۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۶۵۲۷۵۷
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان مطرح کرد؛

تمسک به قرآن و عترت تنها راه نجات انسان از آتش دوزخ

تمسک به قرآن و عترت تنها راه نجات انسان از آتش دوزخ
استاد حوزه علمیه تمسک به قرآن و عترت را تنها راه نچات انسان از آتش دوزخ بیان کرد و گفت: خداوند توبه کنندگان را دوست دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه، سحرگاه امروز در دومین شب از مراسم لیالی قدر که در حسینیه همدانی‌ها برگزار شد، گفت: تمسک به قرآن و عترت مانع گمراهی انسان می‌شود.

وی افزود: نخستین کسی که در قیامت بر خداوند وارد می‌شود وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) است، ایشان نخستین کسی هستند که با پروردگار سخن می‌گویند و می‌فرمایند: بارالها؛ از امت من بپرس آیا به قرآن و عترت من عمل کردند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بیان داشت: انسان اگر از دستورات قرآن و عترت سرپیچی کند در وجودش خلأ ایجاد می‌شود که اگر با همین خلأ از دنیا برود هیچ‌چیزی جز آتش دوزخ نمی‌تواند آن را پر کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان تا زمانی که حیات دنیوی دارد می‌تواند با توبه این خلأها را جبران کند و به‌سوی قرآن و عترت برگردد و این برگشت با تزکیه نفس و عمل به دستورات آنان امکان‌پذیر است.

وی با استناد به سوره انفال، ابراز کرد: خداوند در این سوره به انسان دستور می‌دهد اهل تقوا باشد و از گناهان ظاهری و باطنی اجتناب کند و در صورتی که دچار خطا و معصیت شد با توبه جبران کند؛ همچنین تأکید می‌شود بعد از مساله تقوا به سرعت اختلاف و دشمنی بین خودتان را کنار بگذارید چراکه خداوند به قلب بدون کینه محبت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به اینکه قلب پاک آینه منعکس‌کننده صفات پروردگار و تجلیگاه وجود مقدس حضرت حق است، گفت: واجب است انسان در همه امور از پروردگار و پیامبرش اطاعت کند زیرا سعادت دنیوی و اخروی انسان درگرو انجام این عمل است.

استاد حوزه علمیه به آیه دیگری از آیات قرآن کریم اشاره کرد و ادامه داد: قرآن کریم تأکید می‌کند انسان هرگز نباید اجازه دهد درونش از تقوا و محبت به دیگران خالی شود، همچنین می‌فرماید: از نشانه‌های مؤمن واقعی آن است که وقتی نزد ایشان از خداوند یاد می‌شود قلبش به تپش افتاده و وجودش مملو از ترس و اضطراب می‌شود؛ دلیل این هراس آن است که او فکر می‌کند مبادا در برابر پروردگار به وظیفه‌اش درست عمل‌نکرده باشد.

وی افزود: زمانی که برای انسان‌های مؤمن قرآن خوانده می‌شود با گوش عقلی آیات را می‌شنوند و همین امر سبب می‌شود ایمان قلبی‌شان افزایش یابد، آنان در همه مسائل تنها به خداوند تکیه کرده و خلأهای خودشان را پر می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به اینکه آیات الهی باید در وجود انسان تجلی کند تا دچار خلأ نشود، عنوان کرد: خلأهای وجودی انسان تنها با روی آوردن به قرآن و عترت رفع می‌شود.

استاد حوزه علمیه با استناد به حدیثی از امام صادق(ع)، گفت: حضرت فرمودند: هم انبیای الهی به ارزش‌های اخلاقی آراسته بودند؛ قناعت داشتن، صبور بودن، شکر نعمت، بردباری، حسن خلق، سخاوت داشتن، غیور بودن، شجاعت و بامروت بودن ازجمله ارزش‌های اخلاقی است که اگر در وجود انسان باشد بیانگر خیر الهی است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات