۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۶۵۳۸۲۷
منبرهای مجازی؛

تبیین رابطه معرفت نفس و خداشناسی

تبیین رابطه معرفت نفس و خداشناسی
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا به تبیین رابطه میان شناخت نفس و معرفت خداوند پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا به تبیین رابطه میان شناخت نفس و معرفت خداوند پرداخت.

مدیر مؤسسه فرهنگی آموزشی خانه خورشید با اشاره به روایتی از امام علی(ع) آن را معرف چارچوب شخصیتی انسان می داند و شناخت نفس از سوی انسان را به شناخت شخصیت در فیلمنامه تشبیه کرد.

بخش دوم سخنان این استاد و خطیب حوزه علمیه قم در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت با موضوع «معرفت نفس و خداشناسی» تقدیم مخاطبان و علاقه مندان می شود.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

«فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ»

امام علی(ع) است می فرمایند «رَحِمَ اللّهُ اِمْرَاً عَلِمَ مِن أینَ وَفی أینَ وَ إلی أینَ» که در این روایت چارچوب های شخصیتی انسان معرفی می شود؛ بسیار مهم است که انسان خودش را بشناسد و از زوایای شخصیتی خود اطلاع پیدا کند بنابراین در در زمینه معرفت نفس در روایات تأکید شده اگر انسان بخواهد به معرفت خدا دست پیدا کند در مرحله نخست باید نسبت به خودش شناخت پیدا کند.

در ساخت فیلم مهم ترین مسأله نوشتن متن دقیق است و در متن نیز شخصیت تجزیه شده با مشخصات و روحیات دقیق بسیار مهم است زیرا اگر شخصیت ها مبهم باشند فیلم درستی از کار در نمی آید؛ در جریان زندگی، اگر انسان به صورت دقیق شخصیت خود را نشناسد در هر جایی در هر صحنه، فتنه، ابتلاء، امتحان، پستی و بلندی روزگار قرار گیرد روحیات آن به هم می ریزد بنابراین در دستورات دین معرفت نفس آمده است.

اگر کسی بخواهد بداند از کجا شروع کند، این روایت نشان می دهد از کجا باید شروع کرد، «رحم الله علم من أین» یعنی بدانیم خداوند داشته هایی به ما عطا کرده و دست خالی نیامده ایم و این داشته ها چیست؟؛ « فی أین» یعنی در زمین میان مخلوقات زندگی می کنیم بنابراین باید کانون های تأثیر گذار اطراف را بشناسیم «فی» حرف ظرفیت است یعنی در ظرفی که نفس می کشیم باید کانون ها و راه های ورود به شخصیت را بشناسیم و «إلی أین» مهارت های رفتاری است یعنی انسان چه رفتارهایی باید داشته باشد چه چیزی را پیش می فرستد؟ آن چیزهایی که انسان به سوی نقطه هدف ارسال می کند چیست؟ که آن رفتارها ملکات اخلاقی و فضائل روحی است و باید نسبت به آنها شناخت پیدا کرد.

امیدواریم بتوانیم نسبت به شخصیت خود آگاهی کامل پیدا کنیم./1324/پ202/ف

مصطفی رستمی
ارسال نظرات