۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۶۵۲۸۰۷
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام:

شایسته سالاری در حکومت حضرت علی الگو شود

شایسته سالاری در حکومت حضرت علی الگو شود
استاد درویشی گفت: شایسته سالاری و به کارگیری افرادی کاردان در حکومت عدل علی علیهاالسلام مورد توجه قرار گیرد و الگو شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، خانم رقیه درویشی با نگاهی به زندگانی فردی و اجتماعی امام اول شیعیان اظهار داشت: وقتی حضرت علی علیه‌السلام خلافت را پذیرفتند کارگزاران، استانداران و نمایندگان را عوض کردند و بر اساس شایستگی افراد را انتخاب کردند.

وی افزود: اکنون نیز وقتی بعضی از مسئولان بر سر کار می‌آید اولین کاری که می‌کنند تغییر افراد در مقام‌هاست که باید دید که این امر به خاطر رضای خداوند و اجرای بهتر امور است یا رابطه سالاری؟

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به توجه امام علی علیه‌السلام برای حفظ و عدالت‌محوری در تقسیم بیت‌المال، گفت: خلیفه دوم برای حکومت خود دفتری داشت که از بیت‌المال سهم برمی‌داشت و از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نیز خواستند تا برای خود سهمی برداند که ایشان برخورد کردند.

وی ادامه داد: حضرت علی علیه‌السلام نسبت به تقسیم بیت المال و عدالت در آن تأکید فراوان داشتند و با بی‌عدالتی در این زمینه برخورد می‌کردند.

درویشی با تأکید بر اینکه اگر سیره امام اول شیعیان را نشناسیم هویت خودمان را فراموش کرده‌ایم، گفت: ایشان با تمام فضایل اخلاقی و عملی که در همه زمینه‌ها داشتند به دنبال حکومت آرمانی برای جامعه انسانی بودند.

وی ابراز داشت: امام علی علیه‌السلام در حق الناس و نسبت به لقمه حلال دقت بسیار داشتند به گونه ای که وقتی می‌خواستند با حضرت بیعت کنند، ایشان فرمودند که مرا رها کنید شما طاقت و تحمل اجرای حق و عدالت مرا ندارید.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام درباره اعتراف مخالفان به عظمت گفتار و رفتار امام علی علیه‌السلام، گفت: حتی مخالفان ایشان نسبت به گفتار، ایده‌ها، رفتار، کلام، فصاحت، بلاغت و عدالت این امام واقف بودند اما نمی‌توانستند تحمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی معاویه دید که امام علی علیه‌السلام در بین مردم محبوب شده است ازاین رو دستور داد که در منابر رسمی به ایشان ناسزا و دشنام بگویند تا از این طریق فضایل حضرت فراموش شود.

درویشی تأکید کرد: حق فراموش‌نشدنی است به گونه‌ای که بعد از ۱۴۰۰ سال در سازمان ملل، نامه امام علی علیه‌السلام به مالک اشتر جزو دستورالعمل‌های سازمان است./102/823/ف

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات