پیامدهای حرام خواری و تأثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی احتشام در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا، به تبیین پیامدهای حرام خواری و تاثیرآن در زندگی فردی و اجتماعی انسان پرداخت.
به اعتقاد حجت الاسلام والمسلمین احتشام حرام خواری و ویژه خواری با مبانی دینی و قرآنی در تضاد است؛ او شست و شوی حرام خواری با برخی راهکارهای به ظاهر شرعی را پولشویی حرام می نامد و تاکید می کند که فرد مبتلا به حرام خواری از حیات طیبه بدور است.
حجت الاسلام والمسلمین احتشام حساسیت داشتن نسبت به عفت هایی که شریعت مقدس برای انسان ها تبیین کرده را مهم برمی شمارد و تصریح می کند که تقید به این امر مهم سبب می شود نسل انسان نسلی مطهر و پاک باشد.
آنچه در ادامه می خوانید بخش دوم سخنان حجت الاسلام والمسلمین احتشام در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با موضوع "مال حرام و ویژه خواری" است.
بسم الله الرحمن الرحیم
قطعا از لوازم ایمان برای انسان مؤمن در کنار بقیه اخلاق ها و رفتارها استفاده از طیبات و حلال خواری است؛ در قرآن مجید بعد از واژه الله و رب، واژه ارزشی ایمان و مشتقات آن از همه واژه های ارزشی بیشتر تکرار شده است، 89 مرتبه خدای متعال اهل ایمان را خطاب مستقیم کرده است، "یا ایهاالذین آمنوا" در بخش از این خطاب ها به بندگان مؤمنانش اشاره کرده که انسان مؤمن باید از طیبات استفاده کند «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ» اگر بنا دارید اهل ایمان باشید با طیب از ارزاق معامله داشته باشید.
حرام خواری، خلاف خواری و نجس خواری از شان انسان مؤمن بدور است، حتی در مورد انفاق که جایگاه برجسته ای دارد و موجب پاداش و مزید ثواب است، خدای متعال اهل ایمان را خطاب قرار داده است «انففوا من طیبات ما رزقناکم» یعنی اگر مال حرام در زندگی دارید مال حرام هیچ گاه با پوشش انفاق و احسان شست و شو نخواهد شد.
پول های شسست وشو شده توسط برخی راهکارهای به ظاهر شرعی قطعا پولشویی حرام است، آنچه که می تواند انسان مؤمن را به استفاده از طیبات ترغیب کند تقویت عنصر ایمان و تقواست؛ ما باید به همان اندازه که نسبت به عمود دین یعنی نماز و نسبت به سپر دفاع از آتش یعنی روزه حساس هستیم نسبت به عفت هایی که شریعت مقدس برای مان ترسیم کرده حساس باشیم.
هر انسان مؤمن باید سه عفت در لوحه اعمال او رقم بخورد؛ عفت کلام داشته باشد، «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا» حتما باید گفتار و گفتمان شما محکم باشد، عفت میان و عفت بطن داشته باشد؛ عفت بطن به این معنا که حرام خواری و ربا خواری نداشته باشد؛ مال رشوه و ربا باید زندگی انسان مؤمن حذف شود.
از اثرات حرام خواری و کنار گذاشتن طیبات در زندگی این است که نسل انسان به جای این که نسل با برکت و صدقه جاریه باشد به واسطه حرام خواری و دوری از طیبات از اخلاق و معنویت به دور خواهد بود و حیات طیبه در زندگی حرام خواران رقم نخواهد خورد.
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» خدای متعال می فرماید اگر اهل ایمان و عمل صالح باشید در همین دنیا خدای متعال مزد شما را زندگی صالح و طیب قرار می دهد که در آن خبر و اثری از خبائث، حرام ها و پستی ها، پلشتی ها و پلید ها نباشد.
هر انسانی که خواهان حیات مؤمنانه و زندگی پاک است، باید یکی از گردنه های اصلی که گردنه پول پاک است در زندگی او معنا داشته باشد؛ اگر نگران ایمان خود و نسلش است باید از طیبات به شدت استفاده کند و از خبائث و حرام ها به شدت دوری کند امیدواریم همه ما در این زمینه عملکرد موفق باشیم. /924/پ202/ق