۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۶۵۴۲۳۰

آمریکا زیر چکمه

آمریکا زیر چکمه
با گسترش اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا ارتش به خیابان‌ها آمد و در ۱۶ ایالت مقررات منع رفت و آمد اعلام شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، اعتراضات مردم آمریکا به نژادپرستی که هفته گذشته در پی قتل عجیب و غریب یک سیاه‌پوست توسط یکی از ماموران پلیس ایالتی به وجود آمد در حالی وارد ششمین روز خود شده است که 25 شهر آمریکا در پی اعتراضات در وضعیت حکومت نظامی به سر می‌برند. از سوی دیگر در اکثر شهرها پلیس با تشدید خشونت علیه معترضان و خبرنگاران در صدد سانسور اخبار و سرکوب خشن اعتراضات برآمده است. در واشنگتن دی‌سی هم دونالد ترامپ همچنان با پیشبرد تاکتیک دامن زدن به نژادپرستی، ضمن توهین به معترضان، آنها را تهدید به شلیک می‌کند. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکا، برآیند تحولات یک هفته گذشته نشان می‌دهد آمریکا ویران‌شهری از هم گسسته است که در معرض یک انفجار بزرگ قرار گرفته است. 
همزمان با پنجمین روز اعتراضات علیه نژاد‌پرستی در آمریکا، گارد ملی و نیروهای پلیس با خشونت بیشتری به سرکوب اعتراضات پرداختند. در بسیاری از شهرها، نیروهای پلیس به بهانه نقض حکومت نظامی از سوی معترضانی که در حال برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز بودند، به سوی آنها گاز اشک‌آور شلیک کردند. پلیس شهر مینیاپولیس، با کمک اسپری فلفل، گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به معترضان و حتی خبرنگاران حمله‌ور شد. در شهر لس‌آنجلس، در اقدامی کم‌سابقه تمام نیروهای اداره پلیس، از جمله یگان‌های ویژه و حتی کارآگاهان برای تقابل با مردم معترض این شهر، در خیابان‌ها مستقر شدند.  اعتراضات و درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس در شهرهای مختلف تا ساعات اولیه صبح دیروز در آمریکا ادامه داشت و در پی آن در دست‌کم ۲۵ شهر در ۱۶ ایالت آمریکا مقررات منع آمدوشد برقرار شد. همچنین گارد ملی در ده‌ها ایالت و منطقه کلمبیا (کاخ سفید) فعال شده است. بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، از شنبه‌شب در شهرهای بورلی هیلز و لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیا، دنور در ایالت کلرادو، میامی در ایالت فلوریدا، آتلانتا در ایالت جورجیا، شیکاگو در ایالت ایلینوی، لوییز ویل در ایالت کنتاکی، مینیاپولیس و سنت‌پال در ایالت مینه‌سوتا، راچستر در ایالت نیویورک، سینسیناتی، کلیولند، کلمبوس، دایتون و تولیدو در ایالت اوهایو، یوجین و پورتلند در ایالت ارگان، فیلادلفیا و پیتزبرگ در ایالت پنسیلوانیا، چارلستون و کلمبیا در ایالت کارولینای جنوبی، نشویل در ایالت تنسی، سالت لیک سیتی در ایالت یوتا، سیاتل در ایالت واشنگتن و میلواکی در ایالت ویسکانسین برای کنترل معترضان خشمگین به قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس نژادپرست این کشور، مقررات منع آمد و شد (حکومت نظامی) برقرار شد.
 
* افزایش کشته‌ها و اتهام‌زنی به مردم از سوی مقامات دولتی
تازه‌ترین خبرها از آمار تلفات بر اثر تحولات اعتراضی در آمریکا حاکی از این است که دست‌کم ۳ نفر در شهر ایندیاناپولیس هدف گلوله قرار گرفتند که یک نفر از آنها جان خود را از دست داد. در همین حال، پلیس شهر اوکلند در ایالت کالیفرنیا از جراحت یک مامور و کشته شدن یک مامور دیگر در جریان درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی خبر داد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، مسؤولان دولتی آمریکا کشته شدن مأمور امنیتی فدرال در تظاهرات اوکلند را تروریسم داخلی عنوان کردند. مقام‌های آمریکایی در حالی کشته شدن این افسر پلیس را تروریسم معرفی می‌کنند که چنین صفتی را برای قتل یک سیاه‌پوست غیرمسلح و خفه شدن او زیر زانوی یک پلیس سفیدپوست به‌کار نبرده‌اند. به نظر می‌رسد مسؤولان دولتی آمریکا همچنان در حال تندتر کردن آتش خشم معترضان به خشونت پلیس این کشور علیه رنگین‌پوستان هستند و این بار تظاهرات‌کنندگان را به تروریسم متهم کردند. این در حالی است که ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد نیروهای پلیس با پوشش لباس شخصی اقدام به آتش زدن خودروها و تخریب برخی مراکز فروش کرده‌اند. خانواده جرج فلوید نیز در مصاحبه با سی‌ان‌ان بر این نکته تاکید کردند. خانواده فلوید در این مصاحبه با تاکید بر اینکه باید برای پلیس نژاد‌پرست حکم اعدام صادر شود، اعلام کردند که افسر پلیس می‌توانست با استفاده از شوکر یا گاز اشک‌آور برادرمان را کنترل کند، نه اینکه او را در حالی که جان می‌داد تحت فشار قرار دهد. 
 
* توهین مجدد ترامپ و آشوب در اطراف کاخ سفید
همزمان با طرح این اتهامات علیه مردم از سوی مقامات دولتی، دونالد ترامپ بار دیگر با اظهارات خود نشان داد که به دنبال شعله‌ور شدن آتش اعتراضات و تداوم اختلافات نژادپرستانه در آمریکاست. بر این اساس، ترامپ بامداد یکشنبه به وقت تهران طی سخنانی گفت: آشوبگران، غارتگران و اغتشاشگران به یاد و خاطره جرج فلوید بی‌احترامی می‌کنند... نباید به گروه کوچکی از جنایتکاران و خرابکاران اجازه دهیم شهرهای‌مان را تخریب کرده و جوامع ما را به تباهی بکشانند. به نوشته رسانه‌های آمریکایی، همزمان با سخنرانی ترامپ در مراسم ناسا، تعداد زیادی از معترضان به سیاست‌های نژادپرستانه و خشونت سازمان‌یافته در آمریکا، بیرون محوطه کاخ سفید تظاهرات کرده و حتی با پلیس درگیر شدند. «کاملا هریس»، سناتور آمریکایی نیز با حضور در جمع معترضان بیرون کاخ سفید، تاکید کرد که دولت این کشور باید به صدای اعتراض مردم گوش دهد. ترامپ اما بدون توجه به این اعتراضات، به تهدیدهای خود ادامه داد و گفت: به اراذل و اوباش عصبانی اجازه نمی‌دهم مسلط شوند... این اتفاق نخواهد افتاد. این اظهارات منجر به تشدید اعتراضات در مقابل کاخ سفید شد. معترضان با برپایی تظاهرات در نزدیکی ساختمان کاخ سفید برخی از موانع امنیتی ایجادشده را از بین بردند و برخی از آنها به زدوخورد با پلیس پرداختند. تصاویر و فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی نشانگر درگیری معترضان خشمگین با گروهی از نیروهای پلیس در اطراف کاخ سفید است. شدت این اعتراضات  تا جایی بود که گارد ملی آمریکا در واشنگتن دی‌سی برای مقابله با معترضان در مقابل کاخ سفید مستقر شد. 
 
* تکذیب ادعای ترامپ مبنی بر وجود منشأ خارجی اعتراضات
شنبه‌شب رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام اینکه معترضان در شهر مینیاپولیس اغتشاشگرانی خارج از این ایالت هستند، در پیامی در توئیتر نوشته ‌بود: 80 درصد اغتشاشگران  در مینیاپولیس از خارج از این ایالت بوده‌اند. ترامپ در پیام توئیتری دیگری نوشت: عبور از مرز ایالت‌ها برای تحریک خشونت، جرم فدرال به شمار می‌آید. شهرداران و فرمانداران لیبرال باید قاطعانه‌تر عمل کنند یا اینکه دولت فدرال وارد عمل می‌شود و هر آنچه را باید انجام شود انجام می‌دهد که شامل استفاده از قدرت نامحدود ارتش‌مان و دستگیری‌های زیاد است.
