۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۶۵۵۳۶۹

نکات اخلاقی آیت الله مجتهد شبستری پیش از درس خارج امروز

نکات اخلاقی آیت الله مجتهد شبستری پیش از درس خارج امروز
آیت الله مجتهد شبستری مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاتبه را از مراحل سیر و سلوک بیان کرد و التزام به آن را در اکتساب فضائل و اجتناب از رذائل مهم دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و تولیت مدرسه علمیه ایروانی، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند خود را محاسبه کنید قبل از آنکه زمان محاسبه شما فرا برسد، اعمال خودتان را وزن کنید قبل از آنکه روز میزان و پل صراط فرا برسد و هر لحظه برای یوم‌الحساب آماده‌باشید.

وی با بیان اینکه علمای اخلاق برای سیر و سلوک چهار مرحله مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاتبه را لازم و ضروری می‌دانند، ابراز کرد: مراد از مشارطه آن است که انسان با خودش عهد ببندد تکالیف خود را به ‌درستی انجام دهد و نسبت به دستورات الهی سهل‌انگاری نکند.

آیت‌الله مجتهدشبستری ادامه داد: بهترین زمان برای مشارطه سحر است در این هنگام قلب آدمی نورانی است، انسان هر صبح می‌تواند با خود شرط کند که امروز می‌خواهد به وظایف خود در امر انجام واجبات و ترک محرمات عمل کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در خصوص مرحله دوم یعنی مراقبه، اظهار داشت: مقصود از مراقبه آن است که انسان در تمام طول روز مراقب باشد بر عهد و پیمانی که با خدا بسته ثابت‌ قدم بوده و تخلف نکند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مرحله سوم خودسازی که از آن به‌عنوان محاسبه یاد می‌شود، ابراز کرد: انسان شب ‌هنگام با بررسی و محاسبه اعمال نیک و بدی که در طول روز انجام داده می‌تواند بفهمد تا چه میزان بر شرطی که سحر با خداوند متعال بسته استوار و پایبند بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان بعد از محاسبه اعمال اگر مشاهده کرد تخلفاتی در طول روز انجام داده اقدام به ملامت نفس می‌کند که به این مرحله معاتبه می‌گویند./813/پ202/ف

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات