۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۶۵۴۸۸۸
منبرهای مجازی؛

حجت الاسلام احتشام: اقتصاد؛ نقطه اتکای دشمن برای ضربه زدن به نظام اسلامی

حجت الاسلام احتشام: اقتصاد؛ نقطه اتکای دشمن برای ضربه زدن به نظام اسلامی
استاد حوزه علمیه قم رونق و جهش تولید را در ارتباط مستقیم با عزت و اقتدار ملی دانست و الزامات تحقق این مهم را تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی احتشام در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا، به تشریح الزامات و مبانی دینی جهش تولید و راهکارهای تحقق آن پرداخت.

به اعتقاد حجت الاسلام والمسلمین احتشام جامعه متکی به توانمندی های داخلی و ظرفیت های شرکت ها و جوانان دانش بنیان هیچ گاه دست نیاز به سوی بیگانه دراز نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین احتشام رونق و جهش تولید را دارای مبنای دینی می داند و تأکید می کند که بدون برخورداری از اقتصاد پیشرفته که درون زا و برون نگر باشد نمی توان نسبت به صدور پیام انقلاب اسلامی امیدوار بود.

او توجه به ظرفیت های نسل جوان، تسهیل روند حمایت از بخش های تولیدی در شبکه بانکی، ارتقای کمی و کیفی محصولات تولید داخل و مبارزه با قاچاق را از عناصر مهم دخیل در جهش تولید بر می شمارد.

آنچه در ادامه می خوانید بخش نخست سخنان حجت الاسلام والمسلمین احتشام در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با موضوع "جهش تولید و مبانی دینی آن" است.

بسم الله الرحمن الرحیم؛

با توجه به این که در سال های اخیر رهبری بزرگوار انقلاب به واسطه این که بعد از پیروزی های ما در جبهه سیاسی، نظامی، امنیتی بدست آوردیم و در جبهه اقتصادی ضعف ها و کاستی هایی داشتیم، شعارهای سال را اقتصادی انتخاب می فرمایند.

از همین منظر باید توجه داشته باشیم نقطه اتکای دشمن در ضربه زدن به انقلاب و نظام اسلامی مسأله اقتصاد است، رهبری بزرگوار امسال را سال جهش تولید نامگذاری کردند، بعد از نامگذاری سال گذشته که رونق تولید بود و کارهای نسبتا خوبی هم انجام شد؛ اما کافی نبود، معظم له فرمودند امسال باید در تولید جهش داشته باشیم.

آنچه مسلم است ملت و امت اسلامی مادامی که در ساختارهای اقتصادی یک موجود وابسته باشد از عزت، استقلال و اقتدار خود آن گونه که باید و شاید در برابر مستکبران و جهانخواران نخواهد توانست دفاع کند.

پیام انقلاب اسلامی عدالت و معنویت است، عیار اخلاق و معنویت به فرمایش رهبری در گام دوم باید تقویت شود، بدون اقتصاد پیشرفته که درون زا و برون نگر باشد نمی توانیم پیام جهانی معنویت و اخلاق انقلاب اسلامی را  به نحو شایسته به گوش توده های در بند ظلم مستکبران و جهانخواران برسانیم.

اما چگونه می توان این شعار و مسیر را عملی کرد؟ آنچه که مسلم است، ما امروز در جامعه خود پول های سرگران کم نداریم، به گونه ای که هر از چندی در بخشی از کالاها و اجناس رقم می خورد و برای نظام و کشور چالش درست می کند.

اگر مسؤولان بتوانند نقدیندگی سرگردان را کنترل و یا کاری که اخیرا در بورس انجام شد را به صورت کاشناسی ادامه دهند؛ با عنصر قاچاق بتوانیم هم در بعد برخورد قهری و هم فرهنگ سازی به گونه ای عمل کنیم که همان گونه که از مردم از ویروس کرونا دوری می کنند، از کالای خارجی که چیزی جز آباد کردن اقتصاد دشمنان و شکست ظرفیت های اقتصادی ما ندارد پرهیز کنیم.

در این راستا مسؤولان باید نشان دهند که در جامعه خود بیش از دیگران از کالای خارجی بیزارند و نسبت به کالای داخلی اهتمام دارند.

خدا رحمت کند شهید مدرس را که شهید عزت و اقتدار آفرین بود و مورد اعتماد حضرت امام قرار داشت؛ بنای ایشان این بود که لباس خود را از کرباس داخل تهیه کند تا همه بدانند زمانی که یک شخصیت برجسته می تواند از جنس خارجی استفاده کند، از کالای داخلی بهره می گیرد.

ما برای رونق تولید باید به نیروی کار و جوانان دانش بنیان توجه و اهتمام داشته باشیم؛ اگر بتوانیم سیستم بانکی را به گونه ای آسان و راحت در خدمت تولید قرار دهیم قطعا جهش تولید رقم خواهد خورد؛ بنابراین اگر نقدینگی سرگردان و پروسه تولید و توجه به جوانان دانش بنیان را سرلوحه قرار دهیم و به استفاده از کالای داخلی و ارتقای کمیت و کیفیت آن توجه داشته باشیم بخش قابل توجهی از مشکلات حل خواهد شد.

این همان چیزی است که آموزه های دینی از ما خواسته است؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ» مبنای دین ما این است که هیچ گاه دشمنان خدا و خود را دوست نگیریم؛ کسی که کالای خارجی استفاده می کند و از محصول تولید داخی به هر بهانه سرباز می زند آیا دوستی عملی برای دشمن غیر از این میسر است؟

کسی که امروز با توجه به نیاز شدید کشور به صادرات روی به واردات می کند قطعا دشمن را دوست گرفته است.

باید از متن دین به گونه ای تبیین کنیم که مردم بدانند بسیاری از کالاها در داخل زمینه تولید آن وجود دارد اگر در چنین شرایطی روی به کالای خارجی بیاوریم،  قطعا اقدام ما دوستی با دشمن است و این هیچ گاه از انسان مسلمان زینبده نیست./924/پ202/ق

حسین عجمی
ارسال نظرات