۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۶۵۶۰۷۶

پارلمان عربی از تصویب راهبرد عربی واحد علیه ایران و ترکیه خبر داد

پارلمان عربی از تصویب راهبرد عربی واحد علیه ایران و ترکیه خبر داد
پارلمان عربی با برگزاری جلسه‌ای، راهبردی واحد علیه ایران و ترکیه تصویب و اتهامات گسترده‌ای علیه تهران مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، پارلمان عربی چهارشنبه (دیروز) جلسه‌ای از طریق ویدئوکنفرانس به ریاست «مشعل بن فهم السلمی» رئیس این سازمان برگزار کرد و به اتخاذ راهبرد عربی واحد علیه ایران و ترکیه رأی مثبت داد.

بر اساس وب‌سایت رسمی این نهاد، این راهبرد شامل سه محور است: اول؛ اصول و اهداف. دوم؛ منابع تهدید و مقابله با آن و اقدامات لازم برای توقف آن و سوم؛ اساس‌ها و سازوکارها.

در بیانیه صادر شده ادعا شده است: راهبرد واحد برای مقابله با ایران با هدف توقف تمام مداخلات نظام ایران در امور داخلی کشورهای عربی و مقابله با سیاست‌های خصمانه‌اش که امنیت و ثبات در منطقه را تهدید می‌‎کند به علاوه جلوگیری از تشکیل شبه‌نظامیان مسلح یا سازمان‌های مرتبط با نظام ایران در کشورهای عربی تشکیل شده است.

در این راهبرد درباره منابع تهدید ادعایی به زعم پارلمان عربی اینگونه ادعا شده است: پروژه نظام ایران برای صادر کردن انقلاب به جهان عربی که امنیت و ثبات کشورهای عربی را تهدید می‌‌کند، اشغال جزایر سه‌گانه امارات، فتنه‌انگیزی، فرقه‌گرایی، حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، شکل‌دهی و حمایت از شبه‌نظامیان در داخل کشورهای عربی و مجهز کردن آنها به اسلحه سنگین و منحصر به فرد، حمایت و تسلیح شبه‌نظامیان حوثی در یمن و کمک به آنها با سلاح‌های هوشمند، موشک بالستیک و پهپاد برای حمله به کشورهای همجوار و حملات تروریستی علیه تأسیسات نفتی در عربستان سعودی و تهدید امنیت منطقه‌ای و مسیرهای دریانوردی و تجارت جهانی در منطقه عربی توسط نظامی ایران.

اما سازوکاری که پارلمان عربی برای مقابله با این تهدیدهای ادعایی مطرح کرده، به این شرح است: آماده کردن یادداشتی توسط اتحادیه عرب درباره سیاست‌های نظام ایران و مداخات آن در امور داخلی کشورهای عربی و تحویل آن به شورای امنیت، شدت دادن به تلاش‌های دیپلماتیک با کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای توضیح سیاست‌های نظام ایران که امنیت کشورهای عربی را تهدید می‌کند و درخواست از شورای امنیت برای ملزم کردن ایران به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت درباره ممنوعیت تجهیز شبه‌نظامیان حوثی به سلاح بویژه قطعنامه شماره ۲۲۱۶ و قعطنامه شماره ۲۲۳۱ درباره برنامه هسته‌ای و قرار دادن "مداخلات نظام ایران در امور داخلی کشورهای عربی" در  بند دائم دستورکار نشست‌های اتحادیه عربی با اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا و مجموع کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دیگر.

در ادامه این بیانیه در خصوص هدف راهبرد عربی واحد برای مقابله با ترکیه آمده است: الزام نظام ترکیه به اصول حسن همجواری و احترام به حاکمیت کشورهای عربی و توقف تمام مداخلات در امور کشورهای عربی ومقابله با سیاست‌های خصمانه و طمع‌های رو به افزایش که به حاکمیت کشورهای عربی و وحدت اراضی آنها ضربه می‌زند و امنیت، صلح و ثبات در منطقه عربی را تهدید می‌کند.

اما منابع تهدید از سوی ترکیه بر اساس بیانیه پارلمان عربی به این شرح توضیح داده شده است: طمع‌های رو به افزایش جمهوری ترکیه در منطقه عربی و مداخله نظامی و مستقیم ترکیه در سوریه و لیبی، نقض مستمر حاکمیت عراق، شکل‌دهی و حمایت از شبه‌نظامیان و گروه‌های مسلح و تجهیز آنها با سلاح‌های پیشرفته در سوریه و لیبی، انتقال تروریست‌ها و مزدوران به لیبی؛ امری که نزاع مسلحانه را تغذیه و زمان آن را طولانی می‌کند و منافع کشورها عربی همجوار را تهدید می‌کند . دیگر موضوع ، در آغوش گرفتن و حمایت از افراد و منبرهای رسانه‌ای و شبکه‌های ماهواره‌ای با هدف دامن زدن به آشوب و عدم ثبات در برخی کشورهای عربی و تسلط بر منابع و گذرگاه‌ها و منابع آب که سوریه و عراق را تغذیه می‌کند و این امر امنیت آبی این دو کشور را به خطر انداخته است.

راهبردی که برای مقابله با ترکیه ارائه شده اینگونه توضیح داده شده است: درخواست از سازمان ملل برای خارج کردن نیروهای ترکیه از سوریه، لیبی و عراق، آماده کردن یادداشتی توسط اتحادیه عرب و تحویل آن به شورای امنیت. یادداشتی که درباره سیاست‌های خصمانه ترکیه و طمع‌های رو به افزایش این کشور و مداخلات در امور کشورهای عربی، و نقض قطعنامه شورای امنیت درباره ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی، حمایت از شبه‌نظامیان و گروه‌های مسلح، نقش حاکمیت کشورهای عربی، جا دادن به اشخاصی که در کشورهایشان در لیست تروریسم قرار دارند و فراهم کردن منبرهای رسانه‌ای برای آنها، توقف تلاشهای ترکیه برای سیطره بر منابع و گذرگاه‌های آبی و ساختن سد بر روی آن که امنیت آبی سوریه و عراق را تهدید می‌کند، حمایت از مرزهای دریایی و منافع اقتصادی کشورهای عربی در دریای مدیترانه در مقابل طمع‌های ترکیه.

در ادامه این بیانیه به توقف تبادل تجاری و پروژه‌های مشترک میان کشورهای عربی و ایران و ترکیه تا زمان دست برداشتن این دو کشور از برخی سیاست‌ها فراخوانده شده است.

ارسال نظرات