۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۶۵۵۷۳۲
به مناسبت میلاد حضرت معصومه و روز دختر؛

رسالت تربیت دختران در تراز سبک زندگی اسلامی

رسالت تربیت دختران در تراز سبک زندگی اسلامی
دختران امروز، همسران و مادران فردای جامعه‌اند و سلامت فکری و اخلاقی دختران امروز در تراز سبک زندگی ایمانی، مهم‌ترین زمینه و عامل برای سلامت جامعه ایمانی آینده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، در نظام مدیریت فرهنگی انقلاب و جمهوری اسلامی، روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، «روز زن» و «روز مادر»؛ و روز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س)؛ «روز دختر» نامیده شده است.

این اقدام نمادین، علاوه بر اینکه گویای جایگاه والای نهاد خانواده در منظومه فکری و فرهنگی نظام اسلامی ایران است؛ حاکی از نگاه ویژهٔ فرهنگی و اجتماعی گفتمان انقلاب اسلامی، به محور و قطب خانواده یعنی مادران و دختران نیز هست.

در اصلی‌ترین و متقدم‌ترین کتاب‌های حدیثی شیعه یعنی کتاب کافی، بابی با عنوان «فَضْلِ الْبَنَات»(الکافی/ ج 6/ ص 4- 7)‌ وجود دارد؛ ازاین‌رو اینکه از قدیم الأیام، در برخی از فرهنگ‌ها، باوری عوامانه، پسر و جنس مذکر را بر دختر و جنس مؤنث برتری می‌دادند، در فرهنگ اهل‌بیت (ع) باوری جاهلانه و منحط است. همان‌گونه که قرآن در اخلاقیات عصر جاهلیت می‌فرماید: «وَ إِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَی ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ کظِیمٌ یَتَوَارَی مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ...»(نحل/ 58- 59). قرآن دوبار اصلِ وجود دختر را، بشارت معرفی می‌کند، امّا جهالت و خرافات، این بشارت را مایه ذلت می‌شمرد.

سیری در روایات دخترانه

(1) امام صادق (ع) به فردی فرمودند: به من خبر رسیده از این‌که دختری برای تو زاده شده، ناراحتی. چرا ناراحت شده‌ای؟ آن دختر، گُلی خوشبو است که عطر او می‌بویی [وجود او، زندگی تو را عطرآگین و با طراوت می‌نماید] و روزی‌اش تضمین شده است. پیامبر خدا، خود، پدر چندین دختر بود.

(2) همچنین امام صادق (ع) به کسی که تازه ازدواج نموده بود فرمودند: زندگی مشترک را چگونه دیدی؟ عرض کرد: هر خیر و برکتی که در بانوان است، من در همسرم دیده‌ام، فقط اینکه او به من خیانتی کرده است. حضرت با تعجب پرسیدند: چه خیانتی؟ عرض کرد: دختر زائیده است. حضرت با ناراحتی فرمودند: گویا از دختر خوشت نمی‌آید که چنین سخن می‌گویی با اینکه خدای متعال می‌فرماید: «...لا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَکمْ نَفْعاً»(نساء/ 11)- شما نمی‌دانید کدام یک برای شما سودمندترند.

فرض کن اگر خداوند به تو چنین وحی می‌کرد: آیا من برای تو انتخاب کنم یا خودت انتخاب می‌کنی؟ تو در جواب خداوند چه می‌گفتی؟ آن مرد عرض کرد: می‌گفتم: پروردگارا! تو برای من انتخاب کن. حضرت فرمود: حالا هم خدا این دختر را برای تو انتخاب کرده است.

در داستان همراهی حضرت موسی و خضر (ع)، (کهف/ 60- 82)، قرآن در خصوص تصرف دوم حضرت خضر که پسربچه‌ای را کشت (إِذا لَقِیا غُلاماً فَقَتَلَهُ.‌(کهف/ 74)) می‌فرماید: حضرت خضر در تبیین کار خود به حضرت موسی فرمود: «من این کار را به دلخواه خود نکردم بلکه دستور خدای متعال بود (وَ ما فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْری (کهف/ 82))، آن پسر بچه را به این دلیل کشتم که اگر بزرگ می‌شد، کافر می‌گشت و پدر و مادر خویش را به کفر می‌کشاند»(وَ أَمَّا الْغُلامُ فَکانَ أَبَواهُ مُؤْمِنَیْنِ فَخَشینا أَنْ یُرْهِقَهُما طُغْیاناً وَ کفْراً. (کهف/80))؛ اما خداوند به جای آن پسر، فرزندی پاک‌تر، بهتر و با محبّت‌تر به آن پدر و مادرش می‌دهد.»(فَأَرَدْنا أَنْ یُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَیْراً مِنْهُ زَکاةً وَ أَقْرَبَ رُحْماً. (کهف/ 81)) حضرت امام صادق (ع) در ادامه فرمودند: «این فرزند پاک‌تر، بهتر و با محبّت‌تر، دختری بود که هفتاد پیامبر از او به دنیا آمدند.»(أَبْدَلَهُمَا اللَّهُ بِهِ جَارِیَةً وَلَدَتْ سَبْعِینَ نَبِیّاً)

(3) یکی از اصحاب امام هادی (ع) نیز وقتی به آن حضرت نامه نوشت که: من، فرزندی در راه دارم، از خدا بخواهید که پسری روزی‌ام کند. امام (ع) در پاسخ وی نوشتند: «چه بسا دختری که از پسر بهتر باشد»(رُبَّ ابنَةٍ خَیرٌ مِن ابنٍ)؛ و برای او دختری زاده شد.

(4) به همین جهت پیامبر خدا (ص) در فرمایش‌های متعددی، دختران را چنین توصیف فرموده‌اند: «دختران، چه فرزندان خوبی هستند؛ مهربان (مُلْطِفَاتٌ)، مددکار (مُجَهِّزَاتٌ)، اهل انس و الفت (مُونِسَاتٌ)، با برکت (مُبَارَکاتٌ) و خوش‌تربیت (مُفَلِّیَاتٌ) می‌باشند. دختران دلسوز (المُشفِقاتُ) و همدم‌هایی گران‌بها (المُؤنِساتُ الغالِیاتُ) هستند.»

(5) به همین دلیل حضرت فرمودند: «از مبارکی زن این است که فرزند نخست او، دختر باشد.» و حضرت ابراهیم آرزوی داشت دختری داشته باشد تا با رأفت و شفقت دخترانه‌اش، همواره به یاد آن حضرت باشد؛ و اساساً در فرهنگ اهل‌بیت (ع)، علاقه به فرزند دختر، از نشانه‌های ایمان معرفی شده است و پیامبر خدا (ص) فرموده‌اند: «جز مؤمن، کسی دختران خود را دوست نمی‌دارد»

(6) همچنین در این فرهنگ متعالی، دخترداری، نوعی عبادت و کار نیک محسوب می‌شود؛ چراکه امام صادق (ع) فرمودند: «پسرها نعمت‌اند و دخترها نیکی. خداوند، از نعمت‌ها سؤال می‌کند و بر نیکی‌ها پاداش می‌دهد.» و به همین جهت پیامبر خدا (ص) توصیه کردند: در تهیه مایحتاج خانواده... ابتدا به نیازهای دختران خویش توجه نمایید و برای آنها خرید نمایید؛ زیرا شاد کردن دختران، ثواب آزاد کردن فرزندان حضرت اسماعیل را از بردگی و اسارت دارد... .

(7) تربیت دختران در تراز سبک زندگی اسلامی نیز اهمیتی مضاعف دارد و پیامبر (ص) در روایات متعددی بر آن تأکید داشته‌اند. به عنوان نمونه فرمودند: «چه خوبْ فرزندانی هستند دخترانِ در حجاب! هر کس یکی از این دختران با حجاب و عفاف را داشته باشد، خداوند، وجود آن دختر را برای وی مانع آتش دوزخ قرار می‌دهد و هر کس دو تا داشته باشد، خداوند، به خاطر آنان، او را وارد بهشت می‌سازد... .» علت این فرمایش بدان جهت است که دختران امروز، همسران و مادران فردای جامعه‌اند و سلامت فکری و اخلاقی دختران امروز در تراز سبک زندگی ایمانی، مهم‌ترین زمینه و عامل برای سلامت جامعه ایمانی آینده است.

برنامه دشمن برای دختران ایران اسلامی

«رابرت مُرداک» یهودی صهیونیست مشهور به غول رسانه‌ای و امپراطور رسانه‌ای دنیا، کسی که دارای ۶۰ شبکه تلویزیونی که روزانه حداقل ۳۰۰ میلیون مخاطب دارد و همچنین مالک، پشتیبان و سیاست‌گذار ۱۰۰ روزنامه و مجله مشهور و شبکه‌های خبری معروف و مؤسس و سهامدار عمدهٔ ده‌ها شبکه و سایت غیراخلاقی و مستهجن است.

او در مصاحبه‌ای در سال 2010، گفته است: برای نابودی ایران باید در خصوص کلمه مقدسی به نام «خانواده» هزینه کرد و من قصد دارم تا موضوع «مادر» را در دستور کار خود قرار دهم. چون در ایران، مادرِ خانواده همه چیز را مدیریت می‌کند؛ ازاین‌رو اگر بتوانیم مادر را به لجن بکشیم، تمام جامعه به لجن کشیده خواهد شد. ما این کار را از طریق سریال‌های نمایشی برای مادران فعلی و مادران فردای جامعهٔ ایرانی انجام می‌دهیم.

ازاین‌رو می‌بینیم از دهه گذشته ساخت سریال‌هایی که موضوعاتش برای دختران و خانم‌ها جاذبه دارد و اصطلاحاً به سریال‌های ترکیه‌ای و کره‌ای معروف شده است، یکی از ابعاد جنگ نرم فرهنگی دشمن شده است. یکی از اصول سریال سازی که در دنیا پذیرفته شده است، این است که اگر سریالی بتواند با خانم‌ها در خانه ارتباط برقرار کند، به تدریج همهٔ خانواده را جذب می‌کند.

ژانر و تِمِ این سریال‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های خصوصی، عموماً موضوعات زنانه و عاطفی دارد و در آن مؤلفه‌های جذب زنان به شدت رعایت شده است تا بتواند فرایند «همذات‌پنداری» را تحقق بخشد. حتی برای خانواده‌های نسبتاً مقیدتر نوعاً سریال‌های ترکیه‌ای و کره‌ای که به فرهنگ شرقی ما تا حدودی نزدیک‌ترند، ولی با همان تِمْ‌های ضد اخلاقی ساخته می‌شود. رویکرد رایج این سریال‌ها عبارت است از:

  1. سست نشان دادن بنیاد خانواده.
  2. سخیف جلوه دادن شغل خانه‌داری و فرزندپروری.
  3. نفی هرگونه تقیدات مذهبی و دینی.
  4. ترویج بی‌بندوباری، بی‌حیائی و بی‌غیرتی.
  5. قبح‌زُدایی از روابط نامشروع.
  6. اشاعه پدیده فرزندان نامشروع و حرام‌زاده.
  7. عادی‌سازی خیانت به همسر و عشق و هوس‌های چندضلعی.

اصلی‌ترین راهکارهای مقابله

(1) امام خامنه‌ای: «جواب کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حقّ است. در مقابل کسی که از ابزار فرهنگی استفاده می‌کند، ابزار فرهنگی لازم است.»(21/ 06/ 1373)؛ آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با یکی از کارگردانان مطرح کشور - آقای مجید مجیدی- نکته‌ای جالب‌توجهی گفتند: اگر فرضاً کسی به‌صورت پیامبر در این عصر مبعوث می‌شد، گزاف نبود که با زبان هنر، سینما و رسانه بیاید. «فَمَنِ اعْتَدَی عَلَیْکمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَی عَلَیْکمْ.»(بقره/194)

(2) پرهیز از اقدامات انفعالی و رقابتی و کپی‌کاری از برنامه‌های ماهواره.

(3) بصیرت‌بخشی اقناعی به مردم از طریق محافل و رسانه (سخنرانی، تحلیل گری، مستندسازی، بیان احکام، تقویت بنیه‌های معرفتی نسل نو، تکثیر فرصت‌ها و اماکن تبلیغی سنتی و نو.)

(4) آموزش مستقیم و غیرمستقیم عوامل تحکیم و هشدار نسبت به عوامل تزلزل خانواده.

(5) تبلیغ ازدواج آسان (عاقلانه، بهنگام و ساده).

(6) تربیت و دانش‌افزایی نیروهای فرهنگی، ارزشی، اهل هنر و قلم، صاحب‌فکر و ایده برای تولیدات متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی. تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «دختران آفتاب»، به عنوان هنرمندی در طرح مسائل فکری زنان در قالب داستان در همین راستا است./9314/پ200/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات