۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۶۵۳۷۲۲
به مناسبت عید بندگی؛

عید فطر عید گشایش مشکلات

عید فطر عید گشایش مشکلات
هر زمانی که آدمی از بند گناه رهایی یابد و به سمت خداوند حرکت کند، آن روز برایش عید است؛ فطر آغازی است بر پایان شکستن بند رهایی برای رسیدن به ابدیت تا آدمی بر مسیر باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دیر زمانی نمی‌گذشت که ماه مبارک رمضان آمد و روزهای اول برای ما سخت می‌گذشت. نفس‌های‌مان تسبیح بود و خواب‌مان عبادت، دست و پای شیطان بسته بود و ما بودیم و نفسی سرکش که محکوم به دست کشیدن از خوردن و آشامیدن بود.

پیامبر اسلام فرمود: بهشت مشتاق چهار شخص است، خوراک دهنده به گرسنه، نگه‌دارنده زبان، تلاوت کننده قرآن و روزه‌داران ماه مبارک رمضان و حالا یک ماه فرصتی بود تا هر چهار شخص با هم جمع شود و آدمی به دنبال بهانه‌ای برای بهتر بودن می‌گردد و این زمان قلب‌مان را در دست گرفته‌ بودیم تا رهایی را تجربه کنیم.

از نیمه رمضان که عبور می‌کنی، داغ دلت تازه می‌شود، قدر با علی درآمیخته است و اشک و جنون با عقل و عرفان در هم می‌آمیزد تا بهانه‌ای برای اتصال بیاییم و یک شب زنده باشیم که ارزشش بالاتر از هزار شب بود و حالا هر چه بود، همان جا ماند و هر چه کردیم، همان جا گذشت و رفت.

ما دست خوش رهایی بودیم، انتخاب زندگی اینگونه رقم زده بود تا میان وجود و موجود یکی را انتخاب کنیم و از دروازه‌های دعا به حقیقت خدا برسیم تا شاید راهی را که سال‌ها در طلبش بودیم، ز بیگانه تمنا کنیم و هستی و نیستی را در گرو منت از نااهل به آلودگی نکشیم.

سرنوشت با ما یار بود که مسیر را به اینجا رساندیم و حالا «فَإِذَا کَانَتْ غَدَاةُ یوْمِ الْفِطْرِ بَعَثَ اللَّهُ الْمَلَائِکَةَ فِی کُلِّ الْبِلَادِ فَیهْبِطُونَ إِلَى الْأَرْضِ وَ یقِفُونَ عَلَى أَفْوَاهِ السِّکَکِ فَیقُولُونَ یا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ اخْرُجُوا إِلَى رَبٍّ کَرِیمٍ یعْطِی الْجَزِیلَ وَ یغْفِرُ الْعَظِیمَ».

و چون صبح روز عید فرا رسد خداوند فرشتگان را به همه شهرها بفرستد. پس در زمین فرود آیند و سر کوچه‌‌ها و گذرها بایستند و [با صدایى که آن را همه‌ آفریده‌‌هاى خدا جز جن و آدمیان می‌شنوند] گویند: اى امّت محمّد! به سوى پروردگار کریم [براى نماز عید] بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بیامرزد.

حالا زمان گشایش رسیده است، توشه اعمال را برگیریم که چقدر از این زمانه هستی بار با خود برداشتیم که وَ ایمُ اللَّهِ لَوْ کُشِفَ الْغِطَاءُ لَشُغِلَ مُحْسِنٌ بِإِحْسَانِهِ وَ مُسِی‌ءٌ بِإِسَاءَتِه‌، و قسم به خدا که اگر حجاب از میان برخیزد و پرده کنار رود بى‌تردید و حتما نیکوکار مشغول نیکوکارى خود شود و بدکردار گرفتار زشتکارى خود باشد.1

عید فطر تداوم رمضان است، نفس‌مان یک ماه علی رغم میل باطنی‌اش از خوردن و آشامیدن برحذر بود، حالا زمان رسیدن است و فرصتی برای تداوم این مسیر حقیقی و همه دنیا منتظر رسالتی است که بر دوش ما قرار گرفته است و حرکتی که نباید در آن خللی وارد شود.

پاورقی:

1- من لا یحضره الفقیه ج‌1 ص511  ح1479

 

/ی704/ف

ارسال نظرات