۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۵۳۱۹۷
جلسه بیست و چهارم تفسیر سوره مائده؛

با پذیرش ولایت خدا دین کامل می شود

با پذیرش ولایت خدا دین کامل می شود
آیت الله علم الهدی گفت: اسلام وقتی مورد تأیید خدا است که مردم حاکمیت الله را در زندگی اجتماعی خود قبول کنند و آن روزی که اکمال دین و نعمت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در ماه مبارک رمضان در صدا و سیمای خراسان رضوی، مقصود از واژه «الیوم» در این بخش از آیه 3 سوره مائده که می فرماید: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» را روز غدیر خم بیان کرد.

وی افزود: بسیاری از مفسران این بخش از آیه 3 سوره مائده را جمله معترضه و مستقل بیان کرده اند اما همگی بر این اتفاق نظر دارند که منظور از الیوم در «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا» و «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» یک روز است که ما بیان کردیم که در روز عید غدیر خم کفار ناامید شدند و در ادامه به این که در این روز دین کامل شد، اشاره می شود.

آیت الله علم الهدی بیان داشت: کمال برخی از اشیاء مانند روزه با تکمیل شدن همه اجزای آن رخ داده و اثرگذار است که خداوند در مورد روزه می فرماید: «روزه را تا شب تمام کنید.»، کمال برخی از اشیاء نیاز به حاصل شدن همه اجزای آن نیست و اثرگذار است مانند قربانی در سرزمین منا که از واجبات حج تمتع است و اگر در حج کسی قربانی پیدا نکرد یا از تمکن  مالی برای قربانی کردن برخوردار نبود، می تواند به جای آن ده روز روزه بگیرد که سه روز در فصل حج و 7 روز بعد از برگشت باشد که به این امر در آیه 196 سوره بقره اشاره شده است.

امام جمعه مشهد به چگونگی کمال دین اشاره و ابراز کرد: دین واقعیتی است که تا تمام دین محقق نشود، کامل نشده و اثر مطلوب دین حاصل نمی شود البته به هر مقدار محقق شود به همان میزان اثر دارد اما دین کامل وقتی اثر مطلوب دارد که همه معارف و احکام دین در جامعه پیاده و یا ابلاغ شود و این دین کامل مقبول پروردگار است.

وی بیان داشت: در مسأله کمال دو صیغه متعدی از باب افعال «اَکمَلتُ» و تفعیل «کَمَلتُ» داریم، کمال از باب افعال دلالت بر اکمال دارد و اگر کمال به صورت تدریج حاصل به باب تفعیل می رود بنابراین در تفعیل عنصر تدریج دخالت دارد حال در این آیه خداوند می فرماید: «أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» یعنی در مقام کامل شدن دین واقعیتی رخ داده است که به صورت دفعه الواحده دین کامل شده است، اگر کامل شدن دین به صورت تدریجی و در طول نبوت حاصل می شود خداوند به جای «أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» می فرمودند: «کَمَلتُ لَكُمْ دِينَكُمْ».

آیت الله علم الهدی با اشاره به آیه 257 سوره بقره(آیةالکرسی)، اظهار کرد: اگر بنا شد جامعه بر مبنای ولایت الله اداره نشود، در جامعه طاغوت حاکم باشد و فرمان و اراده خدا به وسیله مظهر خدا پیاده نشود، خداوند این اسلام را قبول ندارد؛ اسلام وقتی مورد تأیید خدا است که مردم حاکمیت الله را در زندگی اجتماعی خود قبول کنند و آن روزی که اکمال دین و نعمت است.

وی پذیرش ولایت توسط مردم را نقطه کامل شدن دین خواند و گفت: عبودیت خدا تنها با انجام عبادت کامل نمی شود بلکه بندگی وقتی کامل می شود که مردم ولایت الله را بپذیرند بنابراین منظور از الیوم در «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» روزی است که ولایت الله محقق می شود و در روز عید غدیر است که با حاکمیت ولی خدا و مدیریت بر مبنای توحید دین کامل شد، روز عید غدیر روز تثبیت حاکمیت الله بود که بعد از پیامبر(ص) حاکمیت در خط وحی و در جریان امامت تداوم پپدا کند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات