۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۶۵۵۴۹۸
نعیم قاسم:

تأکید بر سلاح حزب‌الله برای خلاصی لبنان از سیطره آمریکایی-اسرائیلی است

تأکید بر سلاح حزب‌الله برای خلاصی لبنان از سیطره آمریکایی-اسرائیلی است
معاون حزب‌الله در گفت‌وگو با شبکه‌ای لبنانی به آخرین تحولات این کشور از جمله آشوب‌های اخیر، سلاح حزب‌الله و لزوم حمایت از دولت کنونی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله در گفت‌وگویی با شبکه «ال.بی.سی» لبنان به موضوعات مختلف این کشور پرداخت.

وی در ابتدا گفت، سخنرانی اخیر « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله موضع این جنبش درباره مسایل مختلف را تشریح کرد و یک «سخنرانی تقابلی» نبود.
          
شیخ قاسم ادامه داد: ما هرگز نگفته‌ایم که می‌خواهیم ایران را به لبنان بیاوریم. به عنوان یک حزب، بر اساس دستورالعمل‌های خارجی کار نمی‌کنیم، بلکه بر اساس رویکرد خود عمل می‌کنیم.

وی سپس گفت: ما با فدرالیسم یا کنفدرالیسم نیستیم، ما حامی اجرای قانون اساسی بر اساس قوانین موجود هستیم، هیچ روزی نگفته‌ایم که می‌خواهیم کشور را رهبری کنیم. همه آنچه ما می‌خواهیم مشارکت [در اداره کشور] بوده است. هر کسی متحد مقاومت باشد موفق خواهد شد و سود خواهد بود و ما برای ساختن این کشور تلاش می‌کنیم.

نعیم قاسم در ادامه به وضعیت موجود هم گریز زد و گفت: پیامدها و آنچه لبنان امروز به آن رسیده نتیجه انباشت و ساختار نظام است نه به دلیل وجود حزب‌الله در داخل دولت.

معاون حزب‌الله تصریح کرد: دولت باید به شیوه‌ای کار کند که کشور را نجات دهد، بارها گفته‌ایم که رئیس (بانک مرکزی) مسؤول است و بانک‌ها هم مسؤولند اما تنها این دو مسؤول نیستند. حزب‌الله کشور را به وضعیتی مثبت و پایدار کشاند. فقر و نیازهای اقتصادی در کشور وجود دارد و ما باید به دنبال راه‌حل‌هایی برای برآورده کردن نیازهای مردم باشیم.

وی درباره سلاح حزب‌الله هم گفت: از روز اول گفتیم که سلاح حزب‌الله برای داخل یا کسب دستاوردهای سیاسی در داخل لبنان نیست؛ زمانی که بر بقای سلاح به خاطر مقاومت اصرار می‌کنیم بدین معناست که باقی ماندن لبنان تحت سیطره اسرائیل و آمریکا را رد می‌کنیم.

شیخ قاسم درباره استعفای «سعد الحریری» اعلام کرد: به دلیل شروط ما یا فشار مردمی استعفا نکرد بلکه این استعفا به دلیل فشار آمریکا بر وی بود و [حزب] «القوات اللبنانیه» (به ریاست سمیر جعجع) در لحظه آخر او را تنها گذاشت.

وی در خصوص موضع حزب‌الله نسبت به «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان هم گفت، حزب‌الله این موضع را در رسانه‌ها اعلام نمی‌کند، این مسأله در هیأت دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد و حزب‌الله به هر تصمیمی که در آنجا گرفته شود، پایبند است.

شیخ قاسم ادامه داد: ما به تغییر شیوه مدیریت اقتصادی از یک محور به محوری دیگر فرا نمی‌‌خوانیم. دلیل بحران اقتصادی آمریکا و رفتار بد برخی طرف‌ها در لبنان است نه حزب‌الله که کشور را به اینجا رسانده باشد. علت فقر روزافزودن در لبنان فساد، رفتار سیاسی و فشارهای خارجی است، حزب‌الله کشور را به اوضاع متشنج کنونی نرسانده بلکه برای حل مشکل اقتصادی تلاش کرده است.

وی درباره تظاهرات و آشوب‌های اخیر در لبنان هم گفت، حزب‌الله همواره تأکید کرده که مخالف تعرض به نیروهای ارتش و امنیتی و املاک خصوصی و عمومی است، کسانیکه این اقدامات را در بیروت انجام دادند از مناطق مختلف و از سوی طرف‌های مختلف آمده بودند، آنچه رخ داد (ابراز) «خشم» نبود بلکه «آشوب» بود.

شیخ قاسم درباره گذرگاه‌های غیرقانونی اعلام کرد، دولت باید برای بستن گذرگاه‌هایی که به شکل غیرقانونی کار می‌کند، وارد عمل شود. مرزها در حیطه مسؤولیت حزب‌الله نیستند، دولت، ارتش و نیروهای امنیتی باید در این زمینه کار کنند.

وی بر حمایت از دولت فعلی تأکید کرد و گفت: در حال حاضر راه‌حلی جز این دولت وجود ندارد و در پشت‌پرده نه با نبیه بری، نه سعد الحریری و نه حسان دیاب هیچ موضوعی درباره تغییر دولت یا انجام اصلاحات مطرح نکرده‌ایم، بهتر است درباره چگونگی حمایت از این دولت فکر کنیم. همچنین هر صحبتی درباره ویژگی‌های رئیس‌جمهور آینده واقعا زود است و چند ماه قبل از انتخابات روشن خواهد شد.

شیخ قاسم درباره مقابله با فساد هم گفت: تا حد ممکن و بر اساس توانایی‌مان با فساد مبارزه میکنیم و برای بار هزارم می‌گوییم که ما به تنها مسؤول مقابله با فساد نیستیم.

وی در خصوص حضور حزب‌الله در سوریه اعلام کرد: دریافتیم که حضور ما در سوریه چند فایده دارد پس به سوریه رفتیم. زمانی که نیاز به افزایش نیروها بود آن را زیاد کردیم و زمانی که نیاز به کاهش نیروها بود از آنها کاستیم، حضور ما در سوریه بر اساس نیاز بود.

فارس

ارسال نظرات