۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۶۵۴۰۲۸
منبرهای مجازی؛

حوزه برای تربیت اساتید اخلاق برنامه‌ریزی جدی داشته باشد

حوزه برای تربیت اساتید اخلاق برنامه‌ریزی جدی داشته باشد
حجت الاسلام والمسلمین مدنی عدم وجود شخصیت‌های معنوی در جامعه را از دلایل مشکلات اخلاقی در جامعه دانست و بر تربیت استاد اخلاق از سوی حوزه علمیه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا، به بررسی ریشه مشکلات اخلاقی در جامعه پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی عدم رعایت اخلاق از سوی برخی مسؤولان، کشاندن مسائل جزئی سیاسی به لایه های پایین جامعه و عدم حضور افراد اخلاقی و صاحب نفس در جامعه را در ایجاد مشکلات اخلاقی در جامعه بسیار مهم دانست.

مدیر جامعه الزهرا(س) دست حوزه های علمیه از اساتید برجسته اخلاقی را خالی می داند و از مدیران حوزه علمیه در خواست دارد همان گونه که برای تربیت اساتید فقهی و اصولی تلاش می کنند در زمینه تربیت استاد اخلاق نیز برنامه ریزی داشته باشند، گرچه از نظر وی تربیت استاد اخلاق بسیار مشکل تر از تربیت استاد اصول است.

آنچه در ادامه می خوانید بخش پایانی سخنان حجت الاسلام والمسلمین مدنی در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با موضوع "  ریشه مشکلات اخلاقی کجا است؟ " است.

بسم الله الرحمن الرحیم

ریشه مشکلات اخلاقی کجا است؟ ما روایاتی داریم که بیان می کند«الناس علی دین ملوکهم»یعنی مردم بر اساس اخلاق فرامانروایان تربیت می شوند اما در میان مسؤولان گاهی عدم رعایت اخلاق را مشاهده می کنیم که در جامعه تأثیر منفی گسترده ای دارد؛ امام خمینی(ره) یا رهبر معظم انقلاب هنگامی که از دشمنان قسم خورده نیز یاد می کنند به عنوان مثال می گویند آقای کارتر یا آقای صدام؛ ما حق داریم نقد کنیم و ده‌ها نقد به یک نظریه وارد کنیم و چنین کاری حق مجلس، دولت و سیاستمداران است اما با چه لفظی؟ آیا با همان لفظی که اسلام می پسندد صورت می گیرد؟

دومین آسیبی که احساس می کنم در مسائل جامعه می تواند تأیر گذار باشد، سیاسی کردن بیش از حد جامعه است؛ سیاست ما عین دیانت و دیانت ما عین سیاست است که این دو جدایی ناپذیر هستند و چنین موردی را از مکتب امام خمینی(ره) دریافت کرده ایم و این بیان امام(ره) هم ریشه در قرآن، روایات و فقه 1400 ساله ما دارد.

اگر سیاست را تا لایه های بسیار نازک در جامعه گسترش دادیم به عنوان مثال اگر قرار است رییس دانشگاه یا وزیری تغییر کند تا چه حد مردم باید درگیر فضای روانی یا نگران برخی مسائل شوند؟؛ زمانی که جامعه عمومی را وارد همه فضاها می کنیم در برخی موارد مردم برداشت دیگری می کنند به عنوان مثال پیش از بررسی پرونده های قضایی گفته می شود چندین هزار میلیارد سوء استفاده صورت گرفته اما پس از رسیدگی به پرونده مسائل دیگری مطرح می شود که در این صورت مردم گمان می کنند تناسبی میان جرم و مجازات وجود ندارد زیرا توجه آنها به همان خبر اولیه است در نتیجه گمان می رود در این میان برخی از حاشیه امن استفاده می کنند.

گمان می کنم بد اخلاقی، سیاسی کردن همه مسائل و گسترش همه خبرهای تأیید نشده در لایه های جامعه، موجب ایجاد نگرانی می شود از سوی دیگر در ذهن مردم خطور می کند، ما هم می توانیم سوء استفاده کنیم که در این صورت هم نسبت به رسیدگی کنندگان پرونده دچار شک و شبه و هم نسبت به انسان های دیگر بی اعتماد می شوند.

مشکل سوم اقتصادی است، چنانچه پیامبر اکرم(ص) بیان کرده اند «کاد الفقر أن یکون کفرا» زیرا زمانی که نیازهای اولیه زندگی تأمین نشود روان پدر و مادر به هم می ریزد که روی اخلاق فرزندان و جامعه انعکاس دارد و امیدواریم خداوند توفیق دهد تا با عبور از گردنه تحریم ها گشایش های مناسبی ایجاد شود.

آخرین مورد نیز عدم وجود نفس های معنوی یا شخصیت های معنوی در جامعه است؛ گذشته در هر منطقه ای شخصیت های صاحب نفس وجود داشتند که او حل معما می کرد، شخصیت هایی همانند شهیدان دستغیب، صدوقی، اشرفی اصفهانی و بسیاری از شخصیت هایی که حاصل یک دوران طولانی مبارزه، جهاد و تزکیه بودند.

سوگ‌مندانه باید اعتراف کرد، دست حوزه های علمیه از وجود شخصیت های معنوی خالی شده است به گونه ای که ما برای درس اخلاق طلاب مشکلاتی داریم؛ گرچه شخصیت های معنوی فراوانی وجود دارند اما به اندازه نیاز دست‌مان را پر نمی بینیم و حوزه باید برنامه ریزی جدی داشته باشد زیرا ما همان گونه نیازمند استادان تخصصی فقه و اصول هستیم نیازمند استاد تخصصی اخلاق و تهذیب هم هستیم که البته تربیت آن به آسانی تربیت استاد فقه، اصول و منطق نیست./1324/پ202/ف

مصطفی رستمی
ارسال نظرات