۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۶۵۳۷۴۶
به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

«تاریخ انبیا(قصص قرآن از آدم تا خاتم النبیین)» به چاپ سی و یکم رسید

«تاریخ انبیا(قصص قرآن از آدم تا خاتم النبیین)» به چاپ سی و یکم رسید
در کتاب «تاریخ انبیا(قصص قرآن از آدم تا خاتم النبیین)»، تاریخ انبیا با استفاده از منابع معتبر و به دور از خیال پردازی و افسانه سازی با قلمی شیوا نوشته شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کتاب «تاریخ انبیا(قصص قرآن از آدم تا خاتم النبیین)» نوشته آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی را منتشر کرده است.

قران کریم بزرگ ترین کتاب آسمانی است که برای هدایت بشر نازل گشته و بهترین هدیه الهی برای انسان هاست تا آنها را به صراط مستقیم و راه سعادت و کمال راهنمایی کند و برای رسیدن به این منظور از هر شیوه و وسیله ای بهره گرفته است.

یکی از شیوه های جالب نیز نقل داستان های گذشتگان، ملت ها و اقوام گذشته است که موجب اندرز و پند و عبرت دیگران است و به خصوص داستان زندگی و تاریخ پیامبران الهی که الگوی انسان های دیگر بوده است.

متأسفانه تاریخ گذشتگان – به ویژه تاریخ زندگی پیامبران الهی – در بسیاری از جاها دچار تحریف شده و به اسرائیلیات و روایات نادرست و بلکه افسانه های آلوده شده که در برخی از موارد چهره های تابناک و رفتار درخشان این رسولان معصوم و فرستادگان پاک الهی را زشت و مُشوَّه ساخته و ناقلان نااهل و یا دوستان نادان و یا دشمنان مغرض با دسیسه و نیرنگ، نسبت های ناروا و سخنان نادرتی را به این پیامبران بزرگوار نسبت داده اند که برای هر خواننده و شنونده ای سؤال انگیز و غیر قابل قبول است ولی به خاطر آن که در فلان کتاب معروف نقل شده و یا فلان راوی که چند صباحی درک محضر رسول خدا را کرده و عنوان صحابی به خود گرفته نزد برخی از ناقلان مورد قبول واقع شده و جرأت تحقیق و یا رد آنها را نداشته اند و احیانا در صدد توجیه بر آمده و محمل تراشی نیز کرده اند.

نگارنده نیز در این کتاب برای نشان دادن چهره واقعی و تابناک این پیامبران بزرگ، تلاش زیادی نموده و سعی شده تا اولا در همه جا از متن آیات قرانی استفاده شود و ثانیا هر جا که نیاز به تفسیر و یا نقل حدیث و روایتی شده از احادیث صحیح و معتبر بهره گرفته، از نقل روایات ضعیف و بی اعتبار خودداری شود.

نویسنده این اثر، در مقدمه آورده است: تقریبا تمامی آیات کریمه قرآنی که در داستان انبیای الهی در قران آمده در این کتاب ترجمه شده و سعی شده تا به گونه ای در ضمن هر داستان نقل شود که در روانی عبارت و فهم آن برای خواننده اخلالی پدید نیاید.

مؤلف در دیباچه این اثر می گوید: این کتاب شرح حال پیامبران و انبیای بزرگواری است که خدای تعالی در قرآن کریم نامشان را ذکر فرموده است و به جز یکی – دو مورد، شرح حال انبیای دیگر الهی که نامشان در قران مذکور نیست، نیامده است.

نگارنده کتاب «تاریخ انبیا» می نویسد: کتاب هایی که در تدوین این تاریخ از آنها استفاده کردیم بسیار بود، به همین دلیل ما نام عمده آن ها را در انتهای کتاب ذکر کردیم، روی هم رفته آن چه که بیشتر مورد استفاده ما بود، کتاب های حدیثی مانند کتب اربعه و کتاب های شیخ صدوق(ره) و بحار الانوار مرحوم علامه مجلسی بود؛ این کتاب بیشتر از روی همان احادیثی که از این کتاب ها استفاده کردیم، نوشته شده است.

کتاب «تاریخ انبیا(قصص قرآن از آدم تا خاتم النبیین)» به چاپ سی و یکم رسید

ساختار کتاب:

در ابتدای این اثر، پس از بیان مقدمه، ابتدا به مبحث آغاز آفرینش پرداخته و مباحثی اعم از علت اعتراض یا سؤال فرشتگان، پاسخ خداوند به فرشتگان، آفرینش آدم(ع) و نافرمانی خویش، تعلیم اسماء، خلقت حوا، آدم و حوا در بهشت و توبه آدم و حوا آورده شده است.

در ادامه این اثر، در 22 قسمت  قصه های قرآنی از آدم تا خاتم النبیین(ص) مشتمل بر فرزندان آدم، شیث، ادریس، نوح، هود، صالح، ابراهیم، همسران و فرزندان ابراهیم، اسحاق، لوط، یعقوب، یوسف، ایوب، شعیب، موسی، انبیاء بنی اسرائیل پس از موسی، داود، سلیمان، یونس، زکریا، یحیی و عیسی بیان شده است.

همچنین در پایان این اثر فهرستی از آیات، روایات، اشخاص، مکان ها، حیوان ها، گروه ها و قبایل و کتابنامه آمده است.

عناوین برخی از قصص قرآنی که در این اثر آمده، اعم از اوصیای پس از شیث تا ادریس، نام ادریس در قرآن و صعود وی به آسمان، صحف ادریس، دعوت نوح و استدلال های او، در داستان پسر نوح آیا توفان همه زمین را فرا گرفت؟ مقام امامت به ابراهیم نیز تفویض شد، علت شیوع لواط در قوم لوط، سخن یعقوب با فرزندان هنگام مرگ، اشتیاق شاه و نجات یوسف از زندان، اندرز موسی و نیرنگ فرعون، رفتن موسی به طور و داستان سامری، بنای بیت المقدس، شمه ای از فضایل مریم، عبادت و زهد یحیی و... است.

برشی از کتاب:

در داستان پسر نوح آیا توفان همه زمین را فرا گرفت؟

بعضی گفته اند: توفان نوح، ویژه یک نقطه یا قسمتی از کره زمین بوده که نوح و قومش در آن سکونت داشتند و آن جا همان سرزمین عراق و نواحی کوفه بوده است. ایشان برای اثبات این حرف سخنانی نیز گرفته اند.

اما بعید نیست از مجموع آیات قرآن کریم، و روایاتی که در این باره رسیده به انضمام شواهد دیگر، به دست آورد که توفان زمان نوح همگانی بوده و همه زمین را فراگرفته است. چنان که دعوت آن حضرت عمومی بود و ایشان جزء پیامبرانی است که بر تمام کره زمین مبعوث گشته و به اصطلاح جزء پیامبران اولوالعزم بوده است.

البته برخی احتمال داده اند و آیات را نیز بر همین معنا حمل کرده اند که چون افراد بشر در آن روز منحصر به همان مردمی بود که نوح بر آنها مبعوث شد و آنها نیز فقط در همان قسمتی که توفان نوح آن جا را فراگرفت، سکونت داشتند و در سایر نقاط زمین بشری و بلکه شاید جانداری وجود نداشت و از این رو ممکن است توفان همان قسمت ها را فراگرفته و همه مردم و حیوانات آن روز به جز آنها که در کشتی بودند را نابود کرده باشد و نسل انسان ها از فرزندان نوح و حیوان ها نیز از همان که نوح داخل کشتی بُرد، باقی مانده باشند.

مؤسسه بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ سی و یکم کتاب «تاریخ انبیا» نوشته آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی را در 655 صفحه با شمارگان 1000 نسخه به قیمت 57000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به آدرس قم، چهار راه شهدا، فروشگاه مرکزی مؤسسه بوستان کتاب، و دیگر شعب این مؤسسه در تهران، مشهد و اصفهان و یا به آدرس اینترنتی این مؤسسه به نشانی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 02531151187 و 02531151250 تماس بگیرند./822/ن601/ب1

مهدی فلاحی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امید
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
بسیار تشکر میکنم بابت زحمات شما اتفاقا تاریخ انبیا قدری مجهول مانده برای ما البته ایمان و عین الیقین داریم به آنچه فرمودندسلام خداوند بر انبیا از آدم تا خاتم
وممنون از حمایت شما خداوند اجرتان دهد
0
1