۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۶۵۵۴۰۸
کارگردان سینما عنوان کرد؛

صدا و سیما بعد از سال‌ها خون دل تکلیف ما را مشخص کند

صدا و سیما بعد از سال‌ها خون دل تکلیف ما را مشخص کند
آقایان فراموش کرده اند در زمان ساخت «یوسف پیامبر» و پس از آن با مرحوم سلحشور چه برخوردهایی داشتند. یادم نمی رود این هنرمند با چه مظلومیت و دل پرسوزی آن را به اتمام رساند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جمال شورجه کارگردان مطرح سینمای کشور در پی اظهارات برخی مقامات سیمافیلم در خصوص روند تولید سریال عظیم «حضرت موسی (ع)» با انتقاد از برخوردهای دوگانه مسؤولان سازمان صدا و سیما اظهار داشت: ساخت پروژه «حضرت موسی (ع)» برای بنده مثل یک فریضه است و چون ولی امر تکلیف فرمودند و همچنین با توجه به تعهدی که به موضوع سریال و نویسنده آن مرحوم سلحشور احساس می کنم تا آخرین نفس آماده انجام وظیفه خواهم بود.

شورجه در خصوص وضعیت جسمانی خود گفت: به لطف پروردگار و با همکاری تیم پزشکی، مسیر بهبودی پس از عارضه ای که داشتم به خوبی پیش رفته و آماده ساخت سریال «حضرت موسی (ع)» هستم.

وی در مورد اظهار نظر سازمان صدا و سیما در رابطه با عدم اتخاذ تصمیم جدی در ارتباط با سریال «حضرت موسی (ع)» اظهار داشت: این موضع گیری برای ما تازگی ندارد و در طول چند سال گذشته با فراز و نشیب های مختلف مواجه بودیم که به جز گذر عمر و صرف وقت تاکنون حاصلی نداشته است.

این کارگردان برجسته و انقلابی در پاسخ به این سوال که در متن مصاحبه منتشره با مسؤولان سیمافیلم از قول شما به این اشاره شده که شما چندی پیش از کارگردانی این سریال پشیمان شده اید؛ آیا شما واقعاً پشیمان شده اید اظهار داشت: خیر؛ به لطف خدا و دعای مؤمنین پشیمان نشدم و نخواهم شد؛ ساخت پروژه «حضرت موسی (ع)» برای بنده مثل یک فریضه است و چون ولی امر تکلیف فرمودند و همچینن با توجه به تعهدی که به موضوع سریال و نویسنده آن مرحوم سلحشور احساس می کنم تا آخرین نفس آماده انجام وظیفه خواهم بود. ولی اگر سازمان صدا و سیما پشیمان شده؛ صراحتاً نظر خود را اعلام کنند تا ما بعد از خون دل خوردن های ۶ سال گذشته و چند سال قبل از آن هم با مرحوم سلحشور، تکلیف خودمان را بدانیم.

وی ادامه داد: ولی اگر سازمان صدا و سیما پشیمان شده؛ صراحتاً نظر خود را اعلام کنند تا ما بعد از خون دل خوردن های ۶ سال گذشته و چند سال قبل از آن هم با مرحوم سلحشور، تکلیف خودمان را بدانیم. حتی حاضریم هزینه هایی را هم که سازمان برای این سریال پرداخت کرده را جبران کنیم؛ اما مسئولیم به وظیفه خود عمل کنیم و به همین دلیل از هیچ کوششی در جهت ساخت این سریال کوتاهی نخواهیم کرد.

این کارگردان متعهد در پاسخ به این سوأل که در متن آن مصاحبه تصریح شده سازمان صدا و سیما به دنبال کارگردانی جایگزین شما است؛ البته در شاخصه های اعلام شده دارا بودن تخصص و تعهد همچون شما و مرحوم سلحشور را متذکر شده اند؛ نظرتان در این مورد چیست گفت: جای تعجب است ظاهراً آقایان فراموش کرده اند که همین سازمان در زمان ساخت سریال «یوسف پیامبر (ع)» و حتی پس از آن با مرحوم سلحشور چه برخوردهای نامتعارف و غیر اصولی داشته اند و یادم نمی رود سلحشور این هنرمند ارزشمند با چه مظلومیت و دل پر سوز و گدازی این سریال را به پایان رساند و من مطمئنم اگر او هم زنده بود و می خواست سریال «حضرت موسی (ع)» را بسازد؛ همان رفتارها و کم توجهی های دوره یوسف شامل حالش می شد.

وی تصریح کرد: حالا به دنبال مثل او می گردند!؟ در مورد بنده نیز قصه لهذا ... خدا را شاهد می گیرم؛ ۶ سال است برای ساخت این سریال در رسانه ملی حسب وعده و وعیدهای مدیران سعی خودمان را مخلصانه به کار برده ایم و با دل و جان برای فراهم نمودن شرایط ساخت این سریال قرآنی تلاش نمودیم. بی توجهی ها؛ بی مهری ها و بعضاً برخوردهای دوگانه و نامناسب و حتی شایعات ناشایست دور از شأن و شخصیتمان را تاکنون به جان خریدیم و پوستمان کلفت تر از این حرف ها شده.

از سازمان صدا و سیما باید سوال کرد من یک سال پیش سکته کردم؛ ۵ سال قبل از آن چه گلی به سر من زدید؟ وظیفه ای داریم باید انجام دهیم و در راه انجام آن جان چه قابلی دارد.

آقایان فراموش کرده اند که همین سازمان در زمان ساخت سریال «یوسف پیامبر (ع)» و حتی پس از آن با مرحوم سلحشور چه برخوردهای نامتعارف و غیر اصولی داشته اند و یادم نمی رود سلحشور این هنرمند ارزشمند با چه مظلومیت و دل پر سوز و گدازی این سریال را به پایان رساند.

شورجه متذکر شد: ما معتقدیم این سریال افزون بر ارزش های مقدس آن در صورتی که درست مدیریت شود علاوه بر کسب آبرو برای کشور با سود دهی مناسبی نیز می تواند روبرو باشد.

البته اگر خوب ساخته شود و برای خوب ساخته شدن شرایطی مورد نیاز هست که بحث در مورد آن بماند و بماند... ما بنا به اظهار نظر سازمان مبنی بر مشکلات مالی و عدم تأمین اعتبار لازم برای ساخت این سریال و درخواست آنان مبنی بر معرفی سرمایه گذار با پیگیری های متعدد بودجه ساخت این سریال عظیم را از خارج از سازمان با شرایط ایده آل تأمین و به تلویزیون معرفی نمودیم ولی در کمال ناباوری دست رد به سینه آنها زدند و هنوز هم علامت تعجب ذهن من از این عمل پاک نشده.

به هر حال خداوند ناظر اعمال ماست و اوست که قضاوت خواهد کرد.

تاکید جمال شورجه بر ادامه ساخت سریال موسی (ع)

چند روز پس از این اظهارات کارگردان فیلم ۳۳ روز، مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با جمال شورجه، کارگردان و تهیه کننده پیشکسوت سینما، دیدار و روند درمان او را پیگیری کرد.

سید محمد طباطبایی در ادامه طرح «ساعت سعد؛ دیدار با پیشکسوتان هنر» به همراه مدیران موسسه به دیدار جمال شورجه رفت. در این دیدار که در منزل این کارگردان پیشکسوت انجام شد سید احمد میرعلایی، تهیه کننده سینما نیز حضور داشت.

جمال شورجه در این دیدار ضمن اشاره به مشکلات پیش‌رو برای ساخت سریال موسی (ع) بار دیگر بر تلاش برای رفع موانع و آغاز به کار تولید این سریال تاکید کرد.

او همچنین با اشاره به توانمندی‌های سینمای ایران بر ضرورت توجه به ساخت آثاری در حوزه موضوعات مرتبط با معرفی و تبیین جهان‌بینی اسلام و قرآن تاکید کرد./د102/ق

منبع: سینما پرس

ارسال نظرات