۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۶۵۴۴۱۶
پ
امام جمعه موقت تهران:
امام جمعه موقت تهران با بیان این که گزینشی عمل کردن به رهنمودهای امام خمینی(ره) استفاده ابزاری از امام است، گفت: این کار از ناحیه هر فرد و هر جناحی که باشد، محکوم است.

آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چرا نگاه‎های فردی، پازلی و گزینشی به اندیشه و عملکرد امام خمینی(ره) نمی‎تواند بیانگر مکتب جامع و منظومه‎ای ایشان باشد، اظهار داشت: رهنمودهای امام راحل عظیم الشأن یک مجموعه است و باید مجموعه این رهنمودها را اطاعت کرد تا بتوان کسی را رهرو راه امام(ره) نامید.

وی با اشاره به آیه 150 سوره نساء گفت: قرآن کریم آنان را که در رابطه با قرآن گزینشی عمل می کنند، نکوهش می کند؛ سخن قرآن این است که باید به تمام آیات الهی ملتزم و در پی عملی کردن آنها بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر عملی کردن تمامی رهنمودهای ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: این سخن، سخن جامعی است و نسبت به رهنمودهای اهل بیت(ع) نیز باید چنین بود، یعنی همه رهنمودهای‌شان را دید و عمل کرد.  

وی با اشاره به مدت زمان رهبری امام خمینی(ره) و بیان نظرات راهگشا از سوی ایشان، افزود: سخن این است که امام راحل عظیم الشأن در طول 10 سال رهبری، در بسیاری از مسائل مورد نیاز اظهارنظرهای راهگشا کردند؛ از جمله رهنمودهای امام راحل، وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام(ره) بود.

آیت الله خاتمی با اشاره به ضرورت توجه به تمامی فرمایشات امام راحل اظهار داشت: همانگونه که مردم سالاری را در بیانات امام خمینی(ره) می بینیم و برجسته است، باید اسلام مداری، ولایت فقیه و تبیین آن، عدالت محوری امام، رسیدگی و ساماندهی معیشت مردم و به ویژه محرومان و مستضعفان و به تعبیر امام پا برهنه ها را هم ببینیم.

وی بر لزوم توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به عنوان مجموعه رهنمودها تأکید کرد و گفت: این که افرادی یک بُعد از زندگی امام راحل را ببینند و دیگر ابعاد را مورد توجه قرار ندهند، این خودمحوری است، نه امام مداری؛ آنچنان که نسبت به رهنمودهای مقام معظم رهبری هم باید به عنوان یک مجموعه رهنمودها نگاه کرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که گزینشی عمل کردن به رهنمودهای امام خمینی(ره)، استفاده ابزاری از امام است، تصریح کرد: این کار از ناحیه هر فرد و هر جناحی که باشد، محکوم است.

وی با اشاره به بنیانگذاری نظریه مردم سالاری دینی از سوی امام خمینی(ره) افزود: امام راحل در برابر دو تِز رایج دنیا در عرصه حکومت، یعنی لیبرال دموکراسی غرب و سوسیال دموکراسی شرق، نظریه ای سومی را بنیان نهاد و آن نظریه، نظریه مردم سالاری دینی بود.

آیت الله خاتمی با اشاره به برخی از اصول قانون اساسی اظهار داشت: در این نظریه، هم دین اصل و محور است و طبق اصل چهارم قانون اساسی باید تمام قوانین بر محور آن باشد، و هم رأی مردم در این چارچوب تشریفاتی نیست و تأثیرگذار است، آن چنان که در اصل ششم و هفتم قانون اساسی و بسیاری از اصول دیگر آمده و البته در اصل پنجم سخن از ولایت فقیه است؛ یعنی در این اصول حکم مشخص شده و قانون دین است و حاکم مشخص شده و ولی فقیه است و نحوه حکومت هم مشخص شده و اتکای به آرای مردم است.

وی در پایان با بیان این که نمی توان جمهوریتِ منهای اسلام را دید و این همان جریان سکولاریسم است، گفت: نمی توان اسلام را در عرصه حکومت، منهای مردم دید و ترکیب جمهوریت و اسلام به تعبیر مقام معظم رهبری ترکیب اتحادی است، نه ترکیب انضمامی./822/ت302/ف

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
20:24 - 1399/03/14
تحلیل عالی بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
11:33 - 1399/03/15
زنده ماندن یاد و خاطره امام راحل(ره) در جهان کنونی، به علت اندیشه، ںظریات، اعمال، رفتار و کردار ایشان است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص،قومیت‌ها باشد و یا با قوانین کشور و آموزه های دینی مغایرت داشته باشدمنتشر نخواهد شد.
آخرین اخبار
پربازدید
پربحث
پرطرفدارترین