۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۶۵۵۲۶۳
مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی:

تبیین مبانی اسلامی جهش تولید رسالت مهم حوزه علمیه است

تبیین مبانی اسلامی جهش تولید رسالت مهم حوزه علمیه است
مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی با تأکید بر نقش و رسالت حوزه علمیه در تحقق شعار سال، گفت: رسالت اول و مهم حوزه علمیه در تحقق شعار سال تبیین مبانی اسلامی جهش تولید است.

حجت‌الاسلام هابیل خسروی، مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، با اشاره به نام‌گذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان «جهش تولید» و نقش حوزه علمیه در تحقق آن، اظهار داشت: حوزه علمیه و حوزویان هم مانند بخش‌های دیگر جامعه باید به فرهنگ‌سازی تحقق شعار سال کمک کنند.

وی افزود: حوزه و حوزویان می‌توانند در تبیین مبانی اسلامی جهش تولید به‌عنوان یکی از سیاست‌های کلان نظام اسلامی کمک‌رسان بوده و در این عرصه ایفای نقش کنند تا جهش تولید به فرهنگ عمومی و گفتمان غالب در جامعه تبدیل شود.

حجت‌الاسلام خسروی اضافه کرد: با توجه به اینکه هر سیاستی چه در نظام اسلامی و چه در نظام غیر اسلامی اگر بخواهد عملیاتی شود باید به فرهنگ عمومی و غالب جامعه تبدیل شود سیاست اقتصاد مقاومتی و به دنبال آن جهش تولید هم از این قاعده مستثنا نیست.

وی ادامه داد: چون اساس اقتصاد اسلامی بر مبنای تولید شکل می‌گیرد و تأکید رهبر معظم انقلاب بر مسأله تولید بیشتر از همه بوده لازم است جایگاه تولید در اقتصاد اسلامی بیش‌ازپیش موردتوجه حوزه‌ها قرارگرفته و به تبیین مبانی اسلامی جهش تولید برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بپردازند.

حجت‌الاسلام خسروی تصریح کرد: وقتی خداوند متعال می‌فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» وظیفه مهمی بر عهده حوزه علمیه و اندیشمندان اسلامی قرار می‌گیرد تا تأثیر ایمان و تقوا،‌ شکرگزاری، توبه و استغفار را به‌عنوان ارزش‌های اعتقادی در مسأله جهش تولید و رشد اقتصادی تبیین کنند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند که در رابطه با مبانی تولید لازم است به چند مسئله توجه کرد که ازجمله آن تبیین نقش ارزش‌های اسلامی به‌عنوان زیرساخت‌های معرفتی نظام اقتصادی اسلام است اما باید قناعت و زهد نیز در این رابطه مدنظر قرار گیرد.

حجت‌الاسلام خسروی افزود: در حقیقت در عرصه تولید توصیه‌های بزرگان دینی و سیره اهل‌بیت (ع) تلاش برای رشد کمی و کیفی تولید است و ثروت‌اندوزی به آن معنا که در غرب رواج دارد در آموزه‌های اسلامی جایگاهی ندارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی اظهار داشت: در نگاه اسلامی برخلاف برخی نظام‌های اقتصادی که قائل به اصالت سود هستند و برای رسیدن به سود بیشتر، افزایش ثروت را هدف می‌دانند، تولید برای خدمت و رفع نیازهای واقعی در زندگی اجتماعی انسان است./9314/ت310/ق

هادی رحیمی
ارسال نظرات