۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۶۵۴۳۵۴
معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران تبیین کرد؛

گوشه‌ای از نوآوری‌های علمی امام خمینی

گوشه‌ای از نوآوری‌های علمی امام خمینی
حجت الاسلام ارشاد با بیان اینکه امام خمینی(ره) مجتهد پرور بودند، گفت: امام خمینی(ره) بر اساس همین تفکر، تدبر و عمق نگری نظرات نو و جدیدی را در مباحث علمی مطرح فرمودند.

حجت الاسلام حمید ارشاد معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بررسی دقیق و واکاوی علمی علوم را از خصائص ممتاز و برجسته امام خمینی(ره) بیان کرد و گفت: ایشان در بسیاری از علوم صاحب سبک و نظر بودند و اهتمام ویژه‌ای به‌ نقد و بررسی آرای بزرگان در عرصه‌های مختلف علمی داشتند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) پایه‌گذار سبک نوین در برخی مباحث علمی معرفی می‌شوند، ادامه داد: ایشان شاگردان خود را نیز این‌گونه تربیت می‌کردند و در یک‌ کلام می‌توان گفت امام خمینی(ره) مجتهد پرور بودند.

حجت الاسلام ارشاد اندیشه ژرف امام خمینی(ره) را محصول تفکر بلند ایشان دانست و اظهار داشت: امام راحل در مباحث علمی آن‌گونه نبودند که تنها به شروح مراجعه کنند بلکه مبنای‌شان این بود که خودشان دقیق و به‌صورت ژرف و عمیق در خصوص آن مباحث اندیشه و تفکر داشته باشند برای همین می‌توانستند دقایق آن علم را بیابند لذا امام خمینی(ره) بر اساس همین تفکر، تدبر و عمق نگری نظرات نو و جدیدی را در مباحث علمی مطرح فرمودند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران آثار علمی امام خمینی(ره) با آثار دیگران بسیار متفاوت خواند و عنوان کرد: برای مثال بسیاری از کتاب‌هایی که درباره اخلاق نوشته ‌شده بود مورد توجه ایشان نبود و عقیده داشتند علم اخلاق در راستای هدف انبیای الهی باید باشد و موجب سبک‌بار شدن نفوس انسان و نجات بشر از عالم طبیعت شود.

وی افزود: امام خمینی(ره) در علم اخلاق بیشتر جنبه‌های توحیدی را تقویت می‌کردند؛ در آثاری که از ایشان به یادگار مانده مانند شرح دعای سحر، سعی می‌شود انسان را به خداوند متصل کند یا با همین نگاه کتاب جنود عقل و جهل را نوشتند.

حجت الاسلام ارشاد با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در حوزه علم فلسفه تنها به جنبه‌های نظری این علم توجه نداشتند بلکه جنبه عملی علم فلسفه نیز بسیار مورد توجه ایشان بود، اظهار داشت: امام(ره) مدام شاگردان را به این امر توجه می‌دادند که از جنبه‌های عملی علم فلسفه غافل نشوند و فقط در الفاظ غور نکنند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: همچنین در علم فقه نیز ایشان نوآورانه ورود می‌کردند در بسیاری از قواعد که در علم فقه وجود دارد به ‌صورت جدید و نو با توجه به اقتضا و نیاز روز ورود می‌کردند. یا در بحث مترقی ولایت‌فقیه اگر کتاب ایشان را مورد مطالعه قرار دهیم خواهیم دانست که امام (ره) در این قضیه بسیار دقیق ورود کردند و می‌فرمایند قانون برای اداره جامعه کافی نیست بلکه باید قوه مجریه‎ای نیز در امتداد ولایت انبیا و اولیای الهی باشد یعنی مجتهد عادل جامع شرایطی که بتواند حاکمیت جامعه اسلامی را در عصر غیبت بر عهده بگیرد.

وی به ساده زیستی و عدم توجه امام خمینی(ره) به لذت‌های دنیوی اشاره و خاطرنشان کرد: ذره‌ای حب دنیا در قلب ایشان راه نداشت و تمام توجه‌اش به خداوند متعال بود؛ این ساده زیستی را در همه دوران زندگی امام راحل چه در قم یا در تبعید و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جماران می‌توان مشاهده کرد ایشان با همین ساده زیستی و الهی بودن توانستند بر قلب‌ها حاکم شوند./813/ت302/ف

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات