۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
کد خبر: ۶۵۶۵۸۶
انصاریان:

انسان در قیامت باید پاسخگوی چه سؤالاتی باشد؟

انسان در قیامت باید پاسخگوی چه سؤالاتی باشد؟
حجت‌الاسلام حسین انصاریان گفت:همه انسان‌ها در قبال اعمال خود مسئول هستند و باید جوابگوی عملکرد و تکالیف خود باشند و این مسئله مسئولیت را باید همواره به یاد داشته باشیم چرا که در قیامت از ما سؤال خواهد شد و باید پاسخ دهیم.

به گزاش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین انصاریان طی سخنانی در حرم حضرت معصومه (س)، اظهار کرد: حضرت معصومه سلام‌الله علیها مورد تربیت و نظر اولیاء الهی قرار گرفته و حقایق عرشی را از اولیاء الهی کسب کرده‌اند.

وی افزود: تدبر در قرآن و دنبال فهم قرآن رفتن، امری واجب است چرا که هم آیات و هم لسان، روایات به این امر مهم تذکر و توصیه فرموده‌اند. براساس روایت، فهم قرآن بهار دل‌هاست و باعث می‌شود، دل انسان زنده شود چراکه کل قرآن موعظه‌ای از طرف خداوند است و باعث احیاء قلوب می‌شود.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: خداوند در روز قیامت از سفره نعمات اعطایی سوال نمی‌کند چرا که کریم امتناع دارد از این‌گونه سوال‌ها، بلکه خداوند در مورد توحید، تکالیف، عدل، اهل‌بیت(ع)، اعضا و جوارح و عقل و قلب و… سؤال می‌کند، از کسانی که در این موارد کم گذاشتند و یا اصلا در دنیا به دنبال این مسائل الهی نرفتند.

وی اضافه کرد: خداوند در قیامت از امثال ابوذرها و مقدادها سؤال نخواهد کرد چون به دنبال حقیقت بودند و به این حقیقت عرشی و الهی دست پیدا کرده و آن را درک کردند.

انصاریان یادآور شد: رسول خدا(ص) می‌فرمایند قبل از اینکه در قیامت اعمالتان محاسبه شود، خود شخص در دنیا به حساب اعمالش برسد و ببیند عقاید و تکالیف و کردارش چگونه است که در قیامت در امان باشد.

این مفسر قرآن کریم افزود: افرادی که ایمان کافی داشته و اعمال واجب خود را انجام داده باشند، فاصله زمانی زیادی با بهشت در روز قیامت نخواهند داشت چرا که اعمالشان محاسبه شده است.

وی در ادامه گفت: خداوند برای مومنان هم سریع‌الحساب و هم بغیرحساب است و افراد با ایمان را به سرعت اجر و پاداش خواهد داد.

انصاریان  گفت: طبق روایت عده‌ای در قیامت بدون حساب وارد بهشت خواهند شد که شهدای کربلا از مصادیق بارز اینگونه افراد هستند چون در دنیا اعمالشان محاسبه و ارزیابی شده است.

این سخنران مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: همه انسان‌ها در قبال اعمال خود مسئول هستند و باید جوابگوی عملکرد و تکالیف خود باشند و این مسئله مسئولیت را باید همواره به یاد داشته باشیم چرا که از محبت اهل‌بیت (ع) ، ولایت حضرت علی علیه‌السلام، تمام کلمات قرآن، سخن گفتن، نگاه کردن، ازدواج، امورات زندگی، اموال، عمر و اعضا و جوارح و… سؤال خواهد شد و باید پاسخ دهیم.

منبع: فارس
ارسال نظرات