۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۵۵۳۱۰
نفوذ فرهنگی در اصفهان؛

همه باهم برای دوچرخه سواری بانوان

همه باهم برای دوچرخه سواری بانوان
حجت الاسلام عبداللهی نژاد با اشاره به ممنوعیت و عدم مشروعیت دوچرخه سواری بانوان در ملأعام گفت: مصوبات ما پیرامون دوچرخه سواری بانوان ایجابی و گاهی سلبی بوده است.

اشاره: دوچرخه سواری بانوان در ملأ عام یکی از مشکلات فرهنگی اجتماعی است که اعتراض متدینین و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران را به دنبال داشته است. رواج پیدا کردن دوچرخه سواری بانوان در ملأعام در اصفهان همراه با بدپوششی و تیپ‌های بسیار نامناسب در هنگام دوچرخه سواری بوده است و معضل مضاعفی در فضای اجتماعی اصفهان محسوب می‌شود.

گسترش دوچرخه سواری بانوان در اصفهان همزمان با طرح‌هایی ترافیکی فرهنگی از سوی مدیریت شهری اصفهان با حمایت گسترده‌ رسانه‌های مختلف اصلاح طلب و همچنین رسانه هایی نظیر خبرگزاری تسنیم و فارس و مهر همراه بود، که البته نقش رپرتاژهای ریز و درشت شهرداری اصفهان برای حمایت از این طرح‌ها را در این خصوص نباید از یاد برد، فضا سازی رسانه‌ای که منجر شد شهردار اصولگرای اصفهان همانطور که پیش بینی می‌شد بعد از روی کار آمدن شورای شهر اصلاح طلب در اصفهان و برکناری‌اش به تهران رفت و معاون وزیر کشور شد.

از نکات مهم در مورد ترویج و گسترش دوچرخه سواری بانوان در اصفهان حمایت رسانه‌های اصولگرا از این معضل اجتماعی است، پوشش گسترده اخبار مربوط به سه شنبه های بدون خودرو و انتشار تصاویر مختلفی از دوچرخه سواری بانوان در ایام مختلف به نوعی در بازه ای از زمان تبدیل به اخبار روتین این رسانه‌ها شده بود و امروز نیز شاهد هستیم رسانه‌های اصلاح طلب و رسانه‌های متعلق به شهرداری اصفهان به هر بهانه‌ای دوچرخه سواری بانوان در ملأعام را به تصویر می‌کشند.

در نهایت با اعتراضات گسترده مردم اصفهان به ویژه امت حزب الله و پیگیری‌های ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان و همکاری مجدانه دادستانی اصفهان، پس از بی توجهی مسؤولان به مصوبات قانونی و ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان در ملأعام، دادستانی اصفهان دستور تعطیلی واحدهای کرایه دوچرخه در اصفهان را صادر کرد که با واکنش‌های مختلفی به ویژه از سوی جریانات ضد انقلاب و مصی علی‌نژاد همراه بود.

در این خصوص حجت الاسلام احمد عبداللهی نژاد دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، به تشریح پرونده دوچرخه سواری بانوان در اصفهان پرداخته است. 

 

رسا ـ  حکم دوچرخه سواری بانوان از منظر قانون و شرع چیست و اقدامات شما در این خصوص چه بوده است؟

نخستین موضوعی که باید به آن توجه داشت بر اساس قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر، مصوبات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر لازم الإجرا است، ماده 576 قانون مجازات اسلامی در این خصوص خیلی ماده کاربردی و خوبی است، بنابراین ماده چنانچه هر یک از صاحب منصبان، مستخدمین و مأموران دولتی و شهرداری‌ها در هر مقام و رتبه‌ای که باشند از مقام خود سوء استفاده نموده و از اجرای قوانین کتبی دولتی یا اجرای قوانین مملکتی و یا اجرای احکام یا اوامر مقامات قضایی یا هرگونه امری که از سوی مقامات قانونی صادر شده باشد جلوگیری نماید به انفصال از خدمات دولتی از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.

پس ما می‌توانیم در ستاد احیا قوانین را با توجه به نیازها و شرایط مربوطه بر اساس چارچوب‌ها و دستورالعمل‌ها مصوب کنیم و اگر مسؤولان از آن سرباز زدند دادستانی ورود کرده و اقدامات لازم را انجام دهد. در مشکلاتی که در جامعه وجود دارد نمی‌شود با مردم برخورد کنیم اما سر منشأ و ریشه آن را نادیده بگیریم، در همین مسأله دوچرخه سواری نمی‌شود که شهرداری دوچرخه به بانوان بدهد اما ما بگوییم خانم‌ها نباید دوچرخه سوار شوند، یا در موضوع حجاب به مردم بگوییم شما باید محجبه باشید اما تولید کننده و مغازه دار مجاز باشند هر لباسی می‌خواهند تولید کنند و بفروشند.

در همین راستا مصوبه‌ای در خصوص دوچرخه سواری بانوان داشتیم بدین شرح که با توجه به فتاوای مراجع معظم تقلید دوچرخه سواری بانوان در ملأ عام برخلاف عفت بانوان و ممنوع می‌باشد، بنابراین ضمن برخورد قانونی با مباشرین، مروجین و برگزار کنندگان آن، از فعالیت ایشان ممانعت خواهد شد.

 

هدف شهرداری اگر ورزش است چرا اصرار به دوچرخه سواری دارد؟

مصوبه دیگری نیز در این خصوص داشتیم که یک مصوبه ایجابی بود، مبنی بر اینکه شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان اماکنی را به جهت دوچرخه سواری بانوان مناسب سازی و فراهم کرده و برای آنها در نظر بگیرند و به نحو مطلوب اطلاع رسانی نمایند تا بانوانی که تمایل به انجام ورزش دوچرخه سواری دارند بتوانند به خوبی در اماکن محفوظ به ورزش و تفریح خود بپردازند.

این مصوبات در صورتی که هدف ورزش و سلامتی بود باید مورد توجه قرار می‌گرفت، در حالی که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان قراردادی می نویسد و می‌خواهد دوچرخه سواری را توسعه بدهد، قطعا هدف این معاونت ورزش نیست چراکه اگر هدف ورزش بود سازمان فرهنگی، تفریحی ورزشی شهرداری باید وارد این مسأله می‌شد.

با همین ظرفیت‌هایی که داشتیم مصوباتی را برای ترویج ورزش و حمایت از دوچرخه سواری بانوان گذراندیم، مسأله این است که اگر هدف شهرداری ترویج ورزش بود چرا دیگر ورزش‌ها را مورد توجه نداشتند و تنها به سراغ دوچرخه سواری رفته بودند؟ معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری باید به مسأله ترافیک بپردازد نه ورزش، حل مشکل ترافیک هم در جایی مطرح است که ترافیک داشته باشد، گذر چهارباغ و میدان امام اصفهان که اصلا محل عبور خودرو نیستند که مشکل ترافیکی داشته باشند.

اگر هم مسأله سلامت در میان باشد به سراغ دیگر ورزش‌ها هم می‌رفتند، پیاده روی می‌تواند بهتر از دوچرخه سواری و ساده‌تر باشد، دوچرخه سواری و نقش آن در سلامت بانوان با تردید مواجه است، بهتر بود اگر واقعا هدف سلامت بود شهرداری به سراغ یافته‌های علمی هم می‌رفت، در نگاه خوشبینانه باید بگوییم بحث دوچرخه سواری بانوان در چهارباغ در حوزه منافع اقتصادی است، چراکه پیمانکار این مسأله نیز اذعان داشته است که بدون کرایه دادن دوچرخه به خانم‌ها این کار برایش صرفه اقتصادی ندارد، در نتیجه تا اینجا می توان نتیجه گرفت هوای پاک و ورزش و ترافیک چندان مورد توجه و محل اهمیت نبوده است.

ما یک مصوبه ایجابی داشتیم برای ایجاد فضای مناسب و مطمئن به جهت دوچرخه سواری بانوان، مصوبه دیگری هم با توجه به گزارشات متعدد و درخواست‌های مردمی داشتیم مبنی بر اینکه اگر شهرداری و پیمانکار مربوط به دوچرخه سواری اگر این روند غیرقانونی فعالیت خود در زمینه دوچرخه سواری بانوان را ادامه دهند، ایستگاه‌های دوچرخه سواری پلمپ شود.

 

پرونده دوچرخه سواری بانوان در اصفهان|اصولگرایان مروج دوچرخه سواری بانوان

 

رسا ـ ترویج دوچرخه سواری بانوان در اصفهان از چه زمانی و به چه صورت اوج گرفت؟

در حوزه فرهنگ کار علمی باید صورت بگیرد اما متأسفانه این مسأله مورد توجه واقع نشده است، یک زمانی برخی می‌گفتند مانتو هم حجاب است حالا اگر موی شخص هم کمی پیدا بود ایرادی ندارد، بعد کار رسید به جایی که می گفتند چون اختلاس می‌شود توجه به مسأله حجاب را رها کنید به سراغ اختلاس‌ها بروید، حالا کار به جایی رسیده است که چیزی به نام حجاب وجود ندارد! حجاب یک کلی مشکک نیست، چراکه همه مراجع فرموده‌اند غیر از وجه و کفین نباید جایی از بدن، نمایان باشد، حالا اصطلاحاتی نظیر شل حجاب و بدحجاب محلی از اعراب ندارد، یک نفر یا حجاب دارد یا ندارد.

یکی از موضوعاتی که از سال 95 روی آن حساسیت داشتیم و غیر از دادستانی دستگاه دیگری در این خصوص حساستی و انقیادی نداشته است همین دوچرخه سواری بانوان بوده است، متأسفانه سخنگوی قوه قضاییه نادانسته دستور دادستان اصفهان برای ممنوعیت دوچرخه سواری را دچار مشکل کردند و متأسفانه در این خصوص موضع اشتباهی گرفتند.

 

همزمانی حمایت مصی علی‌نژاد از دوچرخه سواری بانوان و ترویج آن در طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو

در سال 95 کمپین آزادی‌های یواشکی توسط مصی علی‌نژاد خبرنگار ضد انقلاب فراری که مستقیم از دولت آمریکا حقوق کلانی دریافت می کند، یک هشتکی در فضای مجازی ترند کرد تحت عنوان زنان ایرانی دوچرخه سواری را دوست دارند، پس از آن روزنامه دیلی تلگراف متعلق به ملکه انگلیس گزارشی در این خصوص منتشر کرد و دوچرخه سواری را حق تمام انسان‌ها دانست. سپس شبکه دولتی فرانس24 متعلق به دولت فرانسه با مانور دادن به روی فتوای رهبری مبنی بر حرمت دوچرخه سواری بانوان، گزارشی با عنوان زنان با جسارت از رهبری ایران در ملأ عام سرپیچی می‌کنند و به روی دوچرخه سواری بانوان مانور دادند.

بی‌بی‌سی فارسی نیز حرف‌های آن رسانه‌ها را تکرار کرد و حمایت جدی از دوچرخه سواری بانوان داشت، پرتال یاهو وابسته به جمهوری خواهان آمریکا نیز دوچرخه سواری را سبک زندگی زنان توصیف کرد که نمی توانند به خاطر یک فتوا آن را تغییر دهند. همزمان با این جریان سازی رسانه‌های معاند طرحی به نام سه شنبه‌های بدون خودرو در اصفهان از سوی شهرداری مطرح شد که خواسته یا ناخواسته به ترویج دوچرخه سواری بانوان پرداخت، هرچند وقتی مشاهده می‌کنیم برخی از مسؤولان اسناد بین المللی را امضا می کنند و در غالب عناوینی نظیر شهر خلاق، توسعه پایدار، حکمرانی خوب  و... متعهد می شوند که ما در شهرمان زنان را به هر شکلی وارد عرصه اجتماع می کنیم، نمی توانیم حسن ظن داشته باشیم.

به هر حال سه شنبه‌های بدون خودرو در چهارباغ اصفهان راه افتاد، یکی از کسانی که بیشترین نقش را در ترویج دوچرخه سواری بانوان داشته است، آقای جمالی‌نژاد شهردار سابق اصفهان و معاون فعلی وزیر کشور است، یک مسؤول متدین و مردمی و خوش اخلاق که بالأخره به هر صورت در اصفهان و یزد تلاش بسیاری در خصوص ترویج دوچرخه سواری داشته است، از آن زمان آقای علیرضا صلواتی معاون پیشین حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان که اکنون مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان است، از دیگر کسانی است که در این مسیر تلاش زیادی کرده است، به علاوه هیأت دوچرخه سواری اصفهان و همچنین برخی سازمان‌های مردم نهاد نظیر هم رکابان اسپادانا و آقای پورابوطالب مدیر توسعه دوچرخه سواری شهرداری که زیر نظر آقای صلواتی فعالیت می‌کند.

 

پرونده دوچرخه سواری بانوان در اصفهان|اصولگرایان مروج دوچرخه سواری بانوان

 

بی‌توجهی صلواتی معاون شهرداری به تذکرات ستاد احیا امربه معروف و نهی از منکر

آقای علیرضا صلواتی را به جلسه ستاد دعوت کردیم، همه مطالب را با وی مطرح کردیم و تفهیم شد، اما رویکرد وی نه تنها تغییر نکرد بلکه حتی تشدید هم شد، یک جایی هم به ما گفت که سازمان مشارکت‌های مردمی شهرداری این کارها را انجام داده است، از این سازمان پیگیری کردیم و مشخص شد که آنها تنها متولی بستن قرارداد هستند و هر چیزی که به آنها ابلاغ شود انجام می‌دهند.

در حالی که آقای صلواتی به ما گفته بود دوچرخه سواری ربطی به او ندارد با روزنامه اصفهان زیبا متعلق به شهرداری اصفهان مصاحبه‌ای کرده بود مبنی بر اینکه ما در ترویج دوچرخه سواری موفق بودیم، با وی تماس گرفتم و پرسیدم اگر دوچرخه سواری به شما ربطی ندارد پس به چه دلیل در این خصوص مصاحبه کرده‌اید؟

این ماجرا گذشت تا اینکه در بعضی رسانه‌ها خبری را دیدم مبنی بر اینکه شرکت هلندی قراردادی با شهرداری اصفهان برای تعیین مسیرهای دوچرخه سواری بسته است، این اتفاق هم در دوران مدیریت شهری اصولگرا رخ داده است، هلند همواره در عرصه تهاجم فرهنگی علیه کشور ما نقش پررنگی داشته است، این جای سؤال است که چرا این قرارداد با هلند بسته شده است و نگاه به داخل در این خصوص نبوده است.

 

رسا ـ رویکرد مدیریت شهری اصلاح طلب اصفهان در خصوص دوچرخه سواری بانوان چگونه بود؟

این ماجراها گذشت و شورای شهر جدید بر سر کار آمد با رویکردی جدید و فعالیت بیشتر گذرگاه چهارباغ را برای دوچرخه سواری بانوان فراهم کردند، این در حالی است که فتوای تمام مراجع دوچرخه سواری بانوان در ملأ عام را حرام می‌دانند. رسانه‌های وابسته به شهرداری اصفهان نظیر روزنامه اصفهان زیبا یک جریان سازی گسترده ای را با رویکرد ترویج دوچرخه سواری بانوان پیش گرفتند، از جمله اینکه با بنده نیز مصاحبه کردند، در کنار مصاحبه من مطالبی از برخی شخصیت‌های سیاسی خانم نظیر خانم مولاوردی و فائزه هاشمی در حمایت از دوچرخه سواری به چاپ رسید تا بتوانند بهتر جریان سازی در این خصوص داشته باشند.

نکته جالب اینجا است که ما جلسه‌ای در ستاد احیای امربه معروف و نهی از منکر استان اصفهان داشتیم که صورت جلسه آن تنها در اختیار اعضا قرار می‌گیرد اما به ناگاه شاهد بودیم عین صورت جلسه در رسانه‌های معاند منتشر شده است، و همانطور که مستحضرید در آنچه انتشار داده شده است مصوبه ستاد احیا مبنی بر الزام شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان برای ایجاد فضاهای مناسب به منظور دوچرخه سواری بانوان نیست اما مصوبه برخورد با مروجین و مباشرین ترویج دوچرخه سواری بانوان هست.

 

پرونده دوچرخه سواری بانوان در اصفهان|اصولگرایان مروج دوچرخه سواری بانوانپرونده دوچرخه سواری بانوان در اصفهان|اصولگرایان مروج دوچرخه سواری بانوان

 

بسیج اصلاح طلبان علیه ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان

بعد از آن خانم مولاوردی مطلب کذبی را با هشتک سه شنبه‌های پاک منتشر کرد مبنی بر اینکه رهبر معظم انقلاب دوچرخه سواری بانوان در ملأ عام را مشروع می‌دانند، خانم ابتکار نیز تأکید کرد قانونی مبنی بر ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان وجود ندارد، پس از آن رسانه‌های معاند نظیر شبکه من و تو با کاریکاتور سازی و درخواست گزارشات مردمی در این زمینه فعالیت جدی داشتند.

مصطفی تاجزاده شخصیت معلوم الحال اصلاح طلب نیز با توییت‌هایی به تمسخر تصمیم دادستان اصفهان مبنی بر ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان پرداخت و در توییتی خطاب به رییس دستگاه قضا تصمیم دادستان اصفهان را بنابر فتوای یک مجتهد دانست و خواستار لغو این دستور شد، در حالی که تمام مراجع دوچرخه سواری بانوان در ملأعام را حرام می‌دانند.

این مسائل با حمایت ویژه رسانه‌های معاند همراه بود و البته از حمله به ستاد احیا و دادستانی اصفهان غافل نبودند و مطالب خلاف واقعی را هم منتشر می‌کردند، سؤال اینجا است که بی‌بی‌سی و صدای آمریکا چرا نسبت به مصوبات ما حساس هستند و تا این حد به آن می‌پردازند.

مهدی مقدری عضو شورای شهر اصفهان نیز تلاش می‌کنند ممنوعیت حضور خود در شورای شهر اصفهان را به دلیل حمایت خود از دوچرخه سواری بانوان اعلام کند، در حالی که تخلفات متعدد و جرائمی داشت که باعث شد تا دستور قضایی مانع حضور او در شورای شهر اصفهان شود و ربطی به مسأله دوچرخه سواری بانوان نداشته است.

 

چهره سازی از برخی روحانیون برای تحریف یک حکم شرعی

رسانه‌های وابسته به جریان اصلاح طلب با چهره سازی از برخی روحانیون و سپس مصاحبه با آنان پیرامون دوچرخه سواری بانوان، اینجور وانمود کردند که افراد سطح بالایی در حوزه علمیه موافق دوچرخه سواری بانوان هستند، مصوبه ما پیرامون اقدام دادستانی برای پلمپ ایستگاه‌های دوچرخه سواری در حالی انجام شد که شهرداری اصفهان در خصوص مصوبه دیگری که بر ایجاد فضا برای دوچرخه سواری بانوان تأکید داشت، اقدام مؤثری انجام نداد و اداره کل ورزش و جوانان نیز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداد.

 

رسا ـ شما در مقابله با مسؤولانی که مروج دوچرخه سواری بانوان بودند چه رویکردی را در پیش گرفتید؟

مصوبه‌ای داشتیم مبنی بر برخورد با مروجین دوچرخه سواری بانوان در ملأ عام، بنابر این مصوبه مروجین را معرفی کردیم، آقای علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل و ترافیک پیشین شهرداری اصفهان، آقای عابدی که از ناظرین است و شخص دیگری به نام آقای فتحی، کسانی بودند که در این پرونده علیه آنها اعلام جرم شد، پرونده به دادسرا رفت و بعد از مدتی شاهد بودیم که این آقایان اعلام کردند با دادستان موضوع هماهنگ شده است در حالی که دادستانی به ما اعلام کرد پرونده همچنان باز و به روی میز است، موضوع عجیب اینجا است که پرونده‌ای که ما آماده کرده‌ایم هنوز به شعبه ارجاع نشده و پرونده در اختیار دادستان باقی مانده که حتی المقدور قضایی نشود، اما ناگهان یک شعبه در دادسرا قرار منع تعقیب برای این افراد صادر کرده است و یک بازپرس این اقدام را خارج از چرخه پرونده انجام داده است، این موضوع مربوط به بیستم مهرماه سال 98 است.

جالب اینکه این موضوع به ما که شاکی بوده‌ایم ابلاغ نشده و حتی دادستان نیز تا چند روز پیش از آن خبر نداشته است، بعد از این ماجرا نامه‌ای طرف قرارداد تأمین دوچرخه و ایستگاه‌های دوچرخه سواری به شهرداری داده است که ستاد احیا و دادستانی کیوسک‌های ما را بسته‌اند و به ما خسارت وارد شده است و شهرداری باید خسارت ما را جبران کند، ما هم اعلام کردیم بهتر است از کسانی که باعث شده اند تا این اقدامات صورت بگیرد و اعمال قانون انجام شود شکایت کنید نه اینکه ستاد احیا و دادستانی را مقصر این ماجرا جلوه دهید.

 

نامه معاون وزیر ارتباطات در حمایت از دوچرخه سواری بانوان در اصفهان!

نامه از سوی این شرکت به وزارت ارتباطات نوشته می‌شود برای راه اندازی سیستم هوشمند واگذاری دوچرخه، معاون وزیر ارتباطات به نام امیر ناظمی نامه‌ای به استاندار اصفهان می‌نویسد و در آن استناد می‌کند به مسائل قانونی مبنی بر عدم ممنوعیت دوچرخه سواری، نامه‌ای سه صفحه ای که در آن تلاش می‌شود تا از دوچرخه سواری بانوان دفاع کند.

نکته اینجا است که شرکت پیمانکار دوچرخه سواری شهرداری اذعان دارد که با ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان 70 درصد درآمد ما کاسته شده است، همین موضوع نشان دهنده نقش کمپین‌ها و فعالیت‌های شهرداری اصفهان در ترویج دوچرخه سواری بانوان است.

پیشنویسی میان این شرکت با شهرداری آماده می‌شود مبنی بر اینکه این شرکت موظف است قوانین کشور در خصوص دوچرخه سواری و مسائل مربوط به شهرداری و فعالیت این شرکت را رعایت کند، اما در آنچه اکنون توسط شرکت به امضا رسیده است این بند یعنی الزام به قوانین مربوطه حذف شده است، علت هم این بوده که بند مربوط به رعایت شؤونات اسلامی برای این شرکت صرفه اقتصادی نداشته و حذف شده است.

در حالی که رهبر معظم انقلاب در ماجراهای مختلف از جمله همین موضوع شیوع کرونا می‌فرماید ما از نظر متخصصین تبعیت می‌کنیم و حتی درس خارج خود، سخنرانی‌ها و ملاقات‌های‌شان را تعطیل می‌کنند، مساجد و نمازهای جمعه تعطیل می‌شود و همه اینها بر مبنای نظر متخصصین در عرصه پزشکی است، حالا چرا در مسائل دینی که مراجع تقلید و متخصصین دینی به صراحت و با شفافیت نظرات خود را بیان می‌کنند، برخی افراد مدام اما و اگر وارد می‌کنند و حاضر به تبعیت نیستند؟ در همه عرصه‌ها تبعیت از افراد متخصص امری طبیعی است اما متأسفانه در مسائل دینی افراد حاضر به پذیرش نیستند.

 

رسا ـ اطلاعی از کمپین‌های داخلی و خارجی در حمایت از دوچرخه سواری بانوان دارید؟

حمایت افراد خارجی مشکوک از دوچرخه سواری بانوان در اصفهان

پرونده دوچرخه سواری بانوان در اصفهان|اصولگرایان مروج دوچرخه سواری بانوان

 

برای حمایت از دوچرخه سواری بانوان در ایران به ویژه در اصفهان کمپین‌های بین المللی همزمان با اقدامات مدیریت شهری در این خصوص شکل می‌گیرد، یکی از این اقدامات این است که دو خانم دوچرخه سوار اسپانیایی تحت عنوان مسافرت ارزان وارد اصفهان می‌شوند، به جاهای مختلف سفر می‌کنند و تلاش می‌کنند تا خانم‌ها را ترغیب به دوچرخه سواری کنند، نکته قابل توجه این است که عکس‌های این اشخاص در کنار اماکن مذهبی و همچنین خیمه‌های عزاداری و افراد مذهبی و محجبه از خود عکس گرفته‌اند و در فضای مجازی منتشر کرده‌اند، پس از آن عکس‌هایی بی حجاب از حضور خود در اصفهان منتشر می‌کنند.

یکی از این خانم‌های دوچرخه سوار فیلمی را در اینستاگرام خود منتشر می‌کند که در مسیر شهرضا پلیس راه به دلیل اینکه با شلوارک و لباس بسیار نامناسبی بوده است مانع ادامه مسیر او شده و از او خواسته‌اند لباس مناسب بپوشد، این خانم ها وارد نماز خانه شده است و می‌گوید می‌خواهم لباسم را در نمازخانه تعویض و مناسب کنم.

پس از این ماجراها هم این دو خانم دوچرخه سوار هنجارشکن اسپانیایی استوری در اینستاگرام خود منتشر می‌کنند که نشان می‌دهد در جلسه‌ای با معاونت ترافیک و حمل و نقل شهرداری اصفهان از آنها تقدیر به عمل آمده است و به صورت خاص از آقایان پورابوطالب و آقای علیرضا صلواتی تقدیر و تشکر به عمل می‌آورند.

جالب اینجا است که این خانم‌ها تحت عنوان مربی بین المللی دوچرخه سواری وارد ایران شده‌اند اما حتی در اینستاگرام هم مخاطبی ندارند و این محل سؤال است واقعا ماهیت فعالیت‌ها و هویت این اشخاص چیست و به چه دلیل به ایران آمده‌اند؟

 

پرونده دوچرخه سواری بانوان در اصفهان|اصولگرایان مروج دوچرخه سواری بانوان

 

سحر طوسی مبلغ دوچرخه سواری بانوان تحت حمایت مدیریت شهری اصفهان

کمپینی صورت گرفته است که خانمی به نام سحر طوسی، با دوچرخه به اصفهان سفر کرده است، این خانم تلاش می‌کند تا دوچرخه سواری را سبک زندگی و آرزوی بانوان جلوه دهد، با دوچرخه به شهرهای مختلف می‌رود و به تبلیغ دوچرخه سواری بانوان می پردازد و نام کمپین خود را هم برای دختران فردا نهاده است.

این خانم در جاهای مختلف بدون حجاب حضور داشته و بدون ترس تصاویر بدون حجاب خود را منتشر کرده است، آبان‌ماه 98 این خانم به اصفهان سفر می‌کند، یک ماه بعد از اینکه آقای صلواتی و دو نفر دیگر از اتهام خود به صورت ناگهانی و بدون اطلاع دادستان تبرئه می‌شوند، خانم طوسی با حمایت برخی مدیران و مسؤولان شهر به دبیرستان دخترانه بهشت آیین با دوچرخه می‌رود و استقبال ویژه‌ای از این خانم صورت می‌گیرد و برای دانش آموزان سخنرانی می‌کند، به تبلیغ دوچرخه سواری و تنها سفر کردن برای دختران می‌پردازد و حمایت ویژه‌ای هم توسط برخی مسؤولان از این خانم صورت می‌گیرد.

بعد از این سفر این خانم ملاقاتی با مدیر انجمن حامی کانادا دارد؛ این انجمن یک مجموعه پیچیده‌ای است که در بسیاری توطئه ها و مسائل نظیر اعتراضات در ماجرای هواپیمای اوکراینی نقش آفرینی داشته است، در این دیدار سحر طوسی می‌گوید تمام دنیا را می‌خواهد با دوچرخه سفر کند تا بتواند به همه بگوید دوچرخه سواری حق بانوان است و تنها سفر کردن برای بانوان مشکلی ندارد.

سحر طوسی در دیدار با مدیر این انجمن اعلام می‌کند که برنامه‌های ویژه‌ای برای دختران به عنوان مادران و همسران آینده ایران داریم، این موضوع بسیار مهم است، چراکه به خوبی می‌دانیم توطئه‌های دشمنان در همین عرصه است، دشمن به وضوح اعلام کرده است که برای استحاله جامعه ایرانی باید مادران و همسران که رکن تربیتی خانواده هستند را تحت تأثیر قرار دهیم و بتوانیم بر افکار و اذهان آنها اثربگذاریم.

 

تبلیغ دوچرخه سواری بانوان به مناسبت‌های مختلف در اصفهان

از سویی شهرداری اصفهان و اداره کل ورزش و جوانان تبلیغات گسترده‌ای را در خصوص دوچرخه سواری بانوان به صورت های مختلف از جمله بیلبوردهای شهری انجام می‌دهد، به عنوان مثال در روز جهانی قلب، بنرهایی در سطح شهر با تصاویر دوچرخه نصب می‌شود که عامل سلامت قلب برای بانوان را دوچرخه سواری معرفی می‌کند، در مناسبت‌های مختلف به بهانه مختلف نظیر هوای پاک و غیره دوچرخه سواری را عامل سلامت بانوان معرفی می‌کنند، یعنی انگار تنها ورزشی که برای سلامت بانوان مفید است همین دوچرخه سواری است.

رویدادی تحت عنوان چالش دوچرخه سواری برگزار می‌شود که هلال احمر، اداره کل ورزش و جوانان و شهرداری حامیان آن هستند به مناسبت روز جهانی دوچرخه اخیرا برگزار می‌شود، جالب این است که مؤسسه‌ای به نام هم رکابان اسپادانا که مدیر آن تولید کننده دوچرخه است در این عرصه‌های فعالیت جدی دارد و حمایت ویژه‌ای از دوچرخه سواری بانوان دارد که هدف این مؤسسه به خوبی مشخص است.

 

پرونده دوچرخه سواری بانوان در اصفهان|اصولگرایان مروج دوچرخه سواری بانوان

 

پس از برگزاری این رویداد به برخی خانم‌های فعال در عرصه دوچرخه سواری از سوی شورای اسلامی شهر اصفهان توسط آقای نصراصفهانی رییس شورا و خانم نفیسه روشن رییس کمیسیون فرهنگی جوایزی اهدا می‌شود و این سیر تشویق به دوچرخه سواری بانوان به بهانه های مختلف همچنان ادامه دارد و ظاهرا دوای همه دردها و بیماری‌ها و مشکلات جامعه برای بانوان دوچرخه سواری است و در امتداد این جریان سازی‌ها شاهد برگزاری تورهای دوچرخه سواری با حضور بانوان در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک استان به ویژه مناطق مذهبی هستیم که همراه با بدحجابی بوده است و جای تأمل دارد.

هیأت دوچرخه سواری اصفهان به خانم الهام محمدیان حکمی تحت عنوان مربی استعدادیابی دوچرخه سواری بانوان اهدا می‌کند، یعنی این خانم برود و دختران را جذب و تعلیم دهد برای دوچرخه سواری، به وضوح مشخص است که مسؤولان برای در نظر گرفتن فضای مناسب برای دوچرخه سواری بانوان هیچ انگیزه و انقیادی ندارند و تنها در تلاش هستند دوچرخه سواری بانوان را در جامعه به روش‌های مختلف ترویج دهند.

در این راستا شاهد رسانه‌ای در برنامه‌های تلویزیونی و رسانه‌های مختلف از سوی شهرداری اصفهان و با حضور شخص آقای دکتر نوروزی شهردار اصفهان هستیم، مسؤولان شهری کاملا برعکس مصوبات موجود برای در نظر گرفتن فضای مناسب برای دوچرخه سواری بانوان و عدم ترویج دوچرخه سواری بانوان در ملأعام، عمل می‌کنند.

 

رسا ـ به نظر شما راه‌حل این مشکلات و معضلات فرهنگی چیست؟

نخستین قدم برای حل مشکلات فرهنگی اجتماعی روی کار آمدن دولت انقلابی است

نخستین قدم برای حل مشکلات فرهنگی اجتماعی همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند، روی کار آمدن دولت انقلابی است، بیشتر از اینکه مردم دنبال این رفتارها و هنجارشکنی‌ها باشند به دلیل مشکلاتی که گریبان‌گیر بیشتر مردم جامعه است، دولت انقلابی و جوان باید کار جهادی کنند تا مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم برطرف شود، زمانی می‌توانیم مردم را از کارهایی منع کنیم یا تشویق به کاری کنیم که مشکلات آنها را برطرف کرده باشیم، تا زمانی که مردم را تأمین نکنیم اقدامات ما مؤثر نخواهد بود.

تغییر یک مدیر می‌تواند بر جامعه اثرگذار باشد، یکی از مسؤولان قضایی به من می‌گفت کمی پس از اینکه آیت الله رییسی مسؤولیت قوه قضاییه را بر عهده گرفت، نگاه مردم به ما به وضوح تغییر کرد؛ در حال حاضر نگاه مردم این است که دستگاه قضایی فساد ستیز و دادرس مردم است. خب چنین موضوعی نشان می‌دهد مردم اقدامات انقلابی مسؤولان و تغییر رویکردها را به خوبی احساس می‌کنند و به همین دلیل است که نیازمند یک دولت انقلابی و جوان هستیم.

وقتی رییس دولت رویکرد انقلابی و جهادی داشته باشد آثار آن در جامعه و به ویژه در رده‌های مختلف و ادارات به خوبی مشهود خواهد بود کما اینکه زمانی که احمدی‌نژاد مشهور بود به 18 ساعت کار مستمر در روز شاهد بودیم که فعالیت مدیران و ادارات نیز به همین صورت بود.

 

کار سلبی و ایجابی در زمینه حجاب باید به موازات هم صورت بگیرد

در موضوع حجاب این هماهنگی و هم افزایی لازم وجود نداشته است و کار سلبی و ایجابی در کنار هم صورت نگرفته است، همانطور که بستن کمربند ایمنی با کار ایجابی نظیر پویانمایی و فرهنگ‌سازی و کار سلبی نظیر تذکر پلیس و جریمه تبدیل به یک فرهنگ شد؛ هیچکس هم اعتراض نکرد که چرا باید کمربند ببندیم یا کمپین نه به کمربند اجباری فعال نشد، همین موضوع در صورت انجام اقدامات مناسب می‌توانست در مورد حجاب شکل بگیرد، اما یک جاهایی عناد وجود دارد.

در همین مسأله تولید چادر برای بانوان مشکلات متعددی وجود دارد، برای واردات چوب بستنی و غذای حیوانات امکانات و ارز دولتی وجود دارد اما برای چادر امکانات نیست، تولید کنندگان داخلی هم حمایت نمی‌شود.

به نظر می‌رسد اگر مسؤولان ما عملکرد درستی داشته باشند، اصلا نیازی به وجود ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر نخواهد بود، خیلی مسائل از طریق عملکرد صحیح و مناسب مسؤولان حل خواهد شد، وقتی که شاهد هستیم پرستاران و پزشکان و کارمندان دولتی انقیادی به مسأله پوشش اسلامی و حجاب ندارند، نمی‌توان انتظار داشت از مردم که به این مسائل توجه داشته باشند.

راه اندازی شعبه ویژه مفاسد اجتماعی موضوعی است که درخواست تشکیل آن را داده‌ایم تا مدیران و مسؤولانی که از قوانین مصوب تخلف می‌کنند و نسبت به این موضوعات توجه ندارند بازخواست شوند، همانطور که با دیگر مفاسد و مسائلی نظیر احتکار و گرانی برخورد می‌شود باید با مفاسد اجتماعی نیز برخورد صورت بگیرد و همه نهادها و دستگاه‌های مربوطه در این خصوص حساسیت لازم را داشته باشند./1304/گ403/ف

