۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۶۵۲۸۷۷
به مناسبت سالگرد امام جمعه شهید

شهید خرسند؛ امام جمعه موفق و فعال

شهید خرسند؛ امام جمعه موفق و فعال
حجت‌الاسلام خرسند از جانبازان دفاع مقدس بود که بار‌ها در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل دچار جراحت شده بود، ولی سرنوشت به گونه‌ای رقم خورد که سحرگاه ۲۳ رمضان در حوالی منزل خود با ضرب چاقو به دیار حق رهسپار شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین خرسند از جانبازان دفاع مقدس بود که بارها در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل دچار جراحت شده بود ولی سرنوشت به گونه‌ای رقم خورد که سحرگاه 23 رمضان در حوالی منزل خود با ضرب چاقو به دیار حق رهسپار شود.

شهادتی که سال‌ها آرزویش را داشت و حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در سن 16 سالگی این امر را ثابت کرده بود.

این روحانی خدوم ساعت پیش از اذان صبح ۲۳ رمضان سال گذشته مصادف با ۸ خرداد ۹۸ پس از مراسم احیای شب قدر در مقابل منزل خود مورد سوءقصد قرار گرفت و با ضربات چاقو به شهادت رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین خرسند که در کنار حضور در حزب موتلفه اسلامی و مجامع حوزوی، مسؤولیت امامت جمعه کازرون را نیز بر عهده‌ داشت در خوش برخوردی و خوش‌رویی زبانزد خاص و عام بود به طوری که مردم با مشاهده تواضع او به آسانی ارتباط برقرار می‌کردند و مشکلاتشان را بیان می‌داشتند. 

کمک مخفیانه به مردم

منصور خرسند، برادر شهید حجت‌الاسلام خرسند درباره نحوه رفتار شهید با مردم گفت: شهید خرسند شیفته این بود که مشکلی از مشکلات مردم را رفع کند و خدمتی به مردم داشته باشد.

وی بارها مشاهده کرده بود که شهید خرسند مواد غذایی یا کمک‌های نقدی را شب‌ها بین افراد نیازمند توزیع می‌کرد ولی هیچ گاه نامی از افراد بیان نمی‌کرد.

این برادر شهید در زمینه مساعدت شهید خرسند در زمینه کمک به مردم به ذکر نمونه ای پرداخت و افزود: برخی افراد هزینه دانشگاه فرزند خود را نداشتند و از این نظر در تنگنا بودند، او برای کمک به طوری که حتی خود فرد بی‌اطلاع بود ولی او با هماهنگی دانشگاه، ماهانه مبلغی را به حساب دانشگاه واریز می‌کرد.

وی با بیان اینکه برادرم به حضور در جبهه بسیار علاقه‌مند بود، گفت: خانواده ما دینی و مذهبی بود به همین دلیل خانواده نیز مشوق حضور وی در جبهه بودند بنابراین رضایت کامل خانواده از جمله پدر و مادر در این زمینه وجود داشت.

خدمت به مردم برای جلب رضای خدا

آنچه می‌توان در زندگی این شهید بزرگوار مشاهده کرد و از نظرها پنهان نیست این بود که در همه کارها هدفشان جلب رضایت خدا و سپس مردم بود و دیگران را به این امر فرامی‌خواند که برای رضای خدا به مردم خدمت کنید تا خدا از شما راضی باشد.

تشییع با شکوه و با عظمت پیکر پاک و مطهر این شهید دلیل بر مردم‌داری و مهربانی و دستگیری او از مردم بود.

برادر شهید حجت‌الاسلام خرسند با بیان اینکه این شهید بزرگوار فرزند سوم خانواده بود، گفت: با وجود آنکه از من کوچکتر بود ولی من در همه موارد در کارها و برنامه‌های زندگی خود با او مشورت کرده و رهنمود دریافت می‌کردم.

آخرین دیدار در روز 21 رمضان

برادر شهید حجت‌الاسلام خرسند از روز 21 ماه رمضان ماه در مسجد شهدا به عنوان آخرین دیدار با برادر یاد کرد و گفت: همان روز، پاسداری که همیشه با حاج آقا خوش و بش داشت پس از مراسم پیش حاج آقا آمد و گفت من فدایی و علاقه‌مند به شما هستم که برادرم در پاسخ گفت من کسی نیستم که برای من جانفشانی کنید، خدا را در نظر بگیرید زیرا حافظ همه مردم خدا است.

وی در زمینه رفتار شهید در روزهای پیش از شهادت تصریح کرد: همیشه چهره بشاش و خندانی داشت، شب آخر که این حادثه روی داد دست پدرم را بوسید و گفت من را حلال کنید که بعدها متوجه شدیم که این رفتار او دارای پیام بوده است و برخوردهایش با قبل متفاوت شده بود.

برادر شهید حجت‌الاسلام خرسند عنوان کرد: کسی که او را شهید کرد از نظر فکری و اعتقادی مقداری مشکل پیدا کرده بود و با ضرباتی که با چاقو به او زد می‌دانست راه برگشتی نیست.

