۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۶۵۳۰۴۰
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

بازتحلیل و بازتعریف شخصیت مرحوم خسروشاهی ضروری است

بازتحلیل و بازتعریف شخصیت مرحوم خسروشاهی ضروری است
نماینده مجلس خبرگان رهبری شاخصه هایی مانند امت اندیشی، فهم بالای تقریبی، برخورداری از نگاه ادیانی و ارتباط وثیق با مصلحان جهان را از ویژگی های مرحوم خسروشاهی دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در مراسم یادبود استاد سید هادی خسروشاهی که به همت خبرگزاری ابنا برگزار شد، خاطرنشان کرد: باید ابعاد شخصیتی و علمی این شخصیت حوزوی، مورد تجزیه و تحلیل و تجلیل و تکریم قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مرحوم خسروشاهی به دلیل داشتن نگاه کلان اندیش، دغدغه فهم بهتر از شرایط مربوط به امت اسلام را داشت، گفت: نگاه رصد کننده و جستجوگر مرحوم خسروشاهی در حوزه تقریب مذاهب اسلامی واصلاح روابط امت اسلامی قابل توجه بود.

کلان اندیشی

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: کلان اندیشی و کلان نگری، شاخصه ای مهم در نگاه منعکس در آموزه ها و مفاهیم دینی و در نگاه عقل اندیشانه برای ارزیابی شخصیت ها است به این معنا که قدر و منزلت هر کس بر اساس این شاخصه قابل ارزیابی و شناسایی است.

وی با ذکر این نکته که شاخص بودن عنصر کلان اندیشی و کلان نگری مربوط به همه حوزه‌های زندگی است، گفت: اگر آدمی فاقد خصلت کلان اندیشی و کلان نگری باشد، نه تنها نمی تواند در مسیر تکامل و رشد حرکت کند، بلکه ممکن است مشکلاتی برای خود و دیگران نیز ایجاد نماید.

فقیه ناظر بر امور حلال کشور افزود: اگر بخواهیم بحث دنیا و آخرت را مطرح کنیم کسانی که جزء نگر و درگیر امور کوچک هستند و مسائل کلان و فراگیر را از دست می دهند، نمی توانند معاد را درک کنند، معاد در محاسبه کلان اندیشانه شکل می گیرد و نگاه کسی که تمام همت او در زندگی به جزئیات معطوف است، نمی تواند فرا و فردای این زندگی یعنی آخرت را ببیند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، امامت را مصداق کلان نگری معرفی کرد و عنوان داشت: اگر کلان نگری را در اصل امامت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم، امامت را یک امر بسیار کلانی می بینیم که نگاهی عمیق، فراگیر، کلان و دارای چتر گسترده به زندگی و جامعه و تاریخ می افکند. وی گفت: حضرت علی(ع) چنان جلوه و نمادی از امامت را به تاریخ نشان داده که از دل آن، "صدای عدالت انسانی" «جرج جرداق» شکل گرفته است.

وی ادامه داد: جرج جرداق با اینکه مسیحی بود، اما تراوش و انعکاس های امامت در قالب صدای بزرگ انسانیت را در سیره و منش سلوک امام علی پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه بر اساس روایتی از امام رضا(ع) امامت، نظم بخش امت اسلامی و مسلمانان جهان است، گفت: اگرچه اندیشه امامت اندیشه ناب شیعه است ولی خروجی و رهاوردهای این اندیشه ناب به شیعه اختصاص ندارد، طرفدار امام علی(ع)، امت اندیش است و به همه امت اسلامی می اندیشد. امام علی(ع) به امت می اندیشید و به خلفا مشورت می داد.

وی ادامه داد: امامت به تاریخ می اندیشد و تاریخ را می سازد، و مصالح کلان و اساسی و پایدار و ماندگار را فراتر از درگیر شدن با مسائل امروز و فردا تعریف می کند.

