۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۵۳۲۰۹
آیت الله مظاهری تشریح کرد؛

نشانه های نفاق و منافق براساس آیات قرآن

نشانه های نفاق و منافق براساس آیات قرآن
رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به عظمت گناه نفاق و تلاش منافقین برای سوء استفاده از اسلام، گفت: عقیده داشتن به اسلام و عمل نکردن به آن مصداق نفاق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان در درس اخلاق مجازی امروز، نفاق و دورویی را یکی از صفات رذیله بسیار بزرگ که گناه بسیاری دارد عنوان کرد و گفت: گناه نفاق و دروغ خیلی بزرگ است، علاوه بر اینکه شخصیت انسان را نزد خداوند و اهل بیت(ع) از بین می‌برد و در عالم ملکوت دیگر انسان شخصیت ندارد، نفاق گناه خیلی بزرگی دارد.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه نفاق دروغ و دورویی به همراه دارد، خاطرنشان کرد: پروردگار عالم دروغ را با بت پرستی یکسان می‌داند، در روایت انسان را از بت پرستی و دروغ نهی کرده است و این نشان دهنده بزرگی گناه دروغ است و نفاق باعث می‌شود انسان در شرایطی قرار بگیرد که دروغ بگوید و دروغگو محسوب بشود.

وی در ادامه افزود: کسی که نفاق داشته باشد مجبور به تقلب و دروغگویی خواهد شد، صفا و صداقت و درستکاری از صفات حسنه‌ای هستند که باید در انسان وجود داشته باشد، وگرنه دروغ و نفاق انسان را به جهنم خواهد برد و موجب می‌شود انسان مورد غضب الهی واقع شود.

منافقین به دنبال سوء استفاده از اسلام هستند

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به سوء استفاده افراد منافق از اسلام، تصریح کرد: کسانی که به اسلام اعتقاد ندارند اما می‌خواهند از آن استفاده کنند منافق هستند و قرآن کریم می‌فرماید آخرین طبقه جهنم جایگاه منافقین است و همیشه هم برای اسلام این منافقین بیش از کفار ضرر داشته‌اند.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه افزود: آیات متعددی در قرآن کریم در مذمت منافقین آمده است و قرآن می‌فرماید منافق بدتر از کافر و یهودی است، منافق همواره دروغ می‌گوید و به دروغ تظاهر به اسلام می‌کند، منافق برای اینکه بتواند از اسلام سوء استفاده کند به چنین ترفندی متوسل می‌شود.

عمل مردم در جامعه باید مطابق با اسلام باشد

وی با بیان اینکه روایت کسی را که عقیده دارد و اطلاع از دین دارد اما عمل ندارد را منافق عنوان کرده است، اظهار کرد: همه ما محب اهل بیت(ع) هستیم و شعار «اشهد أن علیا ولی الله» در کشور ما بلند است، شعائر را زنده نگه می‌داریم و دل در گرو محبت اهل بیت(ع) داریم، اینها بسیار خوب است اما عمل ما باید بر طبق اسلام باشد و همه اعمال و رفتار و کردار ما اسلامی باشد.

رییس حوزه علمیه اصفهان به مشکلات جامعه در زمینه مسائل فرهنگی و اخلاقی اشاره کرد و گفت: ما مسلمانیم اما گاهی در بعضی مراسمات و فعالیت‌های خود نظیر یهود و کفار عمل می‌کنیم و این نشان دهنده نفاق است، این مصیبت بزرگی است که انسان در عمل کردن به دستورات دین و موازین شرعی کوتاهی کند.

آیت الله مظاهری در ادامه افزود: آیات متعددی در قرآن کریم در مذمت منافقین آمده است و قرآن می‌فرماید منافق بدتر از کافر و یهودی است، منافق همواره دروغ می‌گوید و به دروغ تظاهر به اسلام می‌کند.

حضرت آیت الله مظاهری با انتقاد از وضعیت جامعه در مسائل شرعی و دینی، تصریح کرد: همه ائمه اطهار(ع) در روایات می‌فرمایند عمل انسان باید با احکام اسلام و دستورات اهل بیت(ع) مطابق باشد، اگر انسان اظهار مسلمانی کند اما به اسلام عمل نکند دروغ گفته است و دچار نفاق گشته، باید عقیده و عمل و تفکر انسان مطابق باشد تا انسان صادقی باشیم و این نیاز به تلاش بسیار دارد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا ۖ وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنْفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ
آیه۱۲۳ سوره انعام
درود خدا و پیامبران الهی و مردم ایران زمین بر سید ابراهیم رئیسی عزیز و تمامی پرسنل با وجدان و شریف قوه قضاییه
انشا... خداوند متعال به تمامی اعضای خانواده مسئولین دین دار با شرف و با وجدان طول عمر با عزت و با برکت عنایت نموده و ریشه و نسل مسئولین منافق،ریاکار، ظالم، دزد،بی شرف و پست فطرتی که لقمه حرام از مال مردم در دهان زن و فرزندانشان می گزارند را قطع نماید.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
قال علی(ع): ایّاک و النّفاق فأن ذاالوجهین لایکون وجیهاً عند اللّه؛ (1)از نفاق و دورویی دوری کن، چرا که انسان دورو، پیش خداوند آبرومند نیست.»
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
در خطرناک بودن این گروه از مردم همین بس که قرآن مجید در چندین سوره به گونه تفصیلی و ریز اوصاف و شگردهای منافقان را مطرح کرده و آنها را به مؤمنان شناسانده است تا در دام و تورهای آشکار و پنهان آنها گرفتار نشوند.

در آغاز سوره (بقره) حدود بیست آیه در ترسیم چهره مؤمنان و کافران و منافقان مطرح شده که 13 آیه از آن مربوط به جریان نفاق و منافقان است این نکته خود گواه بر این است که: شناخت این گونه دشمنان داخلی که قرآن از آنان به عنوان «ستون پنجم»(3) یاد کرده است برای جامعه ایمانی یک ضرورت و تکلیف مهم است. افزون بر این، هوشیاری نسبت به تاکتیک ها و موضع گیریهای گوناگون سیاسی اجتماعی آنان یک وظیفه عمومی و همگانی است.

جریان نفاق نه تنها خود جریانی آلوده و کج راهه است، بلکه دیگران را نیز به آلودگی و بی راهه و بیماری می کشاند، از این رو امام علی(ع) در یک هشدار به جامعه دینی می فرماید:

«احذروا اهل النفاق فأنهم الضالون المضلّون، الزّالون المزّلون، قلوبهم دویة و سحافهم نقیّه؛(4) از منافقان برحذر باشید، چه این که آنان هم گمراهند و هم گمراهگر، هم خود لغزیده اند و هم لغزاننده دیگرانند درونشان بیمار است و برونشان بی عیب و سالم می نماید.»
1
0