پاسخگویی به مردم در هر ساعت شبانه‌روز

آنچه در زندگی این شهید مانند گوهری گرانبها خودنمایی می‌کند برخورد برابر با مردم بود. سرمایه‌دار و پولدار یا فقیر برای او تفاوتی نداشت و برای آنها احترام قائل بود.

برادر شهید حجت‌الاسلام خرسند به بیان خاطره‌ای درباره این شهید پرداخت و گفت: مقداری مواد غذایی و خوراکی در قبل یا ایام ماه رمضان مهیا می‌کرد تا بین مستمندان توزیع کند.

وی با بیان اینکه شهید خرسند دارای یک زندگی معمولی بود و حتی منزل مسکونی نیز نداشت، عنوان کرد: هر فردی هر زمان به عنوان مثال شب و نیمه شب به او مراجعه داشت؛ خودش در را باز می‌کرد و جوابگوی مردم بود.

برادر شهید حجت‌الاسلام خرسند ادامه داد: یکی از دلایلی که فرد ضارب این حرکت ناپسند را انجام داد این بود که حجت‌الاسلام خرسند هیچ محافظی همراه نداشت و بیان می‌کرد من با مردم هستم و مردم را دوست دارم و مردم من را دوست دارند و نیازی به محافظ ندارم.

فریب مسائل دنیوی را نخورید

وی با بیان اینکه شهید خرسند دو تا سه بار در جنگ به طور شدید زخمی شد و تا پای شهادت پیش رفت، گفت: صلاح و مصلحت نبود که در آن زمان شهید شوند تا اکنون به آرزوی خود رسید.

برادر این شهید با اشاره به پیام‌های موجود در وصیت‌نامه شهید خرسند گفت: او در وصیت نامه خود پیام داده بود مراقب باشید از خط انقلاب و امام خارج نشوید و مسائل دنیوی شما را فریب ندهد و همچنین با وجود آنکه توان خود را برای رضایت مردم صرف کرده بود، طلب آمرزش و بخشش از مردم داشتند.

وی به همه توصیه کرد که قدردان شهدا باشند و از خداوند بخواهند به عظمت خون شهدا، مشکلات کشور را برطرف کند و این بیماری هر چه سریع‌تر ریشه کن شود و مردم بتوانند زندگی راحت و آسوده داشته باشند.

از تولد تا شهادت

حجت الاسلام محمد خرسند امام جمعه کازرون سال ۴۶ در شهرستان کازرون متولد شد. وی، تحصیلات دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در این شهرستان گذراند.
حجت الاسلام خرسند از سال ۱۳۶۲ در حالی که در کلاس اول دبیرستان مشغول به تحصیل بود به عنوان بسیجی به جبهه اعزام شد و به خیل رزمندگان دوران دفاع مقدس پیوست و تا پایان جنگ به صورت متناوب در جبهه حضور داشت و پس از چند بار مجروحیت به درجه جانبازی نائل شد.
وی به واسطه علاقه‌ای که از کودکی به روحانیت داشت، مهر سال ۱۳۶۴ وارد حوزه علمیه کازرون شد.
دروس سطح را در حوزه علمیه کازرون گذراند و پس از آن ۸ سال در دروس خارج فقه حوزه علمیه قم شرکت کرد و در این مدت از محضر حضرات آیات مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، نوری همدانی و فاضل هرندی بهره برد .
حجت الاسلام خرسند از سال ۸۶ به عنوان دومین امام جمعه کازرون معرفی شد و در این مدت همواره دغدغه توسعه شهرستان، رفع مشکلات مردم و ارتقاء دینی شهرستان را داشت.
وی در کنار تحصیل و تدریس علوم حوزوی و حضور در مجامع حوزوی در شهر مقدس قم، در فعالیت‌های سیاسی نقش آفرین بود و در سال ۹۱ مجددا عضو شورای مرکزی حزب موتلفه شد.

در پی شهادت این روحانی خدوم، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت مظلومانه امام جمعه فعال و موفق کازرون، حجت‌الاسلام حاج شیخ محمد خرسند را تبریک و تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
شهادت مظلومانه‌ امام جمعه‌ فعّال و موفّق کازرون، جناب حجةالاسلام آقای حاج‌شیخ محمد خرسند رضوان‌الله‌علیه را به عموم مردم مؤمن و انقلابی کازرون بویژه ارادتمندان و مستفیدان از آن عالم بزرگوار و بالاخص خانواده‌ی گرامی و بازماندگان ایشان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

ایشان در شب قدر و پس از ساعاتی توسّل و تضرّع به لقاءالله پیوست و این نشانه‌ پاداش بزرگ الهی به آن روحانی با اخلاص و پرتلاش است ان‌شاءالله.

از خداوند متعال علو درجات و حشر با اولیائش را برای ایشان مسألت می‌کنم./829/د102/ق

سیّدعلی خامنه‌ای
۱۱ خرداد ۱۳۹۸

منبع: فارس

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات