۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۶۵۵۵۸۶
در گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین بنیادی مطرح شد؛

بیانیه گام دوم انقلاب و ضرورت نظریه‌پردازی‌ در قالب ارائه الگو

بیانیه گام دوم انقلاب و ضرورت نظریه‌پردازی‌ در قالب ارائه الگو
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خواستار نظریه پردازی در قالب ارائه الگو به منظور تبیین درست بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شد و رسالت نخبگان را در این راستا حیاتی خواند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، نکات مهمی درباره بیانیه گام دوم انقلاب و لزوم تلاش در جهت اندیشه‌سازی و کارکردهای عملی آن ارائه کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به به جایگاه راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب، درباره اهمیت صدور، محورها، موضوعات و اهداف بیانیه گام دوم، مباحث تبیینی فراوان، متنوع و مفیدی از جانب صاحب‌نظران، بیان گردیده که تا حدودی زیادی مقاصد بیانیه گام دوم، مشخص شده است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تاکید بر این که جامعه علمی و نخبگانی بایستی به صورت پژوهش‌های فردی یا جمعی وارد مرحله راهکارهای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در بیانیه شوند، اظهار داشت: تحقق این مهم کمک می کند تا فعالیت‌ها در مرحله تبیین، متمرکز یا متوقف نشوند؛ به همین دلیل نیاز است تا پژوهش‌ها و پروژه‌های مرتبط و استخراج شده از موضوعات و محورهای بیانیه را به سمت کار عملی پیش برد.

وی کار عملی در راستای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را اندیشه‌سازی و نظریه‌پردازی دانست که پیش‌نیاز آن رواج عالمانه کرسی‌های علمیِ مرتبط در فضای حوزه و دانشگاه می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی تاکید کرد: هم‌اکنون در آغازین سال‌های گام دوم انقلاب قرار گرفته‌ایم و فرصت‌ها برای رسیدن به نظرات جامع و ارائه طرح‌های منضبط و مطمئن از لحاظ محتوا و اجرا، به سرعت می‌گذرند، به همین دلیل نیازمند سرعت نخبگانی و تلاش در جهت اندیشه‌سازی و کارکردهای عملی بیانیه گام دوم هستیم.

روح حاکم بر بیانیه و مقاصد طرح شده

وی با تاکید بر این که لسان بیانیه گام دوم، لسان عمل است، یادآورشد: عمل در ساحت‌های نظریه‌پردازی و عمل در برنامه‌ریزی و اجرای نظرات، دو مرحله مهم برای تحقق و  رسیدن به اهداف و مقاصد بیانیه است.

استاد حوزه علمیه قم عملیاتی شدن مضامین بیانیه را روح حاکم بر تمام فرازهای بیانیه گام دوم انقلاب ذکر و تصریح کرد: رسالت‌ها در این رابطه را باید شناخت، اولویت‌ها‌ و ترتّب نظریات را باید به درستی سنجید، زمان‌بندی و برنامه‌های لازم را در نظر داشت و از انظار و افکار محققان و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

وی اضافه کرد: در حقیقت تحقق مفاد بیانیه مانند اصل بیانیه که افق را ترسیم نموده - نیازمند ترسیم یک برنامه و افق روشن می‌باشد تا به یک استراتژی مدوّن و تعریف شده در فعالیت‌های پیرامون بیانیه گام دوم  برسیم.

ضرورت نظریه‌پردازی در قالب ارائه مدل ‌و الگوسازی

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از عملی شدن مضامین بیانیه گام دوم می‌شود، باید نگاه‌ها در نظریه‌پردازی‌ها و پژوهش‌ها به سمت ارائه طرح‌های قابل دفاع و موفق که تجربیات، رفع آسیب‌ها و توفیقات گذشته را داشته و نیز توانایی تحقق اهداف را داشته باشند، صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی افزود: نظریه و پژوهش فی‌نفسه مطلوب است اما یقیناً کافی نیست؛ بنابراین اگر مدل یا الگویی که بتوان براساس آن عمل کرد، ارائه گردد می‌توان گفت که در مسیر تحقق اهداف بیانیه گام برداشته‌ایم، مانند اینکه درباره تربیت مدیران جوان یا سیاست‌های فرهنگی یا سیاست‌های بین‌المللی ما چگونه الگویی را می‌توانیم ارائه دهیم؟

وی خاطرنشان کرد: به طور حتم مدل‌سازی و الگوپردازی بر پایه پژوهش‌های میدانی و نظر به واقعیت‌ها، ارزش‌های دینی و نظام اسلامی و اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، مهم‌ترین و با ارزش‌ترین پیوست برای موضوعات بیانیه به شمار می آید؛ به همین جهت است که تحقیقات در مفاد بیانیه بیشتر رنگ عملی و پروژه‌ای دارد تا صرف ارائه نظر و یا پیوست‌های متعارف.

توجه به بیانات و مطالبات رهبر معظم انقلاب

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در ادامه گفت‌وگو با رسا یکی از نکات کلیدی و راهگشا در جهت فهم‌سازی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را توجه و دقت در بیانات رهنمون‌ساز رهبر معظم انقلاب ذکر کرد.

وی در این خصوص گفت: حضرت آقا بارها پژوهش‌های پیش‌برنده و منتهی به اجرا در تمام زمینه‌ها را مورد تأکید قرار داده‌اند؛ چنانکه همین سَبک را در ”سند پایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت” مطرح کرده‌اند؛ هم‌چنین معظم‌له در فرازی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ضمن اشاره به ضرورت وجود الگوی مناسب، می‌فرمایند:«هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی‌شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. بدیهی است که قیامهای مارکسیستی و امثال آن نمی توانست برای انقلابی که از متن ایمان و معرفت اسلامی پدید آمده است، الگو محسوب شود. انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریّت و اسلامیّت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه‌ی بزرگ امام خمینی، به دست نیامد و این نخستین درخشش انقلاب بود»

استاد حوزه علمیه قم توجه به واژه‌ها و موضوعات متنی و فرامتنی بیانیه گام دوم انقلاب را عامل مهمی در درک روش ها و نوع پژوهش های متناسب با این موضوع ارزیابی و تصریح کرد: به نظر می‌رسد پرداختن به ارائه الگوهای جامع که متناسب با منظومه‌ای از موضوعات و اهداف مطرح شده در بیانیه - بویژه در هفت‌گانه توصیه‌ها - ضروری و لازم است چنانکه بهترین پیوست‌ها برای بیانیه، ارائه الگوهای سازنده در افق تمدن نوین اسلامی می‌باشد./924/ت301/ب1

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
سلام
عالمانه و دقیق موضوع مطرح شده است
1
0
علی
United Arab Emirates
۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
احسنت
این نکته بسیار مهمی هست که ما مسیر تحقق محتوای گام دوم را طی کنیم. به نظرم این موضوع را با حضور کارشناسان ادامه دهید.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰
بنده حقیر هم با این سخن موافقم که باید با حضور کارشناسان مسیر تبیین بیانیه را انجام داد،
0
0