۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۶۵۴۶۳۸
استاد حوزه و دانشگاه:

استقلال مورد توجه امام خمینی در مقیاس ملی معنا پیدا می‌کند

استقلال مورد توجه امام خمینی در مقیاس ملی معنا پیدا می‌کند
شریفی با بیان اینکه استقلال مورد توجه امام (ره)، استقلال در مقیاس یک ملت است و فردی نیست، گفت: به یقین تساهل و تسامح و تخطی از آن امکان پذیر نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، الهام شریفی، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در نشست تخصصی تبیین مهمترین شاخصه‌های مکتب امام خمینی (ره) در شهرکرد، به تشریح شاخصه اعتقاد به استقلال ملی و نفی سلطه پذیری در اندیشه انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) پرداخت و اظهار کرد: استقلال مورد توجه امام (ره)، استقلال در مقیاس یک ملت است و فردی نیست و این اصل یکی از اصول هفتگانه تفکر امام (ره) بود که تساهل و تسامح و تخطی از آن امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به گوشزد‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر تخریب‌هایی که در این اصل انجام می‌شود، گفت: در جامعه دم از آزادی‌های فردی زده می‌شود، اما از استقلال کشور سخنی به میان نمی‌آید، حال آنکه این استقلال بسیار مهم‌تر است.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: این نظریه سازی قابل پذیرش نیست که بگوییم در جامعه جهانی که در حال تبدیل شدن به یک واحد و دهکده جهانی است نمی‌توان از استقلال کشور‌ها سخن گفت، این نظریه تحریف از خط امام است.

شریفی در بیان اهمیت دیدگاه نفی سلطه در تفکر امام (ره)، ابراز کرد: فقط در وصیت نامه ایشان ۱۳ مورد اشاره مستقیم به نفی سلطه و ۴۰ مورد اشاره به مفاهیم زیرمجموعه این موضوع مانند خودکفایی، نفی وابستگی، نفی سلطه شرق و غرب، نفی شرق‌زدگی و غرب‌زدگی و ... وجود دارد.

مدیر مدرسه معارف اسلامی شهرکرد گفت: یکی از دلایل مهم مبارزه امام (ره (با رژیم طاغوت، وابستگی شاه و پذیرش سلطه بیگانگان بود و اتفاقا، دلیل مخالفت شاه با امام و علما نیز همین بود که نمی‌توانست بپذیرد که کشور از سلطه بیگانگان پاک شود؛ امام (ره) در هر جا ردپایی از تسلط سلطه مشاهده می‌کردند، خونشان به جوش می‌آمد که نمونه بارز آن ماجرای کاپیتولاسیون است.

شریفی با بیان اینکه استقلال ملی و نفی سلطله در شخصیت رهبر معظم انقلاب نیز بارز است، افزود: این جمله ایشان که فرمودند «تا جان در بدن دارم از حرکت علمی کشور دفاع می‌کنم»، مؤید همین مطلب است، زیرا اگر پیشرفت در علم محقق شود، غلبه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و ... نیز به دنبال آن عینیت می‌یابد.

وی گفت: تجربه حیات انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که هر جا از حیث علمی خودکفا شدیم، اعتلا پیدا کردیم که خودکفایی و نفی نظام سلطه در صنایع نظامی نمونه مهم این موضوع است./۹۴۵۷/د102/ب1
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات