۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۶۵۵۸۴۵
نگاهی به زندگانی شهید مدافع حرم؛

از قهوه‌خانه‌های یافت‌آباد تا شهادت در خان‌طومان

از قهوه‌خانه‌های یافت‌آباد تا شهادت در خان‌طومان
مدیر انتشارات دارخوین با اشاره به استقبال مخاطبان از کتاب زندگی شهید مجید قربانخانی، گفت: این کتاب اخیراً به چاپ پانزدهم رسیده است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، جانمراد احمدی، مدیر نشر دارخوین از استقبال مخاطبان از کتاب زندگی شهید مجید قربانخانی خبر داد و گفت: این اثر اخیراً با استقبال مخاطبان به چاپ پانزدهم رسیده است. 

وی ادامه داد: کتاب که به قلم کبری خدابخش نوشته شده است، داستان زندگی شهید قربانخانی را از زمانی که در خان‌طومان بوده، روایت می‌کند. سپس به خاطرات پیش از آن می‌پردازد.

به گفته مدیر نشر دارخوین؛ پس از استقبال مخاطبان از این اثر چاپ‌های دهم به بعد کتاب در سه هزار نسخه منتشر شده است. همچنین در چاپ جدید، مطالبی با در نظر گرفتن نظرات خانواده شهید، به کتاب افزوده شده است.

«مجید بربری»، نوشته کبری خدابخش دهقی داستان زندگی یکی از متفاوت‌ترین شهدای مدافع حرم است. کتاب با خاطرات 21 دی‌ماه سال 94 آغاز می‌شود؛ زمانی که تعدادی از نیروها در خان‌طومان شهید شده‌اند و تعدادی دیگر در محاصره هستند؛ در واقع این بخش از کتاب روایتگر ساعات پایانی حیات شهید قربان‌خانی است. خدابخش دهقی تلاش کرده است تا با نثری داستانی، شخصیت این شهید جوان را به مخاطب معرفی کند.

شهدای مدافع حرم , ادبیات مقاومت ,

او به سختی‌های نگارش خاطرات شهید قربانخانی اشاره کرد و ضمن بیان این نکته که نوشتن از حقایق زندگی این شهید و در عین حال جلوگیری از شعارنویسی سخت بود، گفت: من برای نوشتن خاطرات این شهید با نویسندگان مختلفی مانند رضا امیرخانی مشورت کردم. وقتی موضوع را با آقای امیرخانی مطرح کردم، توصیه کرد که شخصیت اصلی این کتاب را مقدس نکنم و اگر قصد چنین کاری دارم، اصلاً درباره او ننویسم. من برای نگارش این خاطرات، با مسئله‌ای مواجه بودم که باید آن را به گونه‌ای حل می‌کردم. گاه با مسائلی روبرو می‌شدم که از خط قرمزهای جامعه فراتر رفته و اگر آنها را بیان می‌کردم،‌ درست نبود؛ در عین حال باید توجه می‌کردم که باید بخشی از این مسائل بیان شود تا شخصیت‌پردازی کتاب به درستی صورت گیرد و تغییر روحیه شخصیت برای مخاطب روشن شود.

کربلا زندگی شهید قربانخانی را تغییر داد

خدابخشی با بیان اینکه در نگارش خاطرات در درجه اول آبروی شهید برایم اهمیت داشت، افزود: به شهید قربانخانی لقب «حر» مدافعان حرم داده‌اند. ما از زندگی حر چیزی نمی‌دانیم، فقط می‌دانیم که او در ماجرای کربلا آب را به روی امام(ع) بست اما بعد کارش را جبران کرد. شهید قربانخانی نیز همین‌طور بود. من به عنوان نویسنده هر آنچه نیاز بود مطرح شود تا مخاطب با شخصیت همذات‌پنداری کند، نوشته‌ام./826/د102/ق

منبع: تسنیم
ارسال نظرات