۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۶۵۴۷۶۹

کتابی که بعد از ۲۶ سال از ۳۵ تومان به ۴۵ هزار تومان رسید

کتابی که بعد از ۲۶ سال از ۳۵ تومان به ۴۵ هزار تومان رسید
«قصه ما همین بود» سال ۷۳ یعنی ۲۶ سال قبل منتشر شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، «قصه ما همین بود» سال ۷۳ یعنی ۲۶ سال قبل منتشر شد و به فاصله ۴ سال پس از انتشار چاپ اول آن به زبان اردو ترجمه و در پاکستان منتشر شد.

مجموعه حکایت‌های «قصه ما همین بود» براساس قصه‌های کهن و عامیانه نوشته شده و برخی ساخته و پرداخته ذهن نویسنده «محمد میرکیانی» با تکیه بر درونمایه داستان‌های قدیمی است.

محمد میرکیانی در حوزه بازنویسی قصه‌های قدیمی، «قصه ما مثل شد» را در کارنامه دارد که آن هم در سیما دستمایه ساخت انیمیشن قرار گرفته است.

داستان بلند «تن تن و سندباد» و رویارویی یک قهرمان شرقی با یک شخصیت داستانی از مغرب زمین در این اثر نیز در ابتدای دهه ۷۰ مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، اما هیچ کدام از این کتاب‌ها و مجموعه داستان‌هایی چون «روز تنهایی من» که میرکیانی با آنها شناخته می‌شود به اندازه «قصه ما همین بود» فروش نداشت و پرمخاطب ظاهر نشد.

«قصه ما همین بود»، ۲۶ سال پیش از سوی انتشارات پیام آزادی (ناشر بیش‌تر نوشته‌های میرکیانی) در ۵ جلد منتشر شده بود و با اینکه نویسنده امتیاز اثرش را در اختیار ناشر قرار نداده بود، این کتاب تا مرز نیم میلیون نسخه به فروش رسید و هریک از عناوین آن در شمار ۱۰۰ هزار نسخه در بازار کتاب عرضه شد.

* نویسنده‌ای که کتابش را در میان آثار نایاب یافت

در این راستا با محمد میرکیانی گفت‌وگویی درباره این کتاب انجام دادیم که او گفت: چندروز پیش در فضای مجازی گشت و گذاری پیرامون آثارم داشتم. در میان کتاب‌های قدیمی و نایاب نام یکی از کتاب‌های خودم را دیدم که ۳۰ سال پیش منتشر شده بود. آن زمان ۳۵۰ ریال و حالا به عنوان یک کتاب نایاب ۴۵۰۰۰۰ ریال عرضه می‌شود! این کتاب «قصه ما همین بود»، نام داشت.

این نویسنده گفت: البته من هیچ خرده‌ای به فروشنده کتاب نمی‌گیرم؛ چون به هرحال آن کتاب با تصویر‌گری دوست بزرگوار و هنرمند گمنام «مرتضی امین» کتاب خاطره‌ها شده و شاید خریدار خاص خودش را هم داشته باشد.

میرکیانی ادامه داد: نکته اینجاست که من سال‌ها بعد با ویرایش جدید «قصه ما همین بود» را با قصه‌های جدید از پنج جلد به ۶ جلد تغییر دادم و به ناشر جدید «محراب قلم» سپردم که با استقبال بسیار خوب خوانندگان روبرو شد. این بار با تصویرگری ارزشمند محمدحسین صلواتیان عرضه شد.

این روزها که همه جا سخن از رکود کتابخوانی در کشور است، چطور آثار برخی از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان همچنان میدان‌داری می‌کنند و رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرند؟

جالب توجه این که کتاب «قصه ما همین بود» یک اثر بازنویسی است و در بازار کتاب‌های نوجوان و آثار ترجمه رقیب‌های بزرگی دارد. اما در تولید آثار فرهنگی و هنری سهل‌گیری نکردن در نوشتن، دقت در انتخاب اسم مناسب، قطع مناسب، تصویرگری و صفحه آرایی خلاق و چشم‌نواز اثری به یاد ماندنی برای نسل‌ها به یادگار می‌گذارد./826/د102/ف

منبع: فارس
ارسال نظرات