۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۶۵۴۶۶۵
منبرهای مجازی؛

استاد گرجیان: برای جبران عقب ماندگی ها نیاز به رستاخیز علمی داریم

استاد گرجیان: برای جبران عقب ماندگی ها نیاز به رستاخیز علمی داریم
استاد حوزه و دانشگاه جهاد علمی را الهام گرفته از مبانی دینی دانست و تاکید کرد که برای جبران عقب ماندگی ها نیاز به مجاهدت و رستاخیز علمی داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا، به تبیین رابطه جهاد علمی با عزت و اقتدار ملی پرداخت.

به باور استاد گرجیان، جبران عقب ماندگی های علمی نیاز به یک حرکت جهش گونه و رستاخیز دارد؛ او با استناد به فرمایشات رهبر معظم انقلاب تاکید می کند که غرب به لحاظ زیرساخت های اندیشه ای تهیدست است اما به خاطر تکیه بر دانش، فرهنگ منحط خود را بر دیگر جوامع مسلط کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان شتاب و حرکت علمی ایجاد شده در کشور را امیدوار کننده توصیف و تصریح می کند که باید برای جبران عقب ماندگی های این شتاب را صدچندان کرد.

آنچه در ادامه می خوانید بخش پایانی سخنان حجت الاسلام والمسلمین گرجیان در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با موضوع "رابطه جهاد علمی با عزت و اقتدار ملی" است.

بسم الله الرحمن الرحیم؛

یکی از مباحث مهم که ضرورت دارد درباره آن به بحث و نظر بپردازیم، مقوله جهاد علمی و رابطه آن با عزت و اقتدار ملی است. این مساله در کلام حضرت مقام معظم رهبری رهبری بوده، حضرت آقا با تمسک به حدیث شریف «العلم سلطان» این موضوع را مطرح فرمودند.

بنده در اینجا چند نکته می خواهم بگویم:

دانش و عزت با وجود این که در ظاهر به هم پیوسته نیستند اما حتی در جوامع غربی و آنهایی که به دانش غیر اسلامی هم رسیده اند می خواهند عزت داشته باشند و سبک زندگی غلط خود را بر گرده دیگران تحمیل کنند.

بحث دانایی و توانایی از اموری است که باید مورد توجه قرار گیرد، غرب به تعبیر رهبر معظم انقلاب از نظر زیرساخت های فکری تهیدست است، از لحاظ اخلاقی در سقوط محض به سر می برند؛ به لحاظ اعتقادی نیز این گونه است؛ ما فرهنگ حاکم بر غرب را عرض می کنیم چراکه امکان دارد برخی بگویند ما به فلان جان رفتیم و بسیار خوب بودند؛ امکان دارد فرد در مشرق زمین زندگی کند اما فکر غربی داشته باشد؛ امکان دارد در حوزه علمیه باشد اما فرهنگش غربی باشد؛ مگر ما قبل و بعد از انقلاب از این افراد نداشتیم؟ مگر امام رضوان الله تعالی علیه علیه غرب گرایان کتاب ننوشتند و با افکار و آراء آنها مبارزه نکرده بودند؟

تحمیل سبک زندگی غربی در حال حاضر متاسفانه به خاطر اتکای به دانشی است که پیدا کرده اند، چون از نظر دانشی رشد کرده اند، صرفا دانش به معنای این که دانستنی ها را یاد گرفته اند اما به دیگر جوامع تحمیل کرده اند؛ آنهایی که از کاروان علم عقب افتاده اند از آنها سواری می گیرند، هم از معادن و نیروی انسانی و هم از ظرفیت های نهفته استفاده می کنند؛ علم را واسطه و وسیله قرار می دهند برای سیادت سیاسی، نظامی، اقتصادی و تفوق بر دیگران در همه عرصه ها.

این جوشاندن چشمه دانش چیزی است که بزرگان و اولیای دین از ما خواسته اند؛ بنابراین باید ایجاد رستاخیز علمی کرد، ما دچار عقب ماندگی علمی شده ایم، الان باید حرکت را شتایان و صد چندان کرد تا این که عقب ماندگی بر طرف شود.

ضربه سخت بر ما زمانی بود که می بایست حرکت علمی همسان با دیگر کشورها می بود و متاسفانه در ممالک اسلامی سکون و رکون ایجاد شد،؛ الان با حرکت و شتاب ایجاد شده می توان امیدوار بود و البته برای تحقق آن باید برنامه داشت.

علم و دانش مایه عزت است نه تنها برای کشور اسلامی ما بلکه برای همه کشورهای دیگری که مسلمانی در آنجا زندگی می کند.

علت اینکه غربی ها ما را تحریم کردند و جلوی پیشرفت ما را می گیرند برای این است که می خواهند جلوی الگو شدن ما را بگیرند تا مبادا کشورهای دیگر فکر کنند ایران با وجود تحریم ها و فشارها توانسته الگوهای نظامات غربی را بهم بزند؛ امیدواریم بتوانیم این مسیر را با شتاب و توان بیشتر به پیش ببریم و ان شاءالله به مقصد برسیم.

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
احسنت
0
0