۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۶۵۵۶۲۸

ایجاد بخش جست‌وجوی قرآنی در بانک اطلاعاتی آثار مصور اسلامی دانشگاه هامبورگ

ایجاد بخش جست‌وجوی قرآنی در بانک اطلاعاتی آثار مصور اسلامی دانشگاه هامبورگ
مدیران بانک اطلاعاتی آثار مصور اسلامی در دانشگاه هامبورگ به تازگی بخشی را برای پژوهش در حوزه قرآن راه‌اندازی کرده‌اند.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، مدیران بانک اطلاعاتی آثار مصور اسلامی در دانشگاه هامبورگ به تازگی بخشی را برای پژوهش در حوزه قرآن راه‌اندازی کرده‌اند. در این بخش، تصاویر و اطلاعات مربوط به ۴۷ هزار و ۵۰۰  نسخه خطی و آثار مصور قرآنی به صورت آنلاین در دسترس محققان و علاقمندان حوزه‌های علوم قرآنی و مطالعات اسلامی قرار گرفته است.

دانشگاه هامبورگ در سال جاری، امکان ویژه‌ای را برای محققان حوزه قرآنی فراهم کرده است. مسئولان این دانشگاه به تازگی بخش جست‌وجوی آثار قرآنی را به بانک اطلاعاتی آثار مصور اسلامی اضافه کرده‌اند. این اقدام، دسترسی پژوهشگران و علاقمندان را به تصاویر و اطلاعات مربوط به ۴۷ هزار و ۵۰۰ نسخه خطی و مجموعه‌ مصور در حوزه قرآنی امکان‌پذیر کرده است.

بانک اطلاعاتی آثار مصور اسلامی در دانشگاه هامبورگ در سال ۲۰۱۳ با هدف نمایش تصاویر و اطلاعات مربوط به آثار مصور جهان اسلام شکل گرفت. در این بانک اطلاعاتی، تصاویر و اطلاعات مربوط به آثار مصور فارسی، به گزارش بخش پژوهش های فرهنگی رایزنی فرهنگی ایران درآلمان ،عربی، عثمانی و مغولی از سال‌های ۷۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی در دسترس عموم قرار گرفته است. از جمله این آثار می‌توان به نقاشی‌ها، مینیاتورها، نسخ خطی، نمونه‌هایی از تذهیب و کتب مهم اشاره کرد که از موزه‌ها و کتابخانه‌های معروف جهان جمع‌آوری شده‌اند.

مدیران بانک اطلاعاتی آثار مصور اسلامی، روش‌های متفاوتی برای جست‌وجوی آثار ایجاد کرده‌اند. محققان می‌توانند از طریق وارد کردن نام یک اثر، عنوان مجموعه‌های هنری، تاریخ ثبت و مکان نگهداری اثر، مبدا پیدایش و همچنین زمان انتشار آثار مکتوب، اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند. برای استفاده از این بانک اطلاعاتی نیاز به ثبت‌نام در سایت نیست و هر فردی به راحتی می‌تواند در حوزه مورد نظر خود به جست‌وجو بپردازد. در عین‌حال، کسانی که در سایت ثبت‌نام می‌کنند، از امکانات بیشتری بهره‌مند می‌شوند و حتی می‌توانند نتایج جست‌وجوهایشان را در صفحه خود، ذخیره کنند.

ایجاد بخش جست‌وجوی قرآنی در بانک اطلاعاتی آثار مصور اسلامی دانشگاه هامبورگ

ارسال نظرات