۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۶۵۲۶۶۱
آیت الله مجتهد شبستری در گفت‌وگو با رسا:

حاکم شدن فرهنگ قرآن در زندگی مهمترین خواسته در شب قدر است

حاکم شدن فرهنگ قرآن در زندگی مهمترین خواسته در شب قدر است
آیت الله مجتهدشبستری با تاکید بر اینکه بهترین عمل در شب قدر توبه نصوح و استغفار حقیقی است، گفت: حاکم شدن فرهنگ قرآن در زندگی مهمترین خواسته در شب قدر است.

آیت‌الله محسن مجتهدشبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و تولیت مدرسه علمیه ایروانی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره جایگاه و اهمیت شب قدر، گفت: در میان ماه‌ها، ماه مبارک رمضان و در میان شب‌های سال، شب قدر از امتیاز خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه شب قدر، شب نزول قرآن و شب تقدیر مقدرات است، ادامه داد: طبق صریح آیات قرآن کریم شب قدر، شب راز و نیاز با قاضی الحاجات و شب دعا و مناجات و انابه در محضر خداوند متعال است.

آیت‌الله مجتهدشبستری با اشاره به اینکه در متون روایی یکی از سه شب 19، 21 و 23 به‌ عنوان شب قدر ذکرشده است، عنوان کرد: البته به‌احتمال قوی‌تر شب بیست و سوم شب قدر است اما بهتر است مؤمنان هر سه شب را به عبادت و احیا مشغول شوند.

تولیت مدرسه علمیه ایروانی به اعمال شب قدر اشاره کرد و گفت: در کتب ادعیه اعمال این شب‌ها بیان‌شده است که احیا گرفتن و شب‌زنده‌داری، خواندن دعاهای جوشن کبیر و ابوحمزه ثمالی، قرآن سر گرفتن و توسل به چهارده معصوم(ع) ازجمله اعمال شب قدر به شمار می‌رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه انسان باید فلسفه قرآن بر سر گرفتن در شب‌های احیا را بداند، اظهار داشت: قرآن سر گرفتن به این معناست که بنده به خداوند عرض می‌کند، بارالها؛ اگر تا حالا به قرآن کریم توجه نداشتم امشب به درگاهت آمدم و قرآن را بالای سر گذاشتم تا بعدازاین احکام و معارف قرآن بر من و زندگی‌ام حاکم باشد، قرآن سر گرفتن و توسل به ائمه اطهار(ع) نباید یک امر سوری در شب قدر باشد بلکه مؤمنان باید از عمق جان و با توجه به معنای این عمل آن را انجام دهند.

آیت‌الله مجتهدشبستری بابیان اینکه خواندن دعاها و نمازهای توصیه‌شده در این شب‌ها بسیار پسندیده است، عنوان کرد: اما مهم‌ترین عمل آن است که انسان در شب‌های قدر موفق به توبه و استغفار حقیقی شود، به تعبیر بعضی از نصوص دینی توبه نصوح انجام دهد، توبه نصوح یعنی انسان از خطاهای گذشته خود نادم و تصمیم جدی بر ترک معصیت گرفته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در برخی از روایات ضمن اعمال شب 21 و 23 آمده است که مذاکره علمی افضل است این حدیث نشان می‌دهد که فضیلت علم و دانش از نظر پیشوایان دینی به‌قدری زیاد است که حتی شب‌های قدر هم علم را بر عبادت مقدم دانستند./813/ت302/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات