۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۶۵۵۱۴۶
معاون پژوهش مؤسسه امام خمینی:

مرکزی برای تربیت مدیران مدارس حوزه ایجاد شود

مرکزی برای تربیت مدیران مدارس حوزه ایجاد شود
حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا با بیان این که حوزه علمیه برای پیشبرد برنامه ها مشکل سخت افزاری ندارد، گفت: حوزه علمیه برای پیشبرد اهداف نیازمند برنامه ریزی جدی است.

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در آستانه آغاز فعالیت دوره هشتم شورای عالی حوزه های علمیه، با اشاره به پیشینه تشکیل شورای عالی حوزه های علمیه اظهار کرد: پیش از تشکیل شورای عالی گرچه علمای بزرگی از سیستم موجود حوزه های علمیه خارج می شدند اما افرادی که به نتیجه ای نمی رسیدند نیز بسیار فراوان بودند؛ بنابراین امروزه تمام هم و غم شورای عالی مدیریت حوزه های ایجاد برنامه ای منظم برای طلاب است.

معاون پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: به عنوان مثال در گذشته حتی در زمینه معمم شدن طلاب، قانون خاصی وجود نداشت و هر فردی می توانست معمم یا پس از مدتی کت و شلواری شود اما امروزه دارای ضوابط است و در ادوار مختلف شورای عالی حوزه های علمیه شاهد برکات زیادی بوده ایم.

وی با مقایسه حوزه علمیه پس از انقلاب با حوزه علمیه پیش از انقلاب اظهار کرد: حوزه علمیه پس از انقلاب نقش های متعددی را به عهده دارد و نقش حوزه علمیه پس از انقلاب با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست؛ زیرا پیش از انقلاب حوزه علمیه در محدودیتی ناعادلانه از سوی رژیم پهلوی قرار داشت و رژیم از هر نوع سنگ اندازی علیه روحانیت و پایین آوردن شأن روحانیت دریغ نمی کرد اما امروزه حوزه علمیه مادر انقلاب به شمار می رود؛ البته حوزه علمیه و طلاب در تمامی دوران ها از جایگاه مردمی ویژه ای برخوردار بوده اند و پس از انقلاب نیز تا حد زیادی حفظ شده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) توجه شورای عالی به کیفیت و کمیت ورودی های حوزه را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: امروزه شاهد کاهش ورودی های حوزه علمیه در سال های اخیر هستیم که زنگ خطری برای حوزه علمیه به شمار می رود؛ بنابراین ضروری است شورای عالی برنامه های روشنگرانه برای معرفی حوزه های علمیه و اهداف آن داشته باشد.

وی با اشاره به وظایف حوزه علمیه بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب خاطرنشان کرد: در مقدمه بیانیه گام دوم انقلاب خودسازی مقدمه ای برای تمدن سازی معرفی شده است که رواج خودسازی وظیفه حوزه های علمیه و طلاب به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلیمن سقای بی ریا افزود: به عبارت دیگر حوزه علمیه در ترویج خودسازی دارای نقشی اساسی است بنابراین شورای عالی حوزه های علمیه باید با توجه بیشتر و برنامه ریزی دقیق وارد این عرصه شده و نیازمندی ها را به صورت دقیق شناسایی و برای پاسخ گویی به آنها برنامه ریزی کند؛ زیرا حوزه های علمیه اعم از برادران و خواهران از نظر سخت افزاری مشکلی ندارند بلکه در چهل سال نخست انقلاب خروجی های مناسبی وجود داشته اما باید برنامه ریزی و کیفی سازی برنامه ها به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرند.

وی با پیشنهاد ایجاد مرکزی در حوزه علمیه برای تربیت مدیران مدارس حوزوی اظهار کرد: بایستی در حوزه علمیه مدرسه عالی یا مرکز تخصصی برای تربیت مدیران مدارس علمیه وجود داشته باشد تا با استفاده از دانش روز و تحقیقات انجام شده در زمینه مدیریت اسلامی مدیران مورد نیاز حوزه را تربیت کند نه این که مدیریت به صورت آزمون و خطا صورت گیرد یعنی اگر مدیری مناسب در مدرسه ای باشد آن مدرسه آباد شود و اگر مدیری ناتوان در مدرسه ای باشد آن مدرسه زمین خورد.

وی برنامه ریزی در زمینه تبلیغات محلی برای طلاب در حین درس را ضروری دانست و افزود: در برخی شهرستان ها چنین تجربه ای وجود دارد که می توان از تجربه آنها برای تمامی مدارس علمیه استفاده کرد./1324/ت302/ق

مصطفی رستمی
ارسال نظرات