ضرورت باز اندیشی در عمل تفسیر قرآن بر پایه کلان نگری
نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: یکی از کاستی هایی که تا حدود قابل توجه عمل تفسیر از آن رنج می برد آن است که ما عمدتاً با نگاهی خرد به سمت دریافت آموزه های قرآن می رویم و کشف اندیشه های کلان و چتر گستر قرآن درباره جامعه انسانی، جامعه ادیانی، حرکت تاریخ و سنن حاکم بر آن را کمتر دنبال می کنیم؛ به همین دلیل برخی حقایق پایه ای قرآنی را به دست نمی آوریم و یکی از ویژگی های سیره و سلوک ائمه(ع) که می تواند در تفسیر محل استفاده و بهره گیری به عنوان یک عنصر روشی قرار بگیرد، نگاه کلان اندیشانه است که از آن پنجره باید به قرآن نگاه کرد آن را به مثابه یک عنصر روشی محل استفاده قرار داد.

امت اندیشی مرحوم خسروشاهی
فقیه ناظر بر امور حلال کشور تصریح کرد: ویژگی امت اندیشی در نگاه های مرحوم خسروشاهی موج می زد و نگاه او به سمت مصلحت امت و تقریب مذاهب اسلامی معطوف بود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مرحوم خسروشاهی دغدغه فهم بهتر از شرایط مربوط به امت اسلامی را داشت، نکته هایی که می گفت نگاه رصد کننده و جستجوگر در زمینه تقریب مذاهب اسلامی و در جهت اصلاح روابط امت اسلامی بود و حتی فراتر به روابط ادیانی می اندیشید.

مرحوم خسروشاهی و مصلحان جهان اسلام
وی با اشاره به اینکه نگاه ادیانی آن مرحوم سطح قابل توجهی داشت، اظهار داشت: ایشان به تاریخ نگاه استحصالی، فراوری داشت به همین دلیل، تاریخی که می نوشت معنادار بود.

استاد حوزه علمیه گفت: مرحوم خسروشاهی سراغ سید جمال و کاشف الغطای مصلح بزرگ جهان اسلام می رفت؛ چون در نگاه، سلوک و رفتار آن ها اندیشه هایی برای امروز می یافت، او با شخصیت های مصلح جهان اسلام ارتباط روحی و فکری داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مرحوم خسروشاهی به زوائد و حواشی نمی اندیشید، گفت: خسروشاهی از قدیم الایام تا این اواخر، خاموش، بی صدا و بی ادعا بیشترین روابط را با شخصیت های بزرگی از جهان اهل سنت و شیعه در داخل و خارج داشت. 

نگاهی تقریبی مرحوم خسروشاهی
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: مرحوم خسروشاهی به دنبال این بود تا تقریب مذاهب را در مسیر پویاتری قرار دهد، دلسوز و مطیع رهبری بود و بدون ادعا انقلاب اسلامی را درک و اندیشه های انقلاب را بسط می داد، هم و غم او دلسوزی برای امت اسلامی بود و با خلوص و احترام تمام برای شخصیت ها بیشترین خیرخواهی و نصح را برای امت اسلامی داشت.

وی همچنین اظهار داشت: او بیشترین نگاه و دلسوزی را از خاستگاه شیعه و امت اسلامی به روابط با ادیان داشت؛ لذا مدت زیادی سفیر ایران در واتیکان و مدتی در مصر بود و در مصر ارتباطات سازنده و تلاش و کوشش بسیاری داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: آن مرحوم به قلم، مطبوعات، کتاب و انتشار کتاب توجه عمیق نشان می داد. در صدر لیست شخصیت های حوزوی بود که از دوران جوانی بیشترین ارتباط را با نشریات متعدد و متنوع داشت.

وی ادامه داد: بخشی از کتاب هایش مربوط به مصر است، آثار او نگاه همزمان و مقارن به گذشته از حیث مبنا و فکر و اندیشه، و هم از حیث حرکت ها و جنبش ها در جهت اصلاح امت اسلامی بود و به هر دو با هم نگاه می کرد و نگاه متوازن فکری و اجتماعی و زیربنایی و روبنایی داشت./1324/د102/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
خدا رحمتشون کنه استاد با تقوا و خوبی بودند
1
0