۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۶۵۲۱۸۶
شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان؛

از همراهی ابرار و اجتناب از اشرار ظالم تا قرار گرفتن در دارالقرار رحمت الهی

از همراهی ابرار و اجتناب از اشرار ظالم تا قرار گرفتن در دارالقرار رحمت الهی
آیت الله تحریری با بیان اینکه اهل بیت(ع) مصداق اتم ابرار هستند، گفت: مستکبران و ظالمان مصداق اتم اشرار به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری، امروز در تبیین شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان با قرائت بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ، وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ، وَ آوِنِي فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى [فِي ] دَارِ الْقَرَارِ، بِإِلَهِيَّتِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ، گفت: خدایا مرا در این ماه به همراهی و همسویی با نیکان توفیق ده، و از همنشینی با بدان دور بدار، و به حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده، به پرستیدگی ات ای پرستیده جهانیان.

وی افزود: وارد نیمه دوم ماه مبارک رمضان شده‌ایم بر همین اساس باید توجه کنیم به چه اندازه از ماه مبارک رمضان بهره بردیم؛ نشانه بهره بردن آن است که ببینیم چقدر در جهت مضامین دعاهای این ایام قرار گرفتیم.

آیت‌الله تحریری با اشاره به فرازی از دعای روز شانزدهم، ابراز کرد: در دعای امروز درخواست می‌شود، بارالها؛ مرا در این ماه موفق بگردان تا با ابرار و نیکان همراهی داشته باشم، خداوند متعال در آیاتی ابرار و نیکان را می‌ستاید و می‌فرماید: ابرار در نعمت پروردگار متعال هستند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه اوصاف ابرار در سوره انسان توصیف‌شده است، اظهار داشت: اهل‌بیت(ع) شاخصه اتم ابرار هستند زیرا وجود همه آن بزرگان در نیکی رشد یافت و چیزی جز نیکی از آنان سر نزد.

وی بابیان اینکه در سوره بقره محور بر و نیکی، ایمان به خداوند متعال، انبیای الهی، کتاب‌های آسمانی، وفای به عهد، اقامه صلات، پرداخت زکات و رسیدگی به دیگران مطرح‌شده است، نوان کرد: در سوره انسان اشاره می‌شود اهل‌بیت(ع) بااینکه روزه‌دار و گرسنه بودند اما طعام خودشان را درنهایت ایثار و گذشت به اسیر، یتیم و مسکین بخشیدند، این بخشش نشان می‌دهد انسان به‌راحتی نمی‌تواند به مقام ابرار دست یابد.

آیت‌الله تحریری بابیان اینکه ابرار متقین و صالحان هستند، بیان داشت: انسان‌ها باید شاخصه‌های مطرح‌شده را طی کنند تا بتوانند به مقام ابرار دست یابند، همراهی با ابرار بزرگ‌ترین سعادت برای انسان است و این امر با دوری از اشرار امکان‌پذیر خواهد بود.

تولیت مدرسه علمیه مروی بابیان اینکه در دعای روز شانزدهم از خداوند درخواست دور شدن از اشرار را تمنا می‌کنیم، ادامه داد: یکی از چیزهایی که شخصیت انسان را شکل و نشان می‌دهد و آن شخصیت در طول زندگی ظهور و در عالم دیگر تجلی می‌یابد همان همراهان و نحوه دوست‌یابی انسان است.

وی افزود: عمر انسان دوران بسیار حساسی است دوستان خوب و رفیقان بد بر سر راه او قرار می‌گیرند و این انسان است که باید دوست خوب را بر اساس شاخصه‌های مطرح‌شده در قرآن را انتخاب کند و بداند که مصداق اتم ابرار، اهل‌بیت(ع) و مصداق اتم اشرار دشمنان آن بزرگان هستند.

آیت‌الله تحریری اضافه کرد: امروز هرکسی که خصلت دشمنان اهل‌بیت(ع) را داشته باشد مانند قدرت‌های مستکبر و ظالم و صاحبان زر و زور که ثروت خودشان را نامشروع کسب کردند عمدتاً در زمره اشرار قرار می‌گیرند و قصدی جز ناپاک کرد بشر را ندارند.

تولیت مدرسه علمیه مروی بابیان اینکه انسان همواره باید از شر اشرار به رحمت بی‌کران الهی پناه ببرد، گفت: در این دعا از خداوند درخواست می‌شود، بارالها؛ در پرتوی رحمتت مرا در دارالقرار جای بده؛ مقصود از دارالقرار عالم آخرت است که باسعادت همراه خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه عالم دنیا دار زوال و نابودی است، خاطرنشان کرد: انسان هنگامی‌که از عالم دنیا هجرت می‌کند با یک شان واقعی همراه خواهد بود و آن شان این است که در عالم دنیا با چه طرز تفکری همراهی داشت، آیا همراه و همگام با ابرار بود یا در دایره اشرار گام نهاد./پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
« گاهی شهید شدن، آسان تر از زنده ماندن است. آدم های اهل معنا، اهل حکمت و دقت، خوب درک می کنند گاهی زنده ماندن و زندگی کردن و در یک محیطی تلاش کردن، به مراتب مشکل تر از کشته شدن و شهید شدن و به لقا خدا پیوستن است....امام حسن(ع) این سخت تر را انتخاب کرد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
احسنت و تبارک الله
0
0