۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۵۲۸۱۷
رییس حوزه علمیه اصفهان:

فداکاری‌های امام علی اسلام را حفظ کرد

فداکاری‌های امام علی اسلام را حفظ کرد
آیت الله مظاهری با بیان اینکه امام علی از جنگ داخلی بین مسلمانان برای حفظ اسلام پرهیز کردند گفت: ایشان ازحق خود گذشتند تا اسلام را از توطئه دشمنان داخلی و خارجی حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی امروز، با بیان اینکه امام علی(ع) زیر نظر پیامبر اکرم(ص) استکمال پیدا کردند، گفت: ایشان به مرتبه‌ای رسیدند که هرچه پیامبر اسلام(ص) می‌دید و می‌شنید، می‌دیدند و می‌شنیدند. پیامبر اکرم(ص) پس از اینکه مبعوث شدند 13 سال در مکه بودند و مصیبت‌های بسیار سنگین و زیادی را تحمل کردند.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه افزود: در مدینه 80 جنگ به پیامبر تحمیل شد اما 13 سال رسالت ایشان در مکه از این جنگ‌ها دشوارتر بوده است، به حدی که قرآن به ایشان می‌فرماید آیا ما آن مصیبت‌های کمر شکن مکه را از روی تو برنداشتیم؟ ایشان دشواری‌های بسیاری را در مکه تحمل کردند.

امام علی(ع) در همه عرصه‌ها یار و یاور پیامبر اسلام(ص) بوده است

وی با اشاره به حمایت‌های پنهانی حضرت ابوطالب به صورت مخفیانه از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: حضرت خدیجه(س) نیز هرچه داشتند برای اسلام دادند، حتی موقع رحلت ایشان کفن نداشتند، سومین کسی که یاری رسان پیامبر در سخت‌ترین شرایط در مکه بود، امام علی(ع) بودند، ایشان یار و یاور پیامبر اکرم(ص) در عرصه‌ها و زمینه‌های مختلف نظیر شعب ابی طالب بودند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به توطئه‌های دشمنان در زمان حضور پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان در مدینه، خاطرنشان کرد: دشمنان 84 جنگ در طی سال حضور پیامبر در مدینه به ایشان تحمیل کردند، در این جنگ‌ها دشمنان با تمام قوا حمله می‌کردند و پیامبر اکرم(ص) دفاع می‌کردند، در این 84 جنگ مسلمانان امکانات نداشتند، جرجی زیدان می‌گوید در بعضی از جنگ‌ها مسلمانان نه تنها مرکبی برای سوار شدن نداشتند بلکه حتی کفش برای پوشیدن نداشتند و پای برهنه با دشمن می‌جنگیدند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه علیرغم تحریم‌ها و فشارهای دشمن، مسلمانان در جنگ‌ها همواره پیروز بودند و در برخی جنگ‌ها خداوند تنها کمی آنها را گوشمالی داد، تصریح کرد: دشمنان اسلام در نهایت امکانات و جمعیت بودند اما پیروزی متعلق به اسلام و مسلمین بود، همه ما باید قدردان این زحمات و رشادتهای مسلمانان باشیم و قدر اسلام را با عمل خود بدانیم.

امام علی(ع) برای جلوگیری از جنگ میان مسلمانان از حق خود گذشتند

وی در ادامه افزود: علاوه بر منابع تشیع اهل سنت نیز می‌نویسند در دوران حضور پیامبر اسلام(ص) در مکه همه کاره ایشان امام علی(ع) بوده است، در مدینه نیز ایشان در کنار پیامبر بودند و پیروزی‌های بزرگی را رقم زدند، این افتخار تشیع است که امام و مولای ما چنین شخصیتی است، در قرآن 300 آیه پیرامون امام علی(ع) آمده است و در مقام عمل می‌بینیم که تشیع وابسته به امیرالمؤمنین است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به توطئه‌ها علیه امام علی(ع) پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: بنای خداوند و پیامبر اسلام(ص) و امام علی(ع) این بود که اگر مردم آمدند و به عهد و پیمان خود مبنی بر خلافت و جانشینی امام علی(ع) پایبند بودند که مشکلی نیست اما اگر اینچنین نشد از اختلاف و جنگ و تفرقه و دودستگی پرهیز شود، چرا که دشمنان داخلی و خارجی به دنبال جنگ داخلی میان مسلمانان بودند و امام علی(ع) تلاش کردند تا با فداکاری موجب حفظ آرامش جامعه شوند و اجازه ندهند تا دشمنان بتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) به امام علی(ع) فرمودند اگر مردم به غدیر و آیات قرآن عمل کردند که اسلاکم پیروز و فراگیر خواهد شد اما اگر مردم به دستورات و عهد خود پیرامون جانشینی تو عمل نکردند از جنگ و تفرقه پرهیز کن، بلکه وحدت را محفوظ بدار، ایشان هم چنین کردند و اسلام را در 25 سال خانه نشینی خود حفظ کردند، همه مورخین اعم از شیعه و سنی و غیرمسلمان معترف هستند ایشان در این 25 سال مواظبت کاملی از اسلام داشتند و زحمات بسیاری کشیدند./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات