۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۶۵۴۲۰۹

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
نشست «بررسی دیدگاه فلسفی و عرفانی امام خمینی(ره)» ویژه عرب‌زبانان و برگزاری عصر شعر مجازی «مرثیه آفتاب» به مناسبت رحلت امام خمینی از جمله این خبرهای کوتاه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در آستانه رحلت جانسوز بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، نشستی با موضوع «بررسی دیدگاه فلسفی و عرفانی امام خمینی(ره)» برگزار می‌شود.

در این مراسم آیت‌الله عباس کعبی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری، شیخ شفیق جرادی؛ مدیر پژوهشكده‌ مطالعات دینی و فلسفی «المعارف الحكمیه» لبنان و حجت‌الاسلام اسد قصیر؛ کارشناس مذهبی و فعال فرهنگی کشور لبنان به موضوعات «تأثیر انقلاب اسلامی بر زمینه‌سازی ظهور»، «نقش امام خمینی(ره) در تأسیس و پیشرفت مقاومت اسلامی»، «دیدگاه عرفانی و فلسفی امام خمینی(ره) می‌پردازند.

این نشست 12 خرداد از ساعت 21:30 به صورت زنده و مستقیم از صحن جمهوری بارگاه رضوی در شبکه‌های فضای مجازی یوتیوب و فیس‌بوک برای عرب‌زبانان پخش خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری ویژه برنامه‌های زائران غیر ایرانی در حرم مطهر رضوی، برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این گروه از زائران به صورت مجازی از شبکه‌های مجازی یوتیوب و فیس بوک به نشانی http://youtube.com/imamrezaur اجرا می‌شود.عصر شعر مجازی «مرثیه آفتاب» برگزار می‌شود.

برگزاری عصر شعر مجازی «مرثیه آفتاب» به مناسبت رحلت امام خمینی

به مناسبت فرا رسیدن سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، عصر شعر مجازی «مرثیه آفتاب» از سوی انجمن ادبی رضوی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

عصر شعر مجازی مرثیه آفتاب به منظور بزرگداشت سالگرد رحلت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با مشارکت انجمن‌های شعر رضوی سراسر کشور در قالب شعرخوانی جمعی از شاعران مطرح کشوری، دوشنبه 12 خرداد 99 از ساعت 18 برپا و از طریق صفحه اینستاگرام این مؤسسه به صورت زنده(آنلاین) پخش خواهد شد.

غلامرضا سازگار، محمد جواد غفورزاده(شفق)، سید هاشم وفائی، حسین اسرافیلی، علی محمد مؤدب، محمد مهدی سیار، محسن ناصحی، اسماعیل سکاک، عاطفه جوشقانیان و معصومه هرمزی مقدم در این محفل ادبی مجازی شعرخوانی می‌کنند. محمد کاظم کاظمی نیز کارشناس مجری این شب شعر خواهد بود.

عموم علاقه‌مندان به ‌ویژه اعضای انجمن‌های شعر رضوی می‌توانند با مراجعه به صفحه اینستاگرام مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به نشانی @aqart.ir اجرای زنده شب شعر مرثیه آفتاب را تماشا کنند.

یادآور می‌شود، انجمن ادبی رضوی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با توجه به دوران مقابله با بیماری کرونا در کشور و عدم امکان برپایی حضوری شب شعرها و جلسات ادبی خود، این محافل را به صورت مجازی برگزار می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های این انجمن را در فضای مجازی از طریق اینستاگرام و پیام‌رسان‌های بله و تلگرام به نشانی anjoman_adabi_razavi@ دنبال کنند.

فراخوان جشنواره «حَصان» منتشر شد

به همت مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی فراخوان جشنواره هنری «حَصان» در راستای نهادینه سازی پوشش عفیفانه زائرین منتشر شد.

مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی با همکاری موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی، با هدف نهادینه سازی پوشش عفیفانه زائرین به عنوان یکی از آداب، برگزاری جشنواره حَصان را در قالب‌های طراحی پوستر و تولید موشن گرافیک برنامه‌ریزی کرده است.

تولید آثار هنری خلاقانه و الهام بخش با موضوع آداب زیارت و پوشش زائران، ارتقای سطح کیفی آثار مرتبط با موضوع جشنواره و تجلیل از هنرمندان متعهد و حمایت از آثار برگزیده در رشته‌ی موشن‌گرافی و طراحی پوستر را می توان از اهداف این جشنواره‌ی هنری، برشمرد.

فلسفه حجاب عفیفانه و شاخص‌های آن به عنوان یکی از آداب زیارت، حجاب قومیت‌ها (مناطق و اقوام داخل و خارج) و زیارت و آداب حضور عفیفانه در محضر امام رئوف(ع) محورهای جشنواره حَصان می‌باشد.

شرکت در جشنواره حَصان برای عموم طراحان حرفه‌ای، دانشجویان طراحی گرافیک، هنرمندان و سایر افرادی که تولید اثر می‌کنند بصورت فردی و گروهی فراهم است و از تولید و انتشار آثار برتر این جشنواره حمایت می‌شود.

مهلت دریافت آثار تا پایان خرداد ماه سال جاری است و داوری آثار از یکم تیرماه آغاز و مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نیز در هفته عفاف و حجاب برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند از طریق مراجعه به دبیرخانه این جشنواره به آدرس: مشهد مقدس، تقاطع بلوار توس و خیام، باغ اردوگاه خاتون و یا به صورت تماس با تلفن 05137600031 ثبت نام کنند و آثار خود را از طریق پایگاهBanovan.razavi.ir به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

نام‌نویسی دوره‌های آموزشی مکتب هنر رضوان ویژه تابستان آغاز شد

نام‌نویسی دوره‌های آموزش تخصصی هنر مکتب هنر رضوان وابسته به مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در تابستان 99 با شرایط ویژه آغاز شد.

مکتب هنر رضوان در راستای اشاعه هنر به ویژه هنرهای ایرانی اسلامی دوره‌های آموزشی متنوعی را با تدریس استادان و هنرمندان برجسته و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر دستورالعمل‌های بهداشتی در دوران مقابله با بیماری کرونا، از ابتدای تیرماه سال جاری در این مرکز آموزشی واقع در مشهد، خیابان کوهسنگی 17، شماره 14 برگزار می‌کند.

این دوره‌های تخصصی در رشته‌های خوش‌نویسی(نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ و کوفی)، خط تحریری، نقاشی‌خط، نگارگری، تذهیب، گل و مرغ، طراحی، نقاشی، مبانی هنرهای تجسمی، حجم، عکاسی و همچنین نقاشی و خلاقیت کودک خواهد بود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره‌های آموزشی مکتب هنر رضوان می‌توانند با شماره تلفن 6 و 38423575- 051 تماس حاصل فرمایند. صفحه اینستاگرام به نشانی rezvan_artschool@ نیز در دسترس کاربران فضای مجازی قرار دارد.

ویژه برنامه مجازی «نمایشنامه‌خوانی» به صورت زنده اجرا می‌شود

ویژه برنامه مجازی «نمایشنامه‌خوانی» به صورت زنده از سوی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی اجرا می‌شود.

این برنامه در قالب مجلس طومارخوانی «سلاخ» به همت مکتب هنر رضوان یکشنبه 11 خرداد 99 از ساعت 21 به صورت پخش زنده(live)‌ در اینستاگرام برگزار خواهد شد.

سعید تشکری و علیرضا بهدانی دو هنرمند برجسته خراسان رضوی به ترتیب نویسندگی و اجرای تصویرگری اثر را بر عهده دارند. نقش‌خوان‌های این برنامه نمایشنامه‌خوانی، فاطمه توانا(قصه‌خوان) و علی ضمیری(سلاخ) هستند. اجراگردانی برنامه نیز بر عهده شادی غفوریان است.

از عموم علاقه‌مندان دعوت می‌شود از طریق صفحه اینستاگرام مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به نشانی aqart.ir@ و صفحه اینستاگرام مکتب هنر رضوان به نشانی rezvan_artschool@ به تماشای مجلس طومارخوانی سلاخ بنشینند.

لازم به ذکر است، مکتب هنر رضوان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنرمندان برجسته کشور و استان برنامه‌های متنوعی را در گستره فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی به صورت مجازی با توجه به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دوران مقابله با بیماری کرونا در جهان برگزار می‌کند.

به‌سازی و بازسازی گنجینه‌های هنر و معماری حرم رضوی در دوران قرنطینه

به همت سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی و همکاری معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی؛ اجرای پروژه‌های عمرانی و بازسازی، تعمیر و مرمت گنجینه‌های هنر و معماری حرم مطهر رضوی در دوران تعطیلی حرم مطهر به دلیل شیوع ویروس کرونا با سرعت بیشتری انجام گرفت.

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: همزمان با ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر ممنوعیت تردد زائران در فضای ملکوتی بارگاه منور رضوی، فرصت ارزشمندی فراهم شد تا زمینه احیاء، بازسازی و تعمیرات مورد نیاز صحن و سرای این بارگاه رضوی برای پذیرایی از زائران انجام شود.

مصطفی فیضی گفت: همکاران ما در معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در زمینه مرمت، تعمیر، نصب و بازسازی و ضدعفونی اماکن متبرکه و بخش‌های مختلف دوشادوش همکاران سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر تمام همت خود را به کار گرفتند تا زیارت زائران و مجاوران تسهیل شود و به‌سازی حرم مطهر رضوی با سرعت بیشتری انجام گیرد.

وی تصریح کرد: به‌سازی، مرمت و پرداخت درب‌های نقره روضه منوره، مرمت و تعویض سنگ‌های شکسته و آسیب‌دیده در برخی رواق‌ها، مرمت کاشی‌کاری‌های روضه منوره، رواق‌های مبارکه دارالفیض، دارالشکر، دارالسیاده و حاتم خانی، مرمت خشت‌های طلای آسیب‌دیده ایوان‌های طلای آزادی و انقلاب اسلامی، مرمت آیینه‌های آسیب‌دیده در روضه منوره و رواق‌های مبارکه از جمله این امور به شمار می‌آید.

فیضی افزود: همچنین رنگ‌آمیزی 36 لنگه درب در رواق‌های متبرکه دارالعزه، دارالسرور، دارالزهد، دارالذکر، شیخ بهایی و دارالعباده و نیز رنگ‌آمیزی بخشی از پله‌های کلیه رواق‌های متبرکه نیز در این ایام انجام پذیرفت.

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی تصریح کرد: نصب لوسترهای جدید ایوان‌های طلای آزادی و انقلاب اسلامی، ساخت و نصب درب در رواق مبارکه توحیدخانی، پیاده‌سازی طرح توسعه و به‌سازی سیستم صوت، دوربین‌های مدار بسته و برق روضه منوره، رواق‌های مبارکه و انتقال فیبر نوری به روضه منوره جهت پخش مراسم غبارروبی و نصب سیستم دوم صوت روضه منوره رواق مبارکه دارالحفاظ از دیگر اقداماتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

فیضی تاکید کرد: تا پایان ریشه کن شدن ویروس کرونا روضه منوره، رواق‌ها، صحن‌ها و بست‌ها دائما در حال ضدعفونی است تا زمینه زیارتی سالم و آرام برای زائران و مجاوران بارگاه رضوی فراهم شود./864/پ202/ف

امیر خاکراه
ارسال نظرات