به رغم ادعای ترامپ درباره وجود منشأ خارجی اغتشاش‌ها در مینیاپولیس، گزارش‌های دفاتر زندان‌ها نشان می‌دهد اکثر بازداشتی‌های اعتراضات روزهای اخیر ساکنان محلی این شهر بوده‌اند. راشا تودی در این باره گزارش داد: به رغم ادعای مقام‌های آمریکایی از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، مشخصات آدرس اکثریت گسترده‌ای از افرادی که تاکنون در بحبوحه شورش‌ در مینیاپولیس بازداشت شده‌اند، مربوط به مینه‌سوتا بوده است. پایگاه آمریکایی «فاکس ۹» هم با بررسی گزارش‌های مربوط به زندان‌های ایالت مینه‌سوتا خبر داد،  از مجموع ۴۵ نفری که روزهای جمعه هفته گذشته و شنبه هفته جاری به اتهام شورش و غارت در مینیاپولیس دستگیر شدند، آدرس محل زندگی ۳۸ نفرشان مینه‌سوتا و فقط ۶ نفر از آنها محل زندگی‌شان خارج از این ایالت بود. داده‌های این رسانه آمریکایی در تناقض با اظهارات مقام‌های مختلف آمریکایی بوده که در روزهای گذشته مطرح شده است. در همین حال، دادستان کل آمریکا شامگاه شنبه به وقت تهران در اظهارنظری غیرمعمول اعلام کرد عبور از مرزهای ایالتی برای شرکت در اعتراضات جرم محسوب می‌شود. ویلیام بار با اعلام این موضوع، از مجازات مجرمان توسط  پلیس و دادگستری آمریکا خبر داد. 
 
* فرماندار مینه‌سوتا: شنود می‌کنیم
با اوج گرفتن اعتراضات مردمی در ایالت‌های مختلف آمریکا، حالا فرماندار ایالت «مینه‌سوتا» نیز  از شنود تماس‌های مردم در این ایالت برای کنترل اوضاع در هم ریخته آن خبر می‌دهد. فرماندار مینه‌سوتا در این زمینه گفت که پشتیبانی‌های اطلاعاتی از سوی ارتش آمریکا فراهم می‌شود و تماس‌های شهروندان همگی رصد می‌شود. تیم والتس همچنین  از وارد عمل شدن ۱۳ هزار نظامی گارد ملی آمریکا خبر داد و گفت که از پنتاگون برای آرام کردن اوضاع این ایالت درخواست کمک کرده است. در پاسخ به این درخواست، پنتاگون ارتش را به حالت آماده‌باش درآورد. ارتش آمریکا تنها در صورت شورش عمومی می‌تواند با هدف دفاع از غیرنظامیان در داخل خاک آمریکا وارد عمل شود و از سال ۱۹۹۲ تاکنون و از زمان اعتراضات گسترده به مرگ رادنی کینگ، یک شهروند سیاه‌پوست دیگر آمریکایی به دست مأموران پلیس، اتفاق نیفتاده است.
 
* افزایش بازداشت‌ها و خشونت‌های پلیس علیه خبرنگاران
در حالی که دولت همچنان به استفاده از قوای قهریه و نیروهای نظامی برای سرکوب اعتراضات اصرار دارد، اخبار جدیدی نیز از بازداشت خبرنگاران و اصحاب رسانه حاضر در تجمعات منتشر شده است. پایگاه آمریکایی هافینگتون‌پست با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: نیروهای امنیتی و پلیس شهر نیویورک خبرنگار این رسانه را حین پوشش اخبار اعتراضات علیه قتل نژادپرستانه جرج فلوید بازداشت کردند. طبق این گزارش، به رغم آنکه «کریس ماتیاس» خبرنگار هافینگتون‌پست کارت خبرنگاری به گردن آویخته و به صورت مسالمت‌آمیز در حال انجام وظیفه حرفه‌ای خود برای پوشش اخبار اعتراضات بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بنا بر اعلام این رسانه آمریکایی، نیروهای پلیس نیویورک بعد از بازداشت ماتیاس او را به زندان بردند و روز یکشنبه هم آزادش کردند. فیبی لیلا باروتی یکی از خبرنگاران شاهد صحنه بازداشت کریس ماتیاس در این باره توضیحاتی داد. 
به گفته او، نیروهای پلیس نیویورک به طرزی خشونت‌آمیز ماتیاس را بازداشت کردند. هافینگتون‌پست در گزارش خود  از رفتار خشن و سازمان‌مند روزهای اخیر نیروهای پلیس و امنیت آمریکا با اصحاب رسانه خبر داده است. در این گزارش آمده است:«ماتیاس یکی از تعداد بسیار زیاد خبرنگارانی است که در جریان تظاهرات سراسری علیه نژادپرستی (در آمریکا) هدف پلیس قرار گرفته است. در همین حال برخی خبرنگاران در (ایالت) مینه‌سوتا گفتند هدف شلیک گلوله‌های پلاستیکی قرار گرفتند و برخی دیگر هدف گاز اشک‌آور. لیندا تیرادو، عکاس مستقل و خبرنگار آزاد حین پوشش اخبار اعتراضات مینیاپولیس به چشمش شلیک شد و به یک خبرنگار در لوئیزویل ایالت کنتاکی هم در جریان پوشش زنده تلویزیونی گاز فلفل شلیک شد. خبرنگار رویترز نیز با انتشار فیلمی از هدف قرار گرفتن خود از سوی پلیس خبر داد. این ویدئو که توسط جولیو سزار چاوز، گرفته شده، نشان می‌دهد در حالی که نیروهای پلیس در حال متفرق کردن معترضان با گلوله‌های پلاستکی و گاز اشک‌‌آور هستند، یک افسر پلیس مستقیماً او را هدف گرفته است. چاوز گفت: افسر پلیسی که از او در حال فیلمبرداری بودم، چرخید و سر تفنگ گلوله پلاستیکی‌اش را درست روی من تنظیم و شلیک کرد. 
***
[چگاردین: پلیس به دنبال برتری سفیدپوستان است]
روزنامه گاردین  در یادداشتی به نوشته پال باتلر، با اشاره به رفتار پلیس نسبت به 2 گزارشگر  شبکه خبر‌ی سی‌ان‌ان نوشت: در تظاهرات مربوط به مرگ جرج فلوید، مشخص شد آمریکا 2 سیستم‌ متضاد برای عدالت و دادگستری دارد؛ یک سیستم برای سفید‌پوستان و سیستم دیگر برای رنگین‌پوستان. این گزارش می‌افزاید: مبنای عملکرد پلیس در آمریکا اجرای قانون نیست، بلکه برتری دادن به سفید‌پوستان است. این روزنامه در اثبات ادعای خود می‌نویسد: روز جمعه یکی از گزارشگران شبکه خبری سی‌ان‌ان، همزمان که در حال پوشش خبری اعتراضات به مرگ جرج فلوید بود، در برنامه تلویزیونی زنده در مینیاپولیس دستگیر شد. این خبر‌نگار که یک سیاه‌پوست آفریقایی - آمریکایی - لاتین است، با وجود اینکه با افسران پلیس همکاری کرد ولی این افسران به وی دستبند زدند و او را از آن محل دور کردند. چیزی که بعد از این دستگیری رخ داد جالب‌تر بود: یک گزارشگر سفید‌پوست شبکه خبری سی‌ان‌ان که در همان ناحیه‌ای که گزارشگر سیاه‌پوست دستگیر شد، حضور داشت اما با این تفاوت که پلیس رفتاری متفاوت با وی داشت. افسران پلیس با رفتار محترمانه در‌خواست کردند وی از مکانی به مکان دیگر برود. در این یادداشت آمده است: مردم آمریکا می‌پرسند چرا پلیس این کشور با یک انسان دیگر چنین رفتار می‌کند و رفتار آنان نیز هیچ عواقبی ندارد. گاردین نوشت: پلیس آمریکا سالانه حدود هزار نفر را به قتل می‌رساند، از سال 2005 تاکنون با وجود اینکه 15 هزار نفر از مردم توسط افسران پلیس آمریکا کشته شده‌اند، کمتر از 150 نفر از این افسران به قتل متهم شده‌اند. نویسنده این یادداشت در پایان نوشت: این عملکرد پلیس، اعمال قانون نیست، بلکه به دنبال بر‌تری دادن سفید‌پوستان نسبت به سیاه‌پوستان است و هیچ راهکاری برای حل این مساله وجود ندارد، زیرا برتری سفید‌پوستان یک اساس و پایه‌‌ای است که آمریکا بر آن بنا شده است. این مساله درباره چند پلیس بد در میان افسران پلیس دیگر نیست، بلکه مشکل اصلی این است که اجرای کار‌های غیر‌انسانی علیه رنگین‌پوستان در آمریکا، جزو کار‌های پلیس شده است.
***
[نیویورک‌تایمز: آمریکا ویران شهری ازهم‌گسسته]
روزنامه نیویورک‌تایمز  با اشاره به بحران‌های اخیر در آمریکا از جمله شیوع کرونا و تظاهرات‌های خشن به‌دلیل قتل یک سیاه‌پوست به‌دست پلیس، آمریکا را انبار باروت توصیف کرده است. نیویورک‌تایمز در این گزارش آورده است: دو ماه و نیم اخیر در آمریکا مانند صحنه‌های آغازین فیلمی از ویران‌شهری است که از هم گسسته شده است. ابتدا، بیماری همه‌گیر «کوویدـ 19» آمد و بیمارستان‌های شهر نیویورک غلغله شد... بعد، فیلمی از یک افسر پلیس منتشر شد که زانویش را روی گردن مرد سیاه‌پوست قرار داده بود. این روزنامه با اشاره به تهدید ترامپ برای شلیک گلوله به‌سمت معترضان نوشته است: ریاست‌جمهوری او با اتفاقات شوک‌آور و خشونت‌های راست‌گرایان افراطی همراه بوده است؛ شورش راست‌گرایان در شارلوتسویل، کشتار در کنیسه پیتسبورگ و تیراندازی جمعی به‌سمت لاتین‌تبارها در ال‌پاسو اتفاقاتی بوده‌اند که در دوره او رخ داده‌اند. نیویورک‌تایمز در ادامه نوشته است: حتی در شرایطی که غلیان خشم در جامعه رو به افزایش بود، شاهد بی‌نظمی گسترده نبودیم، با وجود این، اکنون به‌نظر می‌رسد در آستانه دوره‌ای طولانی از تابستانی با ناآرامی‌های داخلی قرار داریم. روزنامه آمریکایی نوشته است: در حال حاضر عوامل بسیاری هستند که آمریکا را در معرض انفجار قرار می‌دهند: بیکاری گسترده، بیماری همه‌گیری که نابرابری‌های اقتصادی و سلامت را به‌صورت عریان به تماشا گذاشته است، نوجوانان سرگردانی که کاری برای انجام دادن ندارند، خشونت پلیس، راست‌گرایانی که به دنبال یک جنگ داخلی دیگر هستند و رئیس‌جمهوری که آماده است تا روی هر آتشی بنزین بریزد. 
***
پایان پرستیژ حقوق بشری آمریکا
احسان تقدسی*: رفتار این روزهای پلیس آمریکا با مردم معترض به نژادپرستی، نقض تمام‌عیار حقوق بشر و آینه تمام‌عیار واقعیت‌های جامعه آمریکاست. قتل فجیع مرد سیاه‌پوست 46 ساله زیر زانوان پلیس جلوی دوربین شهروندان، شلیک گسترده گلوله‌های پلاستیکی به صورت مردم، تهدید به تیراندازی به معترضان، تهدید به رگبار بستن مردم در صورت نزدیک‌شدن به کاخ سفید یا عبور از حصار آن، بازداشت خبرنگارانی که اعتراضات را پوشش می‌دهند و...؛ اینها اوضاع کشوری است که وزارت خارجه آن از سال 1977 میلادی یعنی 43 سال پیش مرکزی را برای رصد اوضاع حقوق بشر در دنیا تاسیس کرده و هر سال کشورهای ناقض حقوق بشر از نگاه آمریکا را معرفی می‌کند. ناگفته پیداست کشورهایی که سیستم سیاسی آنها با آمریکا دچار چالش‌های جدی هستند رتبه بالاتری در این لیست پیدا می‌کنند. بر اساس گزارشی که چند روز پیش یکی از اساتید بزرگ روابط بین‌الملل منتشر کرد آمریکا با این میزان از نقض حقوق بشر از میان 18 کنوانسیون بین‌المللی حقوق بشر تنها 5 کنوانسیون را پذیرفته و بقیه را رد کرده است. آنچه این روزها در مینیاپولیس یا 25 شهر در 16 ایالت آمریکا می‌گذرد نشان از یک واقعیت انکارناپذیر دارد: آمریکا صلاحیت سخن گفتن از حقوق بشر یا فرماندهی تعیین ناقضان آن را ندارد. در آمریکا بر اساس آنچه رسانه‌های این کشور منتشر می‌کنند نقض حقوق سیاهان بیش از سایر افراد است و در موقعیت مشابه احتمال رفتار محترمانه با یک مجرم سفیدپوست بسیار بیشتر از یک مجرم سیاه‌پوست است. در دوران کرونا بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی سیاه‌پوستان (به نسبت جمعیت خود) بیشترین آمار تلفات در این کشور را داشته‌اند و این موضوع دلیلی ندارد جز آنکه سیاهان با وجود آنکه شهروند آمریکا هستند در مقایسه با سفیدپوستان از بیمه تامین اجتماعی کمتر و بهداشت پایین‌تری برخوردارند. فاجعه بزرگ‌تر آنجاست که اگر همزمان یک سفیدپوست و سیاه‌پوست در بیمارستان به دلیل کرونا بستری باشند، اولویت درمان با بیمار سفیدپوست است. یک‌دهم آنچه امروز گارد ویژه، ارتش و پلیس آمریکا با معترضان به نژادپرستی انجام می‌دهند اگر در هر کشور دیگری انجام شده بود تا حالا وزارت خارجه آمریکا، عفو بین‌الملل، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، دادگاه اروپایی حقوق بشر و... ده‌ها بیانیه صادر کرده بودند اما داستان به غرب و آمریکا که می‌رسد همه چیز فرق می‌کند. رسانه‌های غربی هم در کنار دولت‌های‌شان برخورد خشونت‌آمیز پلیس با مردم را با تیتر هجوم معترضان به پلیس منتشر می‌کنند اما درکشورهای مخالف خود با تیتر حمله پلیس به مردم به کمک دولت‌های‌شان می‌روند. سرکوب سیستماتیک سیاهان در آمریکا اتفاق جدیدی نیست اما آنچه به آن شکل متفاوتی داده است استفاده گسترده مردم از رسانه‌های جدید است که توانسته اخبار را به دور از جنگ رسانه‌ای دولت آمریکا به مردم دنیا مخابره کند. اگر کرونا اقتصاد آمریکا را با بیش از 40 میلیون بیکار به فاجعه‌ای بزرگ نزدیک کرد، اتفاقات اخیر پرستیژ حقوق‌بشری آمریکا را از بین برد. ختم کلام اینکه ترامپ پدیده عجیبی نیست؛ اتفاقا ماهیت آمریکا و چهره واقعی آن چیزی است که سال‌ها با بزک رؤسای جمهوری پیشین آمریکا کمتر دیده می‌شد.
ارسال نظرات