۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۴۴۶۸۹۱
استاد سطح عالی حوزه:

تحول در متون درسی با رویکرد روشنفکری به صلاح حوزه نیست

حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی با تأکید بر این که تحول در متون درسی حوزه باید با حفظ فرهنگ سنتی باشد، گفت: اگر بنا باشد گروهی را مأمور کنیم که متن جدیدی را تدوین کنند و همان متن هم بخواهد در حوزه تدریس شود، بی فایده بوده و از سوی دیگر اگر این متن با رویکرد روشنفکری تغییر کند، به صلاح حوزه نیست.
حجت الاسلام والمسلمین سید باقر خسروشاهی

حجت الاسلام والمسلمین سید باقر خسروشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که تغییر و تحول متون درسی طلاب از ضروریات امروز حوزه علمیه است، گفت: تحول در متون حوزه خوب است اما به شیوه ای که سنت ها و معنویات هم در آن حفظ و به دست اساتید فن انجام شود.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اگر بنا باشد که گروهی را مأمور کنیم تا متنی برای طلاب حوزه علمیه بنویسند و بعد بخواهیم همان متن را در حوزه پیدا کنیم و به طلاب تدریس کنیم، این تحول فایده ندارد.

وی ادامه داد: در صورتی که این تحول با توجه به فرهنگ سنتی انجام شود، پسندیده است و اگر با رویکرد فرهنگ روشنفکری باشد، اصلا به صلاح حوزه نیست و مسؤولان حوزه باید به این نکته مهم توجه داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی افزود: نکته دیگر این است که ضروریات روز هم در این تحول متون باید لحاظ شود؛ در واقع در ظرفیت های عبید و عباد دیگر نیازی به اضافه کردن نداریم، اما در لمعه راجع به بیمه و شرکت های مختلف هرمی بحث نشده که باید این موضوعات جایگزین موضوعاتی شوند که جامعیت ندارند.

وی ابراز داشت: در روش آموزشی حاضر، برای سرفصل های دروس حوزوی فرصت هایی تعیین کرده اند که معمولا اساتید وقت نمی کنند که آن سرفصل ها را به پایان برسانند؛ باید سرفصل ها با زمان تدریس و تحصیل هماهنگ باشد و از سوی دیگر در سطح قدرت علمی طلاب باشد.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: متأسفانه فضای آموزشی حوزه علمیه به گونه ای است که اشخاصی که با مدرک دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس وارد حوزه می شوند، برای همه این ها یک متون واحدی در نظر گرفته شده است در حالی که هر کدام از این افراد سطح درک متفاوتی با هم دارند.

وی درباره علل به وجود آمدن چنین ضعفی در متون درسی حوزه علمیه، گفت: به نظر می رسد که فکری ایستا در حوزه علمیه وجود داشته که سبب شده برخی تصور کنند طلاب حتما باید با همان متون گذشته تحصیل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی خاطرنشان کرد: آیت الله بهجت(ره) می فرمودند که مکاسب، متن تدریسی نیست و فقط نظریاتی در آن لحاظ شده است؛ به واقع همینطور است که متون سختی در متن مکاسب گنجانده شده که عمر طلبه برای حل کردن سختی های آن عبارات تلف می شود.

وی در پایان تأکید کرد: مکاسب یا کفایه حتما نباید متن درسی باشد و این وحی منزل نیست؛ به جای چنین دروس سنگینی می توان متنی را با همان محتوا اما به زبان و نگارش ساده تر جایگزین آن کرد تا فهم و درک آن برای طلاب هم ساده تر باشد و نهایت استفاده را از این دروس انجام دهند./840/ت302/ب1

ارسال نظرات