت و مسائل علمی تعارض وجود دارد کذب محض است چرا که رابطه مثبت و متقنی در این  زمینهوجود دارد و حتی معنویت اسلام برخاسته از معرفت و علم است.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: فرهنگ دینی به ما تأکید می کند در هر زمینه ای به توصیه خبرگان و کارشناسان رشته مربوطه مراجعه کنیم، مسائل بهداشتی و پزشکی یکی از حوزه هایی است که باید از نظرات کارشناسان آن استفاده شود و  مخالفت با دستورالعمل های آن  به یک معنا مخالفت با دین است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی شرعا موظف به رعایت مسائل بهداشتی هستیم، ائمه طاهرین(ع) در موارد لازم به پزشک مراجعه می کردند، بزرگان و مراجع نیز به توصیه های پزشکان عمل می کنند و حضرت امام دقیقا دستورات پزشکان را رعایت می کردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابرازداشت: بلاها و مشکلات برای این است که درجات معنوی انسان بالا برود یا اگر کوتاهی هایی در پیشگاه الهی داشته جبران کند، از این رو مردم باید هرچه بیشتر ارتباط خود با خدا و اهل بیت(ع) را تقویت کنند تا این مشکل زودتر برطرف شود.

محمد قمین
ارسال نظرات