۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۶۵۴۵۰۰
رئیس بسیج اساتید کرمانشاه:

اندیشه‌های امام دایره‌المعارف جامعی است که همیشه کارایی دارد

اندیشه‌های امام دایره‌المعارف جامعی است که همیشه کارایی دارد
رئیس بسیج اساتید استان کرمانشاه گفت: هر روزی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، نیاز به پیاده شدن اندیشه های امام(ره) در جامعه روشن تر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، در کرمانشاه، نامدار یوسفوند به مناسبت 14 خرداد سالروز ارتحال امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شکل گیری انقلاب اسلامی توسط امام راحل، اظهار کرد: امام خمینی(ره) با بنیانگذاری انقلاب اسلامی یک اثر ماندگار را با رویکردهای خاص خود در جهان برجای گذاشت و باتوجه به اینکه در این انقلاب پیام قرآن، پیامبران و امامان در کشور حاکم می‌شد، یک حرکت جدیدی در دنیا بود.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران زمانی شکل گرفت که جهان بین دو بلوک شرق و غرب، کاپیتالیسم غربی و سوسیالیسم شرقی تقسیم شده و بسیاری از کشورها هم در این دو قطب بودند، لذا در این شرایط امام راحل در فضایی توحیدی پرچم انقلابی را بلند کرد که بسیار از آن استقبال شد و مردم یکصدا و وحدت آفرین انقلاب کردند، درحالی که در هیچ انقلابی چنین استقبالی را نمی‌بینیم. 

رئیس بسیج اساتید استان کرمانشاه به برخی از اندیشه ها، ایده ها و راهبردهای امام راحل در انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: اندیشه امام خمینی یک دایره المعارف جامع است که می تواند برای کشوری که در آن انقلاب رخ داده، "جامعه سازی" کند تا این کشور بتواند در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی به اندیشه امام در پیاده سازی نظام مبتنی بر ولایت فقیه پرداخت و گفت: چنین نظامی در دنیا یگانه است، چراکه این نظام نگاهی الهی، قرآنی و جامع به انسان دارد، انسان را رهنمون می‌کند، مسیر تعالی آن به سمت خدا است و سعادت دنیا و آخرت مردم را مدنظر قرار می‌دهد، این درحالی است که بسیاری از نظام ها مادی هستند و تنها به جنبه تامین نیازهای این دنیایی مردم توجه می‌کنند.

یوسفوند اضافه کرد: زمانی که شرق و غرب شکل گیری این نظام را با چنین اندیشه ای دیدند، مزاحمت هایی مانند جنگ و تحریم و... را برای آن ایجاد کردند. شاید این مزاحمت ها باعث شد تا بخشی از اندیشه های امام در جامعه پیاده نشود، اما قسمت زیادی از اندیشه ها در قانون اساسی جاری شده، لذا اگر بتوانیم همه ظرفیت های قانون اساسی را پیگیری و پیاده سازی کنیم، بخش عمده ای از اندیشه های امام را جاری کرده‌ایم.

وی در ادامه با تاکید بر نیاز شدید جامعه کنونی به پیاده سازی اندیشه های امام، عنوان کرد: هر روزی که از انقلاب اسلامی می گذرد، نیاز به پیاده شدن اندیشه های امام در جامعه روشن تر می‌شود. نگاه ایشان به اقشار مختلف، جوانان، دانشگاهیان، حرکت جهادی و بسیجی برای ساختن کشور و پیشرفت آن و همه این مسائل به گونه ای بود که برای ساختن یک جامعه ممتاز در دنیا کافی است.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه بابیان اینکه جامعه امروز و فردای ایران به ترویج اندیشه های امام نیاز دارد، اعلام کرد: امام معتقد بودند که با حرکت جهادی و بسیجی می‌توان بسیاری از مشکلات مردم را حل کرد و امروز در بحران کنونی بیماری کرونا که بسیاری از کشورهای دنیا درگیر آن شده اند، کارایی این اندیشه بسیار دیده می‌شود و می‌بینیم که مردم ایران با توجه به همین اندیشه باوجود اینکه در شدیدترین تحریم ها هستیم، بر بسیاری از مشکلات این بحران غلبه کردند تا جایی‌که وضعیت بهتری از برخی کشورهای پیشرفته داریم.

وی در ادامه به اندیشه امام در حوزه لزوم خوداتکایی و استقلال کشور اشاره کرد و گفت: یکی از شعارهای اساسی شروع انقلاب اسلامی "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" بود که شروع این شعار با کلمه استقلال است و این از باب اهمیتی است که این مسئله دارد، چراکه اگر به مرحله خوداتکایی و خودکفایی برسیم، نیازمان به بیگانگان کم می‌شود.

رئیس بسیج اساتید استان اضافه کرد: تحریم ها زمانی به کشور آسیب می‌رسانند که در حوزه ای نیازی داشته باشیم و نتوانیم خودمان آن را تامین کنیم و دشمن نیز از همین راه برای ضربه زدن وارد می‌شود، لذا امام راحل همواره به مسئله خوداتکایی و خودکفایی تاکید داشتند و پس از ایشان هم مقام معظم رهبری با نامگذاری سالهای مختلفی مانند رونق تولید، جهش تولید و... اهمیت این مسئله را گوشزد کردند.

وی با تاکید براینکه ایران می تواند با توجه به ظرفیت منابع طبیعی خدادادی و نیروی انسانی کافی به خوداتکایی برسد، عنوان کرد: اگر این اندیشه امام در کشور نهادینه شود، دشمن دیگر نمی‌تواند از حربه تحریم استفاده کند.

یوسفوند در بخش دیگری از این گفت و گو به مقوله توجه به محرومین و مبارزه با اشرافی گری در اندیشه امام راحل اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) اقشار کم درآمد، محرومین و کوخ نشینان را صاحبان انقلاب می‌دانستند و به کرات این موضوع را تکرار می‌کردند. این نگاه امام درحالی بود که پیش از آن در زمان طاغوت تنها یک اقلیت محدود در جامعه حاکم بودند که همه منابع را غارت می‌کردند و تنها به آنها توجه می‌شد.

وی افزود: انقلاب که شد این نگاه برعکس شد و برای همین محرومین با چنگ و دندان برای حفظ آن تلاش می‌کردند و در جنگ تحمیلی با کمترین تجهیزات برابر بسیاری از کشورهای دنیا به میدان نبرد رفتند و ایستادند.

رئیس بسیح اساتید استان کرمانشاه تاکید کرد: در این راستا، امام خمینی(ره) از مسئولین می‌خواستند که در حد متوسط افراد جامعه و محرومین زندگی کنند و به سمت اشرافی گری سوق پیدا نکنند. خودشان هم به عنوان رهبر جامعه زندگی ساده ای داشتند و پس از ایشان هم مقام معظم رهبری چنین زندگی دارند و البته امروز و در شرایط کنونی این نگاه باید الگویی برای مسئولین ما باشد.

وی تصریح کرد: امام زندگی اشرافی گری را کسر شان مسئولین می‌دانستند، به این معنا که اگر مسئولی اشرافی گری کند، دیگر زندگی محرومین را درک نخواهد کرد، لذا بشدت با آن مبارزه می‌کردند.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه به اندیشه امام در حوزه استکبار ستیزی و ایستادگی در برابر ظلم هم اشاره ای داشت و گفت: استکبار ستیزی و مبارزه با ظلم از جمله اندیشه‌های امام بود که به نوعی برداشتی عمیق از قرآن کریم بود. در قرآن استکبار به شیطان اطلاق می‌شود که برتری جویی و برتری بینی داشته و در حال حاضر هم آمریکا و اقمار او خود را آقای دنیا و دنیا را زیردستشان می دانند، در این راستا امام خمینی(ره) با این نوع نگاه مبارزه کرد و اکنون هم این اندیشه و روحیه امام با شکل گیری محور مقاومت در دنیا تقویت شده است.

وی تاکید کرد: ترویج و پیاده سازی این اندیشه امام در کشور باعث شده تا امروز به کشوری مقتدر  تبدیل شویم و در مقابله با استکبار موفقیت هایی بدست بیاوریم و جوانان ما شهامت مقابله با مستکبرین بزرگ دنیا را داشته باشند.

یوسفوند در بخش پایانی سخنانش به تاکیدات امام راحل مبنی بر اینکه مسئولین باید خود را خادم مردم بدانند اشاره کرد و افزود: در اندیشه امام هر مسئول و هر مدیری باید افتخارش این باشد که خادم کشور و مردم است و در این راستا خود ایشان هم عنوان می کردند، افتخار می‌کند که خادم مردم باشد. طبق این اندیشه شان خدمتگزاری بسیار بالاست و این مسئله باید سرلوحه کار مسئولین شود./د102/ف

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷
پیشرفت و امنیت کشور را مدیون رهبری هستیم.
0
0