متین فیروزآبادی

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مرصاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
روتیتر یا تیتر باید فعل داشته باشه
تیتر همه با هم برای دوچرخه سواری بانوان نتیجه اش چیه???
با نگاهی به رسانه ملی می توان به درستی دریافت که اینگونه مسائل در کشور حل شده است و بهتر است به طور ارتجاعی رفتار نکنیم.
2
7
هدایتی
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
موافق نظر این کاربر محترم هستم
ناشناس
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
بایستی دنبال اصلاح رسانه باشیم
نه مشی طبق اون
اگر گام به جلو انحطاط باشد ، درود بر ارتجاع
با ارتجاع ارتجاع گفتن نباید ملامت زده شد
ما نه دنبال تحسین های شیطانی هستیم
و نه از تقبیحاتش باکی داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
ازدواج سنت الهی و طبیعت است که موانع و قوانین غلط ونگاه جنسیت زده وعدم توجه به کرامت انسان باعث شده از مسیر صحیح خارج و از امری الهی و ساده به یک معضل پیچیده و ناهنجاری اجتماعی تبدیل گردد و موجب تضعیف بنیان خانواده و زمینه ساز بزهکاریهای دیگرگردد مهریه از مسیرصداق و درستی خارج و به قانونی فمینیستی و مردستیز تبدیل شده است. در شرع مقدس اسلام ازدواج یک سنت حسنه و مهریه هبه ای جهت ایجاد مودت است و تاکید بر مهریه اندک و مهرالسنه است و نباید مهریه مستمسکی برای تهدید و تحقیر مردان و منفعت مهریه خود عامل طلاق شود قوانین یکطرفه وغلط حوزه خانواده، حریم خصوصی وحقوق وکرامت انسانی مردان را تضییع نموده و مصداق روشن بی عدالتی علیه آنان است و متاسفانه مردان در دادگاههای خانواده به جرم مرد بودن و تشکیل خانواده بالفطره محکوم اند و بواسطه این قوانین یکطرفه یک مرد معسر در زندگی مشترک توان دفاع از حقوق خود را ندارد وبا طلاق از زندگی ساقط وتباه می شوند. مهریه های سنگین ابزاری برای خشونت علیه مردان و زوجین شده است. با دعوای مهریه وکشیده شدن زندگی زوجین به دادگاه ، طلاق عاطفی و به دنبال آن جدایی اتفاق خواهد افتاد و آن زوج هرگز دیگر زیر یک سقف نخواهند رفت که تبعات بدی برای خانواده و جامعه دارد. روابط عاطفی زوجین را نمی شود در قالب قوانین خشک و یکطرفه تنظیم نمود وباید به جای دادگاه ها مشاوران خانواده به این امر بپردازند . متاسفانه مهریه های سنگین در جامعه رواج پیدا کرده و به مردان تحمیل می شود. زندانی کردن ، مالباخته و تحقیر کردن افراد ،‌کاغذ بازی و گرفتار کردن مردان در بروکراسی قوانین خشک و غلط دادگاهها و برخوردهای قهری و قضایی با مردان به خاطر ازدواج و تشکیل خانواده به نفع زنان و مردان خانواده نیست. حبس کردن افراد به خاطر مهریه جدای از آثار سو آن بر مردان ،خانواده و فرزندان و هزینه های آن بر جامعه مغایر با اصول ده و بیست قانون اساسی و مفادی از قانون مدنی واخلاق و شرع است و با کاهش نرخ ازدواج و جمعیت در آینده نه چندان دور شاهد جامعه ای پیر و شکننده خواهیم بود. در هیچ جامعه ی بشری چیزی به نام زندانی مهریه وجود ندارد ایا ما یک کشور خاص هستیم و یا اسلام ما با سایر مسلمین متفاوت است ؟ازدواج جرم نیست که کیفر داشته باشد و باید بحث کیفری از مقوله ی ازدواج و مهریه های سنگین از سازوکار ازدواج کنار گذاشته شود علاوه برمهریه :پیش پرداخت، تنصیف اموال ، اجرت المثل،نحله ، نفقه ، به ارث رسیدن مهریه، نیم عشر،موضوع بکارت،حق الوکاله وکیل زن ،حق حبس و واژه عندالمطالبه ونفقه حضانت و ... نیز علیه مردان اضافه شده است و مردان زیر بار این قوانین غلط تباه کرده است . وکلای خانواده با دریافت پول وکالت زن از مرد آتش یک زندگی دچار تنش شده را شعله ورتر می کنند . اجرای احکام قانونمند نبوده و شان و شخصیت وآبرو مردان مورد توجه نیست و مرد مدام باید به دنبال اثبات گناه نکرده ی خویش باشد واصل برائت موردتوجه نیست.چرا یک زن ناشزه باید مهریه بگیردو تمکین نیزنکند؟ و عدم تمکین ودریافت مستمری مهریه مشوقی برای ترک شوهر وخیانت بیشتربه وی باشد.زندگی خصوصی زوجین پادگان نیست که با قوانین خشک و منسوخ وارد حریم ان شد و آن را آشوب کرد . مهریه امروز چیزی شبیه به کلاه برداری ، برده داری در قرون وسطا است . یک مرد مورد خشونت و معسر چرا نمی تواند طلاق بگیرد . چرا شروط یک طرفه عقدنامه و ماده 1130 حق طلاق همراه مهریه ایجاد کند؟ حق طلاق همراه مهریه ظلم است و یک مرد را یک عمر گرفتارمی کند آن قدر ازدواج در ایران پیچیده و دشوار شده که دیگر دلیلی برای ازدواج وجود ندارد ازقوه قضاییه و مجلس خواهشمندیم نسبت به پیگیری موضوع از کمیسیون و بررسی با قید سه فوریت موضوع خانواده و مهریه به عنوان یک رکن مهم جامعه و نیز حقوق شهروندی مردان و اقدام و مصوبه ی خوب اخیر کمسیون را به قوه قضاییه ابلاغ و قوانین جدید بخشنامه گردد تا افراد دیگری قربانی این سو مدیریت ها و قوانین ناهنجار نشده انده و از ازدواج جرم زدایی و زندانیان مهریه با قید فوریت آزاد گردند امروزه نقش زنان در طلاق و خیانت پر رنگ است . مردان رویین تن نیستند و با این قوانین مردستیز نابود شدند
1
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
آموزش دختران از کودکی و نوجوانی برای شیوه نگه داری از کودک آنها را در زندگی آینده شان کمک خواهد کرد
از تفریحات سالم ، مفید و آینده ساز دختران ، کودک یاری نسبت به بچه های کوچک تر از خودشان است
تشویق و پررنگ کنیم
1
6
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
با دوچرخه سورای تحریک جنسی دختران هم مستبعد نیست
بجای فراهم آوردن یا تسهیل تحریک ، زمینه آسانی ازدواجشان میسر کنیم
1
9
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
یکی از مهمترین مشکلاتی که می بایست مورد توجه فوری باشد ، موضوع فرزندآوری است
ازدواج دختران در اوایل بلوغ احتمال حمل را بالا می برد ، و به تزاید نسل و جبران گذشته کمک خواهد کرد
1
10
ناشناس
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲
آخه ازدواج و فرزندآوری تو این شرایط نه منطقیه نه عقلی مگر اینکه کسی ماهی 5 یا 6 میلیون درآمد داشته باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
ازدواج در عنفوان جوانی ، ضمن تاثیر در افزایش امکان تعفف ، به جهت قلّت خلقیات ضد الفت ، امکان پایداری بیشتری هم دارد
0
6
مجید
|
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹
یه چندتاکلمه فارسی هم استفاده کن!
سحر
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۸
عربستان رو بخاطر اینکه اجازه رانندگی به زن ها نمیدادن مسخره میکردیم.این فتوا از اون هم مسخره تر و خنده دار تره.فتواهای اساتید نشان دهنده ی غلبه ی شهوت بر ذهن اونهاست که همه چیز را تحریک کننده میبینن.اسب سواری دوچرخه سواری شترسواری باعث تحریک خانم ها میشه یا آقایون؟اصلا چرا ملت ایران رو عقیم و سردمزاج نمیکنید راحت شیم؟!!!!
9
4
سهرابی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
نکته نظرات خوبی بود
0
0