۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۶۵۲۹۷۳
آیت الله مظاهری:

صبر در برابر مصیبت‌ها پاداش خداوند را به دنبال دارد

صبر در برابر مصیبت‌ها پاداش خداوند را به دنبال دارد
رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه اگر خداوند مصیبتی بدهد و انسان صبر کند خدا به او در همین دنیا پاداش خواهد داد، گفت: ناشکیبایی در برابر مشکلات از صفات رذیله بزرگ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی امروز، ناشکیبایی و صبر نداشتن در زندگی را یکی از صفات رذیله برای انسان ذکر کرد و گفت: قرآن کریم می‌فرماید این صفت رذیله برای همه وجود دارد، انسان سبک سر است و در زندگی خود را گم می‌کند و نمی‌تواند صبر و شکیبایی داشته باشد و اگر مصیبتی پیش بیاید نمی‌تواند صبر داشته باشد.

عدم صبر در برابر نعمت داشتن موجب انحراف انسان می‌شود

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه با اشاره به اینکه گاهی نعمت‌ها هم باعث می‌شود افراد ناشکیبایی کنند و به آبرو و آخرت خود لطمه بزنند، اظهار کرد: انسان باید با ریاضت‌هایی این صفت رذیله را ریشه کن بکند، انسان باید با تلاش بسیار صفات رذیله را درون خود از بین ببرد به ویژه صفت رذیله ناشکیبایی که بروز و ظهور عجیبی در جامعه دارد و مشکل بزرگی برای جامعه است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه انسان در مشکلات باید صبر کند نه اینکه از خداوند شکایت کند، خاطرنشان کرد: افراد مصیبت‌ها را برای خود رقم می‌زنند ولی از خداوند متعال گلایه مند می‌شوند، کم کم شیطان آنها را فریب می‌دهد تا جایی که عدالت خدا را زیر سؤال می‌برند و دچار انحراف جدی می‌شوند.

وی بر ضرورت صبر و استقامت در برابر مشکلات به مانند سنگ درون دیوار به عنوان یک صفت مهم برای انسان تأکید کرد و گفت: قرآن می‌فرماید معمولا انسان‌ها خودشان را گم می‌کنند، اگر کمی فشار به شخص وارد شود یا دستاوردهایی داشته باشد خود را گم می‌کنند و از مسیر دین و دینداری خارج می‌شوند و دیگر صبر و استقامت نخواهند داشت.

ناشکیبایی در برابر مشکلات موجب متضرر شدن انسان در دنیا و آخرت می‌شود

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به اهمیت صبر داشتن در برابر مشکلات، تصریح کرد: گناه این ناشکیبایی بسیار زیاد است، اگر شخص خودش را در مقابل مشکلات ببازد و بداخلاقی در خانه و جامعه به دلیل مشکلات پیدا کند و دچار گناه و فساد شود عقوبت سختی در انتظار او خواهد بود.

رییس حوزه علمیه اصفهان ناشکیبایی و صبر نداشتن را عامل از بین رفتن شخصیت دنیایی و آخرتی انسان برشمرد و اظهار کرد: کسی که در مصیبت‌ها صبر و استقامت داشته باشد و خودش را نبازد و شخصیت خود را از دست ندهد، این صبر و استقامت موجب می‌شود پروردگار عالم در روز قیامت از او عذرخواهی کند و ثواب شهید به او عطا کند و او را در میان شهدا محشور کند.

وی در ادامه افزود: اگر کسی در مصیبت‌ها شخصیت خود را از دست بدهد و ناشکیبایی کند پاداشی نخواهد داشت و متاع دنیایی خود را هم از دست داده است، یعنی هم دنیا و هم آخرت را باخته است، بسیار باید مواظب باشیم که دچار این صفات رذیله نشویم، کم پیدا می‌شود کسانی که در مصیبت‌ها بی صبری نکنند و انسان باید بتواند به این میزان از استقامت دست پیدا کند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه انسان باید در مقابله با مشکلات یا به فکر گره گشایی باشد، یا اینکه از کنار مشکلات عبور کند، تصریح کرد: اگر کسی نمی‌تواند از کنار مشکلات عبور کند باید مشکل را به دوش بکشد و خدا طلب کند تا از کار او گره‌گشایی کند، اینگونه خداوند به او شخصیت خواهد داد و پاداش بزرگی نزد خداوند خواهد داشت، خدا مصیبت اگر می‌دهد در همین دنیا پاداش هم می‌دهد./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات