۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۶۵۴۸۹۵
حجت الاسلام والمسلمین لائینی:

موقوفات پشتوانه مناسبی برای حوزه‌های علمیه است

موقوفات پشتوانه مناسبی برای حوزه‌های علمیه است
نماینده ولی فقیه در مازندران بر ضرورت احیاء موقوفات حوزه‌های علمیه تأکید کرد و گفت: احیاء، ایجاد و ترویج منابع پایدار برای حوزه علمیه یک ضرورت مهم است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در جلسه بررسی موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه استان بر ضرورت احیاء موقوفات حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: احیاء، ایجاد و ترویج منابع پایدار برای حوزه علمیه یک ضرورت مهم است.
 
وی، موقوفات را پشتوانه مناسبی برای حوزه های علمیه دانست و افزود: در طول تاریخ علما و بزرگان دین با هدف حمایت و تقویت حوزه های علمیه، این سنت ارزشمند دینی را به عنوان یک پشتوانه برای حوزه در نظر گرفتند.
 
حجت الاسلام والمسلمین لائینی با بیان این که مقدر بود که حوزه علمیه شیعی پشتوانه دولتی و حکومتی نداشته باشند، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه در طول تاریخ متکی به منابع مردمی بوده و از وجوهات شرعی و کمک های مردمی اداره شده است.
 
وی، استقلال را یکی از شاخصه های مهم حوزه های علمیه در طول تاریخ برشمرد و افزود: این مراکز مهم دینی علی‌رغم ظرفیت های مهمی که در اختیار داشتند، اما هیچ گاه وابسته به منابع دولتی نبوده اند بلکه با کمک های مردمی و جوهات شرعی به چنین جایگاهی دست پیدا کرده اند.
 
نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به این که حوزه های علمیه در طول از طریق وجوهات شریعه همچون خمس، سهم امام و موقوفات تامین شده است، بیان داشت: این ویژگی مهم حوزه های علمیه امروز نیز باید حفظ شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین لائینی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که همه ما در برابر موقوفات مسؤولیت داریم و نباید بگذاریم کسی به موقوفات تجاوز کند، ادامه داد: هر کسی که می تواند زمینه احیاء وقف را فراهم کند باید در این بخش ورود پیدا کند.
 
امام جمعه ساری بر ضرورت توجه به پرداخت وجوهات شرعی در جامعه اسلامی تأکید کرد و گفت: همه باید حساب سال داشته باشیم وجوهات خود را بپردازیم و فرهنگ این کار باید در جامعه ترویج و نهادینه شود.
 
وی، خمس را یکی از مظلوم ترین واجبات در جامعه اسلامی عنوان کرد و افزود: باید با آگاهی دادن به جامعه فرهنگ پرداخت خمس در جامعه نهادینه شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین لائینی با بیان این که حوزه های دین عقبه دین هستند و با موقوفات و خمس، زکات اداره شده اند، گفت: در حال حاضر که یک حکومت دینی مدیریت کشور را عهده دار است، اما سیاست حوزه استقلال و دوری از وابستگی است.
 
امام جمعه ساری با تأکید بر ضروت تقویت حوزه های علمیه در جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: همه ما وظیفه داریم که این نهاد ارزشمند دینی که بنیانگذارش شخص رسوالله بود را حفظ کنیم./950/پ310/ف
افشین ایمانی
ارسال